Bijtelling 8% groeit naar 12%, 16%, 17% tot 22% Schaft u in 2020 een elektrische auto aan met een maximale catalogusprijs (hierna: cap) van € 45.000 en rijdt u per kalenderjaar meer dan 500 privékilometers, dan betaalt 8% bijtelling.
De bijtellingsregels van 2020
Volledig elektrische auto's uit 2020 krijgen een korting op de bijtelling. Voor deze auto's geldt dat je maar 8% bijtelling krijgt over de eerste € 40.000,- van de cataloguswaarde. Kost je auto meer dan € 40.000,-? Dan betaal je over alles wat daarboven zit 22% bijtelling.
Tot 2026 verlaagde bijtelling
Voor puur elektrische auto's die in 2024 op kenteken worden gezet, geldt een bijtellingspercentage van 16%. Dit is echter beperkt tot een maximumbedrag van € 30.000 van de catalogusprijs.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2024 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Als je jouw zakelijke auto ook privé gebruikt, moet je daar bijtelling over betalen. De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling.
Tabel percentage bijtelling 2025
In 2025 vallen alleen bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot volledig in het 17%-tarief. Het verlaagde percentage van 17% geldt voor auto's op waterstof en voor auto's die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen.
17 procent bijtelling is de laagste bijtellingscategorie in Nederland en geldt alleen voor volledig elektrische auto's.
De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000. Normaal gesproken is uw bijtelling voor privégebruik van de auto: (€ 50.000 x 22% =) € 11.000. Maar u hoeft niet meer bij te tellen dan uw totale autokosten.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te rekenen als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Leaseauto zonder bijtelling
Dit bijtellingspercentage betreft nu alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto's. Door de doorontwikkeling van de accu's en de auto's hoeft de actieradius niet meer een struikelblok te zijn. De nieuwe elektrische auto's kunnen een actieradius van wel 700 kilometer hebben.
De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.
De bijtellingspercentages voor 2024 veranderen niet. Voor brandstofauto's en (plug-in) hybride auto's betekent dit een fiscale bijtelling van 22%. De bijtelling voor een elektrische auto is het 16%. Dat geldt tot een drempelbedrag van € 30.000 (de aanschafprijs van de auto).
De beste zakenauto's van 2025 zijn onlangs onthuld, met de BMW iX1 als grote winnaar. Vanaf 2025 voeren veel steden een zero-emissiezone in. Alleen volledig uitstootvrije bedrijfswagens mogen de nul-emissiezone inrijden.
Volgens het huidige beleid wordt in januari 2026 de korting op de bijtelling voor elektrische auto helemaal afgeschaft. Dan gaan alle berijders van elektrische leaseauto's ouder dan 5 jaar dus naar een bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde, tenzij dit beleid in de komende tijd nog wordt aangepast.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Vanaf januari 2020 zal de netto bijtelling van deze auto € 0 per maand zijn. De bijtelling van deze auto is 17% over de fiscale waarde. Over het bedrag boven de € 30.000,- is vanaf 1 januari 2025 een bijtellingspercentage van 22% van toepassing.
De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto's tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over de fiscale waarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Deze regeling is erg aantrekkelijk voor ondernemers en MKB'ers.
Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling. Dat is namelijk het plafond.
Na 60 maanden vervalt deze bijtelling. Maar als je in de auto blijft rijden, ziet de bijtelling er in 2024 zo uit: 16% (dankzij 6% korting op de standaard 22%) voor de eerste € 30.000, wat neerkomt op € 4.800. Plus 22% voor het resterende bedrag van € 45.000, wat € 9.900 is.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2024 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Omdat de bijtelling het inkomen waarover je belasting moet betalen verhoogt, moet je dus meer belasting betalen. Het zou ook kunnen zijn dat je door de bijtelling in een hogere belastingschaal komt. Daardoor kan het netto bedrag van de bijtelling zelfs iets hoger zijn dan waar je eerst op had gerekend.
Fiscaliteit van voertuigen met verbrandingsmotor
Het percentage bedraagt minimaal 50% en maximaal 100% voor auto's besteld tussen vandaag en 31 december 2024. Vanaf 2025 wordt het maximumpercentage beperkt tot 75%. Daarna daalt het naar 50% in 2026, naar 25% in 2027 en naar 0% vanaf 1 januari 2028.