Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt. Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn. Begin dit jaar telde Nederland 204.642 personenauto's van minstens dertig jaar oud. 11,7miljoen nieuwere modellen.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Hieruit blijkt dat de Mazda CX-5 erg waardevast is. Ook de Volkswagen Up blijft populair. Andere waardevaste modellen zijn de Subaru BRZ, met een vraag die groter is dan het aanbod, de Toyota Verso-s, met hoge zit, airco en cruise control, de Mercedes B-klasse, de Toyota Cerso-s en de VW Beetle.
Volkswagen Polo
De meest waardevaste auto's zijn populaire auto's. De Volkswagen Polo is daarvan een uitstekend voorbeeld. Dit is nieuw nog steeds een zeer gewilde auto en ook als occasion is een Polo enorm in trek.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
Volgens het Engelse taxatiebureau Eurotaxglass is de Mini Cooper D het meest waardevaste automodel. Na drie jaar en 60.000 gereden kilometers schrijft de Mini slechts 36,8 procent van zijn nieuwprijs af. Een Engelsman, Fransman en een Italiaan voeren de lijst met meest waardevaste auto's aan.
Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
Wist je dat Porsches de meest waardevaste auto's ter wereld zijn? In de top-5 staan er Porsche modellen op plek 1, plek 2, plek 3 én plek 4, blijkt uit onderzoek van de Belgische autogids HLN Drive.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Uit de gegevens van GasPedaal.nl blijkt dat er ongeveer 60% op wordt afgeschreven na 3 jaar. Dat is ongeveer 20% per jaar en dus twee keer zo veel.