Zomerbanden, winterbanden en all season banden blijven zo langer op de juiste spanning, wat goed is voor je veiligheid en je portemonnee.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte.
U vraagt wat de betekenis is van een groen ventieldopje. Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Met stikstof blijven je banden langer op de juiste bandenspanning. En als je banden op de juiste spanning zijn, verbruik je minder brandstof. Een stikstof autoband is niet alleen een goede investering voor jezelf, maar ook voor het milieu. Doordat je minder brandstof verbruikt, stoot je dus ook minder CO2 uit.
Veel van die stikstof komt weer neer op de bodem en in de natuur. In veel natuurgebieden in Nederland komt zoveel stikstof terecht, dat dat schadelijk kan zijn voor de kwetsbare natuur. Dat is slecht voor de biodiversiteit, de kwaliteit van grond- en oppervlaktewater en voor de gezondheid van mensen.
Banden met stikstof verliezen gemiddeld 4 keer minder snel bandenspanning dan banden met lucht. Aangeraden wordt, voor banden gevuld met lucht, om 1 keer in de maand de spanning te controleren. Voor banden met stikstof is 4-5 keer per jaar voldoende.
Belangrijk om te weten is dat de drie kleuren de volgende eigenschappen hebben: Rode band: dit is de meest zachte band (de 'soft'). Op deze band kan je het hardst rijden, maar deze slijt ook het snelst.
All season banden
Ze combineren de functies van zomer- en winterbanden, waardoor u veilig kunt rijden in droge en natte weersomstandigheden in de winter en de zomer, evenals over sneeuw. Dit is het belangrijkste voordeel van all season banden ten opzichte van zomerbanden.
Waarom zou ik niet het hele jaar met winterbanden rijden? In de winter raden wij u af om met zomerbanden te rijden, maar kunt u in de zomer wel met winterbanden rijden? Ook dit raden wij af. Het profiel van de winterbanden zorgt ervoor dat u met hogere temperaturen minder grip en een langere remweg hebt.
Soorten ventieldopjes
Rode ventieldopjes staan voor schadelijke gassen, groene voor stikstof en dan is er nog een gouden ventieldop voor de bandenspecialist met de beste service en kwaliteit. Blauw is vanaf nu de manier om in één keer te zien dat een band goed onderhouden wordt.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje maar dan raakt je ventiel verstopt en wordt oppompen moeilijk.
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
De Falken ZIEX ZE310 Ecorun is de beste op droog wegdek. De Continental PremiumContact 6 en de Nokian Wetproof scoren bovengemiddeld op droog. De beste uit de test op nat wegdek is de Continental PremiumContact met op de hielen de Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Michelin of de Kumho. Wie een laag verbruik het belangrijkst vindt is het beste af met de Bridgestone. Voor wie een minimale slijtage prioriteit heeft is de Michelin, de Semperit, de Continental of de Esa+Tecar de beste keuze.
Terwijl de Hankook band uitblinkt in sneeuwprestaties en geluidsvermindering, toont het Vredestein model beter algehele handling, remmen en comfort. Al met al zijn zowel de Hankook Kinergy 4S2 H750 als de Vredestein Quatrac sterke kanshebbers op de all-round bandenmarkt.
Over het algemeen kun je aanhouden dat de levensduur van all season banden met de hoogste kwaliteit ongeveer 50.000 kilometer bedraagt. Ga je voor een goedkopere klasse, dan gaan ze vaak maar tussen de 20.000 en 30.000 kilometer mee.
Zomerbanden gaan minder lang mee dan vierseizoenenbanden. Zomerbanden moet je na ongeveer 50.000 km vervangen, terwijl vierseizoenbanden na 70.000 km moeten worden vervangen. Dit hangt natuurlijk ook af van factoren zoals je rijgedrag en de wegomstandigheden.
Winterbanden hebben bij nat weer slechtere eigenschappen dan zomerbanden. Die hebben wel een diep profiel, maar de lamellen zitten dichter bij elkaar. Daardoor kunnen ze minder water in één keer afvoeren. Dat vergroot de kans op aquaplaning.
In landen met het stuur links zijn linkerbochten meestal krapper dan rechterbochten, en net als een atleet op een atletiekbaan legt de rechterband, aan de buitenkant, meer afstand af, wat meer slijtage veroorzaakt dan links!
Onregelmatige bandenslijtage
Als de profieldiepte aan de ene kant van de band kleiner is dan aan de andere kant is er sprake van een éénzijdige of ongelijke bandenslijtage. De oorzaak hiervan zou een verkeerde uitlijning van de wielen kunnen zijn. Het is te adviseren om dit te laten controleren bij de garage.
Alle banden vervangen of alleen de kapotte band? Bij een kapotte autoband is het niet verplicht om alle andere banden ook te vervangen, maar het is raadzaam om beide banden op één as te vervangen. Hierbij wordt er wel gekeken hoeveel profiel er nog op de andere band zit.
De wettelijke minimale profieldiepte is voor alle personenautobanden in Europa 1,6 millimeter. Het is echter veiliger de banden bij minimaal 2 millimeter profieldiepte te vervangen. Winterbanden verliezen bij minder dan 4 millimeter profiel hun winterse eigenschappen.
Te veel stikstof zorgt voor meer voeding in de bodem.
Dat is niet zo erg maar ze verdringen andere planten. We houden dan op den duur alleen deze soorten planten over. Planten die juist houden van een voedselarme bodem krijgen te weinig goede mineralen binnen. Doordat ze te veel 'junk-food' binnenkrijgen gaan ze dood.
De Rhizobium-bacterie haalt stikstof uit de lucht voor de plant, die deze voedingsstof nodig heeft voor groei en fotosynthese.