In de Europese Unie is sinds 1998 iedere nieuwe auto verplicht uitgerust met een elektronische startonderbreker, m.u.v. Tesla Model S en Tesla Model 3. Met deze onderbreker is het nog moeilijker een auto te stelen als de sleutel niet in het stopcontact zit.
Een goedgekeurde SCM startonderbreker beveiligd uw auto tegen diefstal van de auto. Af-fabriek is elke Europese auto voorzien van een startonderbreker. Deze af-fabriek startonderbreker is door nieuwe diefstalmethodes niet meer voldoende.
Een alarmsysteem in de auto verkleint de kans op inbraak en diefstal. Beveiligingssystemen worden ingedeeld in vijf alarmklassen: van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Sinds 1998 zijn alle in Europa geproduceerde auto's standaard voorzien van het eenvoudigste beveiligingssysteem.
Een startonderbreker is een extra beveiliging en zorgt ervoor dat de auto niet zonder sleutel start en meegenomen kan worden. Dit is een van de meest gebruikte beveiligingen en zit standaard op elke auto.
Helaas kunnen deze beveiligingssystemen zich ook wel eens tegen je keren. De zender wordt verwerkt in de afstandsbediening en de ontvanger wordt meestal geplaatst in de buurt van het contactslot. Zodra het motormanagement de juiste code heeft doorgekregen worden alle systemen vrij gegeven en kan er worden gestart.
Elke keer als je je auto start, zendt de chip een nieuwe code naar het startonderbrekingssysteem. De codes tussen dit systeem en de motor veranderen dus continu. Autoriseert de motor de code, dan kan de auto worden gestart.
VbV-SCM Klasse Startonderbreker (klasse 1) vanaf € 399,00.
De auto is voorzien van een startonderbreker, als we de startonderbreking opheffen en proberen te starten, draait de startmotor, het blok "loopt" ook, slaat alleen niet aan.
Nieuwe auto's zijn al vanaf 1998 standaard voorzien van een startonderbreker of startblokkering. Deze moet dan minimaal voldoen aan de beveiligingsklasse 'Klasse Startonderbreker', voorheen Alarmklasse 1. Daarmee werd het voor criminelen al een stuk lastiger een voertuig te stelen.
Een startonderbreker is een klasse 1 alarm. Klasse 1 alarm houdt in dat u een goedgekeurde startonderbreker heeft. Een klasse 1 alarm is niets meer dan een startblokkering, waardoor de auto zonder gecodeerde sleutel niet gestart kan worden.
Je kunt via de site van KiwaSCM nazien of er een geregistreerd en dus geldig alarm op de auto zit, staan niet bij welke klasse. Maar de meeste verzekeringen (niet allemaal) eisen minimaal klasse III bij een 3 serie.
Een rode led op het dashboard geeft de status van het alarmsysteem aan: De led is uit – het alarm is uitgeschakeld. De led licht om de twee seconden eenmaal op – het alarm is ingeschakeld.
Als het alarm af gaat en de accupool wordt gedemonteerd, zal de noodstroomaccu de sirene van spanning blijven voorzien. De sirene blijft zo nog enkele minuten afgaan.
Overzichten van goedgekeurde beveiligingssystemen kun je opvragen via www.scm.nl.
Autosleutels zijn sinds 1996 voorzien van een transponder, ook wel startonderbreker genoemd. Alleen als je autosleutel over een transponder beschikt kan je de auto starten. De sleutel (ijzeren gedeelte wat in je contactslot gaat) geeft je toegang tot het slot in de deur en het contactslot van de auto.
Beschikt mijn auto over een gecertificeerd alarm? Via de Kiwa-website kun je controleren of op jouw kenteken überhaupt een SCM-certificaat geregistreerd staat.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Een autosleutel bijmaken kun je niet zelf. Je moet hiervoor altijd langs een sleutelmaker. Hoeveel dat kost, is afhankelijk van je auto en de sleutel die je wil laten bijmaken. De autosleutel bijmaken kosten variëren bij de meeste sleutelmakers tussen de €50,- en €150,-.
Het kopiëren van een autosleutel (met transponder of chip) kost tussen de € 47,50 en € 69,00. De gekopieerde sleutel is altijd binnen 24 uur klaar en meestal kunt u er zelfs op wachten! Het programmeren van een sleutel met afstandsbediening varieert van prijs door merk en model van de auto.
Wat houdt een klasse 2 alarm in? Klasse alarm 2 bestaat uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (hetzelfde als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Als je een pechhulp verzekering hebt afgesloten kan het zijn dat je achtergelaten sleutels zijn gedekt. Dan kun je in dit geval de pechhulpdienst inschakelen om jouw auto gratis te openen. De pechhulpdiensten zoals de ANWB kunnen helpen bij buitensluiting van je auto.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.