Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
De beste auto om veel kilometers mee te maken
Die auto is, wellicht ietwat verrassend, de Skoda Octavia. In een Brits onderzoek uit 2019 bleek dat de Skoda Octavia de auto is waarvan in Groot-Brittannië de meeste modellen rondrijden die meer dan 400.000 kilometer op de teller hebben staan.
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje. In de neus van de Space Star ligt een 1,2-liter driecilinder, die is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
De top 5 meest betrouwbare merken zijn Toyota, Suzuki, Honda, Mazda en Subaru. Welk merk auto meeste pech? Onderaan de lijst vind je drie Europese merken. Volkswagen, Renault en Peugeot blijven probleemkinderen qua betrouwbaarheid.
Japanse auto's staan al tientallen jaren bekend om hun uitstekende betrouwbaarheid. Ten opzichte van de Amerikaanse en Europese concurrenten zijn de auto's van Japanse makelij een stuk betrouwbaarder. Zo wordt er jaarlijks een Reliability Index opgemaakt, waarbij de gehele top 6 in handen is van Japanse automerken.
Het is zover: we weten wat de Auto van het Jaar 2022 is. De Kia EV6 gaat er met de prijs vandoor! De Koreaanse EV kreeg 279 stemmen. Daarmee komt de Kia EV6 in een illuster rijtje van winnaars.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Suzuki Swift: deze auto rijdt voordelig en is redelijk goed te vinden binnen het budget van 5000 euro. Daarnaast is het een mooie, stoere auto! Honda Legend: ga je liever voor iets meer luxe? De Honda Legend is een grote sedan die betrouwbaar en comfortabel rijdt.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
De meest betrouwbare auto's komen uit Japan. We denken dan aan de automerken Toyota, Suzuki, Honda, Kia, Subaru, Daihatsu, Mitsubishi, Mazda en Nissan. Ook in de uitvoering van kleine modellen komen Japanse auto's boven in het rijtje van meest betrouwbare auto's te staan.
1. Merkur XR4TI. De Merkur XR4TI werd gedurende een schrale vier jaar verkocht in de Verenigde Staten.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
Door verschillende oorzaken is er een groot tekort aan occasions in Nederland (zie kader). Als gevolg van die schaarste zijn de prijzen tot recordhoogte gestegen. Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro.
Een van de belangrijkste redenen om geen BMW te kopen zijn de eigendomskosten, samen met olielekken, en alle slecht werkende sensoren die BMW in nieuwere modellen heeft ingebouwd. BMW's zijn duur in aanschaf en duur in onderhoud.