De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Hyundai i10 1.2
In de categorie supercompacte auto's wint de Mini One met een waardebehoud van 61,7 procent. De Toyota Corolla 2.0 Hybrid is winnaar in de compacte klasse met 59,8 procent, de Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 triomfeert in de middenklasse met 56,4 procent waardebehoud.
Duits en Aziatisch het meest waardevast
De meest aangeboden occasion is de Volkswagen Golf, met een gemiddelde prijs van een kleine 10.000 euro. De Golf wordt elk jaar ongeveer 10 procent minder waard. Vergelijkbare modellen zoals de Opel Astra en de Ford Focus dalen jaarlijks zo'n 12,5 procent in waarde.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Als het gaat om de beste investeringen in klassieke auto's in 2022, zijn we van mening dat Porsche-, Alfa Romeo-, Toyota MR2- en Mercedes SL-modellen tijdens de COPVID-19-pandemie het potentieel voor een goede investering en ROI in de loop van de tijd hebben laten zien.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
De autowaarde daalt jaarlijks met ongeveer tien procent, wat behoorlijk veel is als het om een jonge auto gaat. Hoe hoog zal de autowaarde zijn als je na enkele jaren besluit de auto te verkopen? Om antwoord op deze vraag te geven is het belangrijk te weten welke zaken invloed hebben op de waarde van je auto.
Eerste generatie Boxster/Cayman modellen zijn tegenwoordig ook vrij goedkoop, hetzelfde geldt voor oudere Cayenne en Panamera modellen. Dit komt vooral omdat de productieaantallen van deze auto's mijlenver hoger liggen in vergelijking met welk 911 model dan ook.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Auto dagwaarde v.s. verkoopwaarde
Dit zijn de prijzen van auto's die je op verschillende verkoopsites. Dit is de advertentie vraag prijs van een auto. De verkoopwaarde auto is dus een andere waarde dan een dagwaarde auto of een inruilwaarde van een auto.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.
Een auto is een oldtimer als het een klassiek model is dat niet meer gemaakt wordt. Om echt als oldtimer gezien te worden moet een auto minimaal 25 jaar oud zijn. Begin dit jaar telde Nederland 204.642 personenauto's van minstens dertig jaar oud. 11,7miljoen nieuwere modellen.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.