Sinds november 2020 geldt binnen Amsterdam een groene milieuzone voor personenauto's met een dieselmotor. Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Vanaf 1 januari 2022 is de milieuzone aangescherpt. Dieselvrachtauto's en dieselautobussen hebben alleen toegang met emissieklasse 6 en hoger. Bekijk in bovenstaande kentekenchecker of u de milieuzone van Amsterdam mag inrijden en vraag een ontheffing aan.
Het hangt van de emissieklasse van uw dieselvoertuig af of u met uw voertuig de milieuzone in mag of niet. Wanneer u het cijfer 3 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger toegang hebben tot de milieuzone. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud.
Oude dieselauto's mogen met ingang van vandaag Amsterdam niet meer in. Er geldt een nieuwe milieuzone in het gebied binnen de ring A10. Het verbod geldt voor vervuilende personen- en bestelauto's die vóór 2006 zijn gemaakt. Op de ringweg zelf mogen de oude diesels nog wel rijden.
Voor wie en waar. Sinds november 2020 geldt binnen Amsterdam een groene milieuzone voor personenauto's met een dieselmotor. Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer ...
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
In een gele milieuzone geldt Euro3-emissienorm of hoger, in een groene minimaal euronorm 4. Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 september 2027 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
In Europa verkochte nieuwe auto's moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is.
Een kalender aangepast aan elke voertuigcategorie
In 2025 moeten diesels minstens Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d. Tegelijkertijd zal de LEZ zorgen voor meer flexibiliteit. Het aantal jaarlijkse dagpassenopent een nieuw venster stijgt van 8 naar 24 vanaf 15 juli.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
De boete is € 100,-. Deze boete wordt opgelegd door het CJIB. Er komen administratiekosten bij.
De emissieklasse is een cijfer waarmee wordt aangegeven hoe schoon uw voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner uw voertuig. De waarde 0 betekent dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde 5 dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.