Je domicilie kan je pas wijzigen nadat je verhuisd bent en je bij je nieuwe gemeente bent geweest. In veel gevallen zal de gemeente dan een wijkagent sturen om te controleren of je effectief op het nieuwe adres woont.
Gemeente: "adreswijziging" aangeven
Binnen de 8 dagen na je verhuis moet je je nieuwe officiële adres aangeven bij de gemeente: Meestal kan je hiervoor via de website een afspraak maken om langs te gaan. Neem zeker je identiteitskaart en pincode mee.
Hoe moet ik dit in orde brengen? Als je verandert van adres ben je verplicht om dat te melden, zelfs als je binnen dezelfde gemeente verhuist. Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om je nieuwe adres te melden bij de dienst bevolking van uw nieuwe woonplaats.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Wanneer geef je je adreswijziging door? Doe je aangifte van adreswijziging binnen de 8 dagen nadat je verhuisd bent. Je kunt je adreswijziging al vóór je verhuis melden, maar pas na je verhuis wordt de wijziging effectief doorgevoerd.
Kan een kind twee officiële adressen hebben? Een kind kan maar op één adres officieel worden ingeschreven. Bij een scheiding zal de keuze dus nog steeds gemaakt moeten worden. Wel is het mogelijk om in het bevolkingsregister een vermelding toe te voegen van het adres van de andere ouder.
In de regel moet iedereen die hier langer dan drie maanden verblijft, worden ingeschreven in het bevolkingsregister. Dit is meestal je hoofdverblijfplaats, d.w.z. de plaats waar je het grootste deel van de tijd verblijft en waar 'het centrum van je belangen' is.
Domiciliefraude heeft tot gevolg dat de burger zich onttrekt aan zijn/haar sociale, fiscale, contractuele en gerechtelijke verplichtingen. Het spreekt voor zich dat de gegevens opgenomen in de bevolkingsregisters (ondermeer deze in verband met het adres en de gezinssamenstelling) correct moeten zijn.
Woonstcontrole. Nadat de stedelijke administratie de politie op de hoogte heeft gebracht van je adreswijziging, komt de wijkagent langs op je nieuwe adres. Hij zal controleren of je werkelijk daar woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Hang daarom onmiddellijk je naam op je nieuwe brievenbus en deurbel.
Wat is een domicilie? Een domicilie is het officiële adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister, omdat het wettelijk verplicht is een domicilie te hebben op de plaats waar je officieel verblijft.
Een wijkagent onderhoudt nauwe contacten met de buurt. Hij of zij treedt bemiddelend op en is zichtbaar aanwezig in de wijk. Een wijkagent staat in voor de uitvoering van administratieve en gerechtelijke opdrachten zoals: Controleren van adresveranderingen, nazicht verblijf ...
briefadres (waar men volgens de burgerlijke stand ingeschreven staat, ook domicilie genoemd) postadres (waar men de post naartoe laat komen; kan ook een postbus zijn) verblijfadres (waar men op dat moment daadwerkelijk verblijft; kan de camping zijn)
De gemeente kan je pas schrappen na een woonstonderzoek. Via een woonstonderzoek moet de ambtenaar van de burgerlijke stand enkele stappen zetten om je nieuwe hoofdverblijfplaats te vinden. Hij moet onderzoeken of je in een andere gemeente ingeschreven bent.
Voordelen van domicilie veranderen
Enkele voordelen van het veranderen van domicilie zijn als volgt: Vereenvoudigde juridische zaken. Sommige juridische zaken, zoals de belastingen, zijn gemakkelijker te regelen wanneer je officieel bent ingeschreven op een bepaalde plek. Toegang tot lokale diensten.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig met uw rijksregisternummer.
Je domicilie is het adres waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Als je alleen gaat wonen of verhuist dan verandert je adres.
Hoelang duurt het? In sommige gevallen komt de wijkagent langs voor een woonstcontrole. Hij heeft daarvoor 6 weken de tijd. Je hoeft ondertussen geen nieuwe aanvraag in te dienen.
Na elke adreswijziging doet een wijkagent een woonstcontrole. Daarbij wordt er gecontroleerd of je effectief op het opgegeven adres woont en er dus geen sprake is van domiciliefraude. Zowel de dienst burgerzaken van de gemeenten als de politie zijn betrokken bij die adreswijziging.
De wijkagent is een ervaren politieagent. Samen met zijn collega's van het basisteam, zoals surveillanten en rechercheurs werkt hij aan een veilige wijk door handhaving en opsporing. Vaak is de wijkagent een eerste aanspreekpunt in de wijk en een bekend gezicht.
Als burger is men rechtstreeks strafbaar op basis van de wet over de bevolkingsregisters wegens domiciliefraude maar vaak is men ook strafbaar op basis van andere reglementering. De COL besteedt ook aanzienlijke veel aandacht aan wat men noemt de secundaire fraudeurs.
De toezichthouders van het agentschap Wonen in Vlaanderen hebben de bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie gekregen voor de opsporing en het onderzoek van dossiers van vermoedelijke domiciliefraude.
We controleren uw gegevens ook bij andere instanties zoals Burgerzaken, werkgevers, UWV en Belastingdienst. Soms controleert de gemeente uw situatie door een huisbezoek.Medewerkers van de gemeente komen bij u aan huis.Zij kijken of de informatie die de gemeente van u heeft klopt.
Ja. Je kan tijdelijk je domicilieadres verlaten op voorwaarde dat: de situatie tijdelijk is: je moet van plan zijn om terug te keren; je een band met je domicilieadres behoudt: je moet op elk moment kunnen terugkeren.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).