Volgens onderzoek van de Nationale Databank Wegverkeergegevens is de linkerrijstrook de beste keuze om snel door te kunnen rijden. Ze baseren zich daarbij op de gegevens van 64 spitsfiles. Daarbij is in 75% van de gevallen de linkerbaan de snelste.
De linkerrijstrook is het snelst in de file
,,In 75 procent van alle files die ik heb onderzocht, waren de automobilisten op de meest linkse rijstrook het snelst”, zegt verkeerskundig adviseur Marthe Uenk-Telgen.
Rijstrook. In een file mag u links en rechts inhalen. Als je een file nadert is het verstandig de alarmlichten tijdelijk aan te zetten om achteropkomend verkeer te waarschuwen.
Vanaf 1991 is het in Nederland niet meer verboden om met een motor tussen de file door te rijden. Tenminste, als je met je motor tussen twee rijen auto's doorrijdt. Inhalen via de vluchtstrook of andere wegdelen mag dan weer niet.
In een file kun je het beste de auto in de eerste versnelling laten staan en rustig de koppeling laten opkomen en vervolgens de koppeling weer helemaal indrukken. Dan rolt de auto zelf verder. Houd dan ook voldoende afstand tot je voorganger.
1e versnelling: Gebruikt bij het starten vanuit stilstand, geschikt voor snelheden tot 10-20 km/u. 2e versnelling: Geschikt voor snelheden tussen 20-40 km/u. 3e versnelling: Optimaal voor snelheden tussen 40-60 km/u. 4e versnelling: Gebruik deze versnelling bij snelheden van 60-80 km/u.
In Nederland is dit niet bij wet toegestaan, maar sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert.
Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels: een motorrijder mag tussen een file door rijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer dan 10 km/uur zijn.
Even iemand rechts inhalen omdat diegene maar op de linkerbaan blijft plakken, kan je duur komen te staan. In 2024 staat hier een boete van 300 euro op; 30 euro meer dan de boete van 270 euro die je kunt krijgen voor onnodig links rijden.
Volgens onderzoek van de Nationale Databank Wegverkeergegevens is de linkerrijstrook de beste keuze om snel door te kunnen rijden. Ze baseren zich daarbij op de gegevens van 64 spitsfiles. Daarbij is in 75% van de gevallen de linkerbaan de snelste.
Er is een veelvoorkomend misverstand dat snelwegstroken een snelle en een langzame rijstrook hebben - dit is niet het geval. In plaats daarvan is rijstrook één helemaal links een normale rijstrook, en zijn rijstrook twee in het midden en rijstrook drie helemaal rechts allebei inhaalstroken.
Nederland heeft veel snelwegen, maar ook autowegen. De zogeheten N-wegen verbinden veel belangrijke steden en dorpen met elkaar. Echter zijn het helaas ook de wegen waar de meeste ongelukken gebeuren. Zo'n 22 procent van alle verkeersdoden valt op een dergelijke weg.
In geval van file hoeft u niet de meest rechtsgelegen rijstrook te gebruiken. Benut zoveel mogelijk de beschikbare capaciteit van de weg als er file is. Je hoeft dus niet op de meest rechter rijstrook te rijden.
Omdat het verkeer over het algemeen langzamer rijdt op de rechterbaan , is de rechterbaan vaak de beste optie als u comfortabel rijdt op of iets onder de maximumsnelheid. Verwondingen zijn doorgaans minder ernstig wanneer ongelukken gebeuren in het verkeer op de rechterbaan vanwege de lagere snelheid.
De A16, de route van Breda naar Rotterdam, voert voor het eerst de ranglijst aan van Nederlandse snelwegen met de meeste verkeersopstoppingen. Het is altijd handig om de route te checken voordat je de weg op gaat. Dit kan onverwachte vertraging voorkomen.
Kawasaki Z-H2
Topsnelheid: 200+ MPH: Kawasaki bood al een robuuste lijn van naakte Z-machines aan, die allemaal verschilden in cilinderinhoud en motortype, maar waarbij de agressieve, naakte uitstraling van het vlaggenschip behouden bleef.
Wanneer u op uw motor in de file rijdt, bent u erg kwetsbaar bij kop-staart-botsingen. Een motor heeft namelijk geen airbags, bumpers of kreukelzones. Op de tweede plaats wordt de file voor automobilisten minder lang wanneer motorrijders niet in dezelfde rij aansluiten.
Filteren is tussen het stilstaande verkeer zigzaggen, wat voornamelijk voorkomt in de grote steden. Voor zover ik weet is dit gewoon legaal in Nederland, zolang je het op een verantwoorde manier doet.
Vergeet niet dat "lane filtering" illegaal is in Spanje . Veel volgers hebben ons gevraagd naar deze video. In Spanje moet je minimaal 1,5 meter afstand houden als je een voertuig inhaalt en is het illegaal om tussen twee voertuigen door te rijden.
Motoren mogen tussen de files doorrijden
De motorrijder kan alarmlichten gebruiken om het achterliggende verkeer te waarschuwen bij het naderen van een file. Deze kunnen weer uit wanneer er tussen de file door gereden wordt.
Lanesplitting. Lanesplitting is in Nederland niet verboden , maar er zijn wel een aantal regels waar je je op snelwegen aan moet houden: Je moet tussen de meest linkse rijstrook en de rijstrook ernaast rijden, en. Het snelheidsverschil tussen jou en de auto's mag niet te groot zijn.
Geen hand op schakelpook
Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Het vormen van een reddingsstrook bij file is verplicht sinds 1 oktober 2020, maar is nog niet bij iedereen een reflex.
Zo ontstaat file. Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.