De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen.
De ANWB laadpas heeft een goede dekking in het buitenland. Alle aangesloten laadpalen en de actuele tarieven vind je op de pagina van de ANWB Laadpas. Ook wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het de moeite waard om meerdere laadpassen bij je te hebben.
De beste dekking is in Nederland! NewMotion is in 2017 overgenomen door Shell. NewMotion is de oudste laadpas aanbieder met één van de grootste netwerken. Een voordeel aan Shell Recharge / NewMotion is vooral dat zij overeenkomsten hebben met exotische roaming netwerken, waar geen enkele andere laadpas werkt.
Met de ENGIE-laadpas kun je terecht bij ruim 300.000 openbare laadpalen in 29 Europese landen. Daar zitten ook alle openbare laadpalen in Nederland bij. Met de ENGIE-laadpas op zak kun je dus zorgeloos op weg, want je kunt altijd wel ergens je auto opladen.
De laadpas van ANWB wordt op de meeste netwerken geaccepteerd, zo ook op alle laadpunten die zijn aangesloten bij Ladenetz. Er zijn ook Nederlandse laadpasaanbieders die niet werken met Ladenetz. Als extra Duitse laadpas is daarom de pas van Maingau aan te bevelen.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Neem meerdere laadpassen mee
De Shell Recharge laadpas (gratis) en de Plugsurfing laadpas (€9,95) hebben de beste dekking in Frankrijk. Als je die twee passen meeneemt samen met een willekeurige laadpas van jezelf (de ANWB-laadpas bijv.), dan zit je op de meeste locaties in Frankrijk wel goed.
Hoewel de laadpas van de ANWB bij de grote netwerken zoals Ibil, Endesa en Ionity werkt, raden wij dringend aan een laadpas van Electromaps te bestellen en mee te nemen als je met de elektrische auto naar Spanje gaat. Deze laadpas kun je gebruiken op meer dan 95 procent van alle Spaanse laadpalen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Laad gemakkelijk onderweg op bij Shell en andere grote aanbieders. Download de Shell Recharge-App om een gratis laadpas te bestellen.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
Check jouw laadpas
Niet alle passen hebben namelijk afspraken met alle providers van laadpalen in het buitenland en dan is het vaak handig om een of enkele andere laadpassen bij de hand te hebben. Vaak kun je ook via een QR code op de laadpaal online en met een credit card laden in het buitenland.
Kosten van laden in het buitenland
In buitenland is opladen vaak duurder dan in Nederland. En de verschillen zijn er ook groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen en deze lopen soms op tot meer dan € 1,- per kWh. Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is.
Kan ik mijn elektrische auto opladen in het buitenland? Ja, je kunt je elektrische auto opladen in het buitenland. Er komen steeds meer oplaadpunten beschikbaar in diverse landen in Europa.
Met de Shell Recharge-laadpas betaal je bij onze snelladers een scherp tarief van €0,53 per kWh (incl. btw, excl. transactiekosten). Zonder abonnementskosten.
Als u uw reis echter goed planned via ChargeMap kunt u bijna overal in Frankrijk een geschikte laadpaal vinden. Daarnaast moet u rekening houden met uw laadpassen. Uw Nederlandse laadpas is in veel gevallen niet voldoende. De kosten om uw auto op te laden bij een publieke laadpaal liggen tussen de €0,10 – €0,35 / kW.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas. Toch zijn er ook laadpalen waarbij je bijvoorbeeld ook met jouw pinpas en/of betaalpas kunt betalen, vooral bij snelladers zoals Fastned is dit mogelijk.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.
Welke laadpas voor België? In Vlaanderen worden alle Nederlandse laadpassen geaccepteerd. Op de bekende laadpunten, zoals die van Bluecorner en Allego, kun je dus prima terecht met de ANWB laadpas. In Wallonië is het lastiger.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.