Kia en Toyota lijken als enige (nog) geen echte last te hebben van de aanhoudende chiptekorten. Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat je niet snel een nieuwe auto voor de deur kunt hebben staan.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten. Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
De productie daalt, de vraag stijgt
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
In een chipfabriek, kortweg fab genoemd, ondergaat de wafer honderden fabricagestappen waarin de microchip als het ware laag op laag gegroeid wordt op de silicium-fundering. Dat proces begint met het maken van de transistors: het belangrijkste element van de chip.
Snel leverbare automodellen Denk bijvoorbeeld aan kiezen voor snel leverbare auto's uit het nieuwe aanbod. De Picanto, Stonic en i20 zijn snel leverbaar. Private Occasion Lease Ook voor Private Lease bieden we Occasion Lease aan. Een Private Lease occasion rijd je binnen drie weken.
Op 30 november 2021 heeft u een koopovereenkomst gesloten voor een nieuwe Hyundai Bayon. De levering wordt steeds uitgesteld vanwege leveringsproblemen van de chips. Levering is nu uitgesteld naar eind april. Uw vraag is of de overeenkomst bindend is en of prijs aanpassingen zijn toegestaan.
Bij het bestellen van een nieuwe auto heeft de consument bijna altijd te maken met een levertijd van bijvoorbeeld drie maanden. Door het chiptekort kan dit helaas oplopen tot zelfs een jaar. De duur van de levertijd is sterk afhankelijk van het merk en model.
Halfgeleiders worden gebruikt om de nodige computerchips te maken die moderne wagens nodig hebben. Auto's zijn immers meer en meer computers, die niet alleen voor hun motormanagement, maar ook voor hun infotainmenttechnologie en tal van veiligheidsopties (bvb acheruitrijcamera's) op zulke chips vertrouwen.
“In een hedendaagse auto zitten tussen de 250 en 300 halfgeleiders. Sommige zijn nodig voor de aandrijflijn en andere voor sturing van bijvoorbeeld elektronica, zoals achteruitrijcamera's, connectiviteit, etc. Het aantal hangt ook af van het model en de opties.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
Autofabrikanten die hun productie moeten stilleggen en PlayStations die niet geleverd worden. Het is het gevolg van het wereldwijde tekort aan computerchips. In Taiwan staat 's werelds grootste fabrikant onder grote druk, zeker nu het land worstelt met de ergste droogte in decennia.
De grondstoffen
Onze chips wordt gemaakt van drie basisingrediënten, namelijk aardappelen, olie en kruiden.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
ASML staat voor Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf bouwt machines die computerchips maken. En daarin is het uitzonderlijk goed. De Nederlandse onderneming heeft wereldwijd zo'n 90 procent van de markt in handen en levert aan grote chipmakers als TSMC, Samsung en Intel.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
De keuze voor slechts één chip in het stuursysteem in plaats van twee heeft ook een direct voordeel voor Tesla. Het scheelt het bedrijf geld, waardoor de auto's die het op die manier bouwt winstgevender zijn.
ASML is ontstaan uit een joint venture van ASM International en Koninklijke Philips. Het bedrijf is sinds 1995 beursgenoteerd en vormt een onderdeel van de AEX en NASDAQ onder het symbool ASML. Voornaamste concurrenten zijn Canon en Nikon.
Dat ze meer dan 200 miljoen euro gaan kosten, wisten we al, maar gisteren verklapte Peter Wennink aan analisten de exacte prijs van de volgende generatie euv-systemen: 270 miljoen euro. Althans, voor de r&d-versie waarvan ASML er afgelopen kwartaal vier verkocht aan drie klanten.