De Tesla Model S Long Range schopt het volgens Tesla tot 652 kilometer. De BMW iX 50 en de i4 40 kunnen respectievelijk 630 en 590 kilometer afleggen. De Tesla Model 3 Long Range zit daar met 614 kilometer netjes tussenin, net als de Ford Mustang Mach-E met het grootste accupakket (610 kilometer).
De Tesla Roadster (vanaf 2022) Deze absolute nummer 1 heeft een gemiddeld bereik van 960 kilometer op een volle batterij. En gemiddeld bereik is een combinatie van zomer, winter, snelweg en binnendoor rijden. Eén van de weinige elektrische auto's die nu al perfect is voor een vakantietrip.
Op de importpapieren van de nieuwe Tesla Model 3 staat dat het accupakket een capaciteit van 82 kWh heeft. Het gaat dan om de Model 3 Long Range met vierwielaandrijving. Voorheen had de accu volgens de bron een capaciteit van 79 kWh. Het zou dus neerkomen op een procentuele toename van 3,8 procent in energiedichtheid.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Als de batterij helemaal leeg raakt, moet u deze weer opladen. Als u de batterij gedurende langere tijd leeg laat, kan het zijn dat u de Model 3 niet meer kunt opladen of gebruiken en u de auto met startkabels moet starten of de laagspanning-batterij moet vervangen.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Tesla ? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Bij een milde hybride schommelt dat rond 0,5 kWu, terwijl een zelfopladende hybride gemiddeld 2 kWu en een plug-in hybride richting de 10 kWu aan batterijen heeft. Bij een rein elektrisch model kan dat zelfs oplopen tot 100 kWu, afhankelijk van de beoogde autonomie.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Hoeveel een elektrische auto na een aantal jaar nog waard is, hangt af van het gebruik en model. Maar een goede vuistregel is dat de auto na vier jaar nog ongeveer 40 tot 55% van de nieuwprijs waard is. Dat is vergelijkbaar met een benzineauto.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
En sommige auto's hebben zonnepanelen, zoals de Toyota Prius en Hyundai Ioniq 5. Het Nederlandse LightYear en het Duitse Sono Motors ontwikkelen auto's die zelfs grotendeels van zonnepanelen zijn voorzien. Het belangrijkste probleem is nog dat je op de verkregen zonne-energie maar heel weinig kilometers kunt rijden.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Dat is vaak een probleem, omdat de meeste merken in de handleiding aangeven dat hun elektrische wagen helemaal niet gesleept mag worden. De reden hiervoor is dat de aandrijving rechtstreeks op de wielen gebeurd en er dus geen onderbreking met een neutrale stand is als de wagen stilstaat zoals in een klassieke wagen.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij.