Welke auto's mogen de lage emissiezone Antwerpen niet in? Sinds 2020 gelden er in Antwerpen strengere regels. Over het algemeen geldt: binnen de milieuzone zijn dieselauto's van voor 2009 en benzineauto's van voor 1992 verboden. Dit blijft zo tot einde 2024, daarna worden de regels strenger.
Strengere toelatingsvoorwaarden vanaf 1 januari 2020. Vanaf 1 januari 2020 moeten voertuigen aan een hogere euronorm voldoen om de LEZ in te rijden. Vanaf dan moeten dieselvoertuigen minstens euronorm 5 hebben. Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben.
Benzine, LPG, CNG
Benzine-, lpg- of cng-voertuigen zonder Euronorm of van Euronorm 1 zijn verboden. Benzinevoertuigen tot Euronorm 2 zullen vanaf 2025 verboden zijn.
LEZ-zone Antwerpen
Benzinewagens, LPG- en CNG-wagens met euronorm 1 of lager én dieselwagens met euronorm 3 of lager mogen Antwerpen niet meer binnen. U kan voor dit type wagens wel 8 keer per jaar een LEZ-dagpas kopen die 35 euro kost.
Sinds 1 juli 2021 geldt in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden. Alleen dieselauto's met emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone in.
In Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht geldt de milieuzone ook voor personen- en bestelauto's die rijden op diesel. Daarnaast geldt de milieuzone van Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht ook voor diesel autobussen.
In België geldt geen vignetplicht. Wel komt het voor dat op speciale wegentol (tunnel, bruggen, city-wegentol) tol geheven wordt. Daarnaast werkt België tegenwoordig ook met milieuzones, ook wel lage-emissiezones (LEZ).
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2024 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Op dagen waar parking Esplanade open is, worden ook de toegangswegen daar naartoe uit de LEZ gesloten. Oldtimers van meer dan 30 jaar (met O-plaat in België) krijgen een automatische vrijstelling. De administratieve boete voor wie ongeoorloofd de stad inrijdt, ligt op 350 euro (maximum 1 boete per trimester).
In principe mogen dieselvoertuigen met euronorm 1 en 2 de stad niet in. Diesels met euronorm 3 die geen roetfilter hebben mogen binnen mits een betaling. Wie een diesel heeft die ouder is dan tien jaar, checkt best zijn inschrijvingsbewijs. Bij benzinewagens zijn de regels iets soepeler omdat ze ook minder vervuilen.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl Euro 4-diesels en Euro 2-benzines en -CNG-wagens er niet meer in komen (tenzij na aankoop van een dagpas). Vanaf 1 september 2027 geldt er een beperkte toegang voor Euro 6a & 6b-diesels.
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
Hoe kom je de Euronorm van je auto te weten? De Euronorm van je auto staat vermeld op het inschrijvingsbewijs bij de code 'V. 9' of op de Car-Pass. Bij oudere modellen van voor 2000 kan de vermelding van de Euronorm soms ontbreken.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
Men kan de Duitse Umweltplakette voor het vertrek in België kopen. Ofwel ga je naar een Dekra-kantoor, ofwel stuur je een schriftelijke aanvraag naar Dekra of de Duitse openbare diensten. De milieusticker is rechtstreeks verkrijgbaar voor 15 € tijdens de kantooruren in een van de zes Dekracentra in België.
Tot 15 januari 2017 was er een overgangsperiode waarin de sticker verplicht was, maar er geen boete werd gegeven als de sticker ontbrak. Sinds 1 mei 2017 is het voor alle voertuigen verplicht. Heeft u hem niet dan krijgt u een boete van 68 euro.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Zo'n 'euronorm' schrijft de maximale hoeveel schadelijke stoffen voor die de uitlaat van een diesel mag verlaten. In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.