Wat betekent digitale geletterdheid? Digitale geletterdheid draait om alles wat iemand in een digitale samenleving moet kennen en kunnen. Naast taal, rekenen en andere vakken, moeten leerlingen o.a. goed leren werken met de computer of kritisch kunnen omgaan met online bronnen.
Waarom is digitale geletterdheid maatschappelijk van belang? In de huidige samenleving is het belangrijk dat mensen digitaal geletterd zijn, omdat ICT steeds belangrijker is in leven en werken van mensen. In het bedrijfsleven zijn bedrijfstakken ingrijpend veranderd door het gebruik van ICT.
Bij digitale geletterdheid gaat het om: kennis verwerven over digitale technologie. omgaan met digitale technologie. kritisch en (zelf)bewust gebruiken van de mogelijkheden van digitale technologie.
Alle leerlingen moeten lessen krijgen in digitale geletterdheid. Laat de leerlingen gebruik maken van de faciliteiten van de school en/of van een eigen device.
Digitale basisvaardigheden zijn de vaardigheden die iedereen nodig heeft om te functioneren in de huidige wereld. Denk aan computervaardigheden en kennis van technologieën en software die nodig zijn om online informatie op te zoeken en met anderen te communiceren zoals e-mail, sms, Whatsapp, Google etc.
Aantal mensen met weinig digitale vaardigheden
Ongeveer 11% van de Nederlanders van 16 tot 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. Onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit zelfs zo'n 20%. Van de laaggeletterden in Nederland kan ruim 30% niet goed omgaan met een computer.
ICT maakt leerlingen gemotiveerder, het zorgt voor aantrekkelijker onderwijs, een rijkere leeromgeving en voor meer mogelijkheden voor onderwijs op maat/zelfstandig leren. Dat zijn de belangrijkste voordelen van ICT in het onderwijs die onderwijsmanagers in de praktijk hebben geconstateerd (onderzoek van Kennisnet).
Met een computer kunnen omgaan is één, maar ook echt weten hoe een computer denkt en hoe je problemen met een computer kunt oplossen is een heel ander verhaal. Daar komen vaardigheden bij om de hoek kijken die je niet zomaar even leert, maar die wel belangrijk zijn voor de toekomst.
Digitaal burgerschap betekent dat mensen zich actief, vaardig en weerbaar kunnen bewegen in de online informatiesamenleving. De programmalijn digitaal burgerschap ondersteunt bibliotheken hun rol in dit landschap te verstevigen en uit te breiden.
Geletterdheid omvat de competenties om informatie te verwerven, verwerken en gericht te gebruiken. Dit betekent met taal, cijfers en grafische gegevens kunnen omgaan en gebruik kunnen maken van ICT en multimedia.
Ict-basisvaardigheden zijn de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de werking van computers en netwerken te begrijpen, om te kunnen omgaan met verschillende soorten technologieën en om de bediening, de mogelijkheden en de beperkingen van technologie te begrijpen.
Het gaat bijvoorbeeld om vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid.
Computers communiceren alleen in binaire code, nullen en enen. Om te voorkomen dat een programmeur oneindig combinaties van deze cijfers in moet voeren (bijvoorbeeld 00000000, 00000001, 0001000010 enzovoorts) zijn programmeertalen bedacht. Die programmeertaal, regulier in het Engels, bevat normale menselijke woorden.
Informatievaardigheden zijn vaardigheden die helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie.
Digitaal onderwijs heeft voordelen en kan de onderwijskwaliteit vergroten, maar heeft ook negatieve effecten. Leerlingen zitten lang achter het scherm, er is minder sociaal contact, minder controle over het onderwijsaanbod en er zijn ook privacyrisico's.
De voordelen zijn: Het gebruik van ICT leidt tot betere prestaties van lerenden, bijvoorbeeld doordat je meer kunt oefenen en herhalen, en meer kunt visualiseren. Het gebruik van ICT werkt motiverend. Er is sprake van meer afwisseling (mits leerlingen niet de hele tijd 'digitaal leren'), en van leren in eigen tempo.
Het digitale lesgeven kan op verschillende manieren worden ingevuld. Denk bijvoorbeeld aan lesgeven met touchscreens, de leerlingen laten werken met chromebooks of services aanschaffen zoals het COOL-portaal en Gynzy. Er zijn talloze opties en soms is het lastig om te beginnen.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat jongeren meer weten over digitale ontwikkeling dan ouderen. 78% van de jongeren scoort hoger dan gemiddeld op basisvaardigheden. Bij ouderen is dit 18%. Hoogopgeleiden scoren ook hoger op dit vlak: 68% heeft digitale vaardigheden boven het basisniveau.
Wat is digitale inclusie? De term 'digitale inclusie' of 'e-inclusie' verwijst naar acties en oplossingen die nodig zijn om digitale uitsluiting te voorkomen, zodat iedereen ten volle kan deelnemen aan de digitale samenleving.
De overheid schat zelfs in dat ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders problemen hebben met het werken met digitale apparaten; 1, 2 miljoen Nederlanders zeiden in 2019 nog nooit internet te hebben gebruikt (inmiddels ligt dit aantal mogelijk door de beperkingen tijdens de crisis wat lager).
De coalitie Digivaardig in de zorg is een initiatief van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en zet zich al jaren in voor het verbeteren van digitale vaardigheden in de zorg. De missie: iedereen in de zorg voldoende digivaardig om goede zorg te kunnen leveren.
Een digitaalvaardige samenleving is een samenleving waarbij iedereen in staat is om op alle manieren mee te kunnen doen met digitale toepassingen: als burger, als werknemer, als patiënt en als ouder.
Wij leven nu in de 21e eeuw. Deze eeuw loopt van 2001 tot en met 2100. Een nieuwe eeuw begint bij een jaartal dat eindigt op 01 en eindigt op een jaartal dat eindigt op 00 (bijvoorbeeld 1801 tot en met 1900).
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.