BMW en Audi ontwikkelden V10's voor hoogwaardige auto's zoals de BMW M5, BMW M6, Audi S6, Audi RS6, Audi S8 en Audi R8 , voornamelijk gebaseerd op hun luxe auto's.
Dyson Cyclone V10™ Absolute €599,00.
De R8 deelt zijn basis en aandrijflijn, een machtige V-10 en zeventraps automaat, met de wilde Lamborghini Huracán. De Audi is echter minder hardcore dan de Lambo, minder intens op een bochtige weg of racecircuit.
Het was zowel BMW's eerste en enige productie V10-motor, als de eerste benzine V10-motor die beschikbaar was in een productie sedan (sedan). De S85B50 werd geïntroduceerd in de E60 M5 en was geïnspireerd door BMW's eerdere betrokkenheid bij Formule 1. In tegenstelling tot de meeste andere BMW M-motoren, is de S85 niet gerelateerd aan een reguliere productie BMW-motor.
De E60 M5 werd in 2004 geïntroduceerd, met een V10-motor en een 7-traps paddle-shift SMG (Sequential Manual Gearbox) transmissie die de auto koppelde aan het BMW Sauber Formula One-programma. De E60 M5 was 's werelds eerste productiesedan met een V10-benzinemotor.
Na een onderbreking van 16 jaar in de productie van de M6, werd in 2005 de M6-versie van de E63/E64 6-serie geïntroduceerd. De M6 gebruikt dezelfde BMW S85 V10-motor en SMG-III geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak als de E60 M5. De M6 werd geproduceerd als zowel een coupé (modelcode E63) als een cabriolet (modelcode E64).
De Mercedes-Benz FO-motorenserie (in 1993 Sauber-motor genoemd) is een familie van atmosferische V8- en V10-racemotoren , ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door Mercedes, in samenwerking met Ilmor, voor de Formule 1, en gebruikt tussen 1993 en 2013.
Later werd bevestigd dat de nieuwe 5,2-liter Lamborghini V10 mechanisch identiek is aan de Audi 5.2 V10-motor , zoals blijkt uit Lamborghini's gebruik van Audi's Fuel Stratified Injection en een cilinderafstand van 90 mm.
Nadat de S8 5.2 FSI na het modeljaar 2009 en de RS 6 5.0 TFSI eind 2010 uit de productie werden gehaald, waren de S6 5.2 FSI en R8 5.2 FSI de overgebleven Audi-voertuigen met V10-motoren.
De nieuwe R8 RWD-modellen zijn inmiddels te bestellen bij Audi, vanaf € 236.168*. De atmosferische 5,2-liter V10 in de nieuwe R8 V10 performance RWD-modellen maakt alleen al indruk met zijn kerncijfers: 419 kW/570 pk en 550 Nm aan trekkracht op louter de achterwielen.
Wereldwijd zijn er slechts 1025 exemplaren gebouwd! Dit lage aantal gecombineerd met de enige V10 van BMW ooit is al genoeg reden voor een cult status. Het feit dat dit naar M traditie een hoogtoerige motor is zonder enige vorm van oplading is maakt hem alleen nog maar bijzonderder.
De Ferrari Tipo 050-motor is ontworpen door Gilles Simon.Het is een 90-graden V10 ; die 825 pk (615 kW) produceert bij 17.300 tpm in de racemodus. De motor kan echter worden afgesteld om tot 900 pk te produceren in de kwalificatietrim. De hele motoreenheid weegt 94 kg (207 lb.).
En dan is er nog de Volkswagen Touareg V10 TDI , een SUV die nog steeds een van de wildste productievoertuigen is die ooit het VW-logo heeft gekregen. Dit ding heeft een twin-turbo V10-dieselmotor, ongelooflijke offroad-capaciteiten en oh ja, ze zijn tegenwoordig voor een appel en een ei te vinden.
De Lexus LFA is een Japanse supercar met een V10-motor, specifiek een 4,8-liter V10 met 553 pk. Hij heeft een achterin gemonteerde transmissie met enkele koppeling en kan een rode lijn van 9.000 tpm bereiken. De auto is gemaakt van koolstofvezel om het gewicht te verminderen en de prestaties te verbeteren.
De Audi S8 uit 2010 met de V10 Lamborghini-motor is een uitzonderlijk voertuig dat luxe, comfort en opwindende prestaties combineert.
De Audi S6 met V10-motor is een unieke auto en je kunt er gemakkelijk eentje kopen voor dezelfde prijs als een tweedehands Honda Civic.
Met een twin-turbo motor die verwant is aan die van de Lamborghini Gallardo , werd deze nederige stationwagen omgetoverd tot een monster. In een mooi staaltje bedrijfssynergie leende Audi ooit een motor van supercarbouwer en Volkswagen-groepbroer Lamborghini en creëerde een monster.
Maar nu 2024 ten einde loopt, moeten we deze glorieuze motoren laten varen. De laatste twee productieauto's die nog een V-10 bieden, zijn de Audi R8, waarvan de productie eerder dit jaar officieel is beëindigd, en de Lamborghini Huracán, waarvan de productie binnenkort zal stoppen.
De grotere dieselmotoren (A200, A220) komen van Mercedes. Renault was verantwoordelijk voor de 1.5 diesel in de A160 en A180. In principe zijn dat goede blokken, maar het houdt niet over qua prestaties. Deze generatie A-Klasse is opmerkelijk genoeg interessant voor marters.
Ingenieurs van General Motors bouwden inderdaad prototypeversies van een LS V10-motor , met een cilinderinhoud van 7,5 liter, voor de Chevrolet Silverado en GMC Sierra. Volgens Corvette Online bouwde GM er drie of vijf.
De E60 BMW M5 heeft een speciale plek in de autogeschiedenis. De super sedan, beroemd om zijn hoogtoerige, van de Formule 1 afkomstige, atmosferische 5,0-liter V10-motor, levert een unieke mix van kracht, drama en persoonlijkheid die liefhebbers vandaag de dag nog steeds boeit.
Afhankelijk van de modelgeneratie heeft de BMW M6 een vermogen van 191 kW (260 pk) tot 412 kW (560 pk). Afhankelijk van de modelgeneratie bereikt de BMW M6 in 4,2 tot 6,9 seconden de 100 km/u en ligt de topsnelheid op 245 tot 250 km/u.
ð±ðª 332 km/u / 207 mph BMW M6 V10 Autobahn topsnelheid gemeten door Amerikaanse piloot David R op Duitse Autobahn.