Er is een verhoogd olieverbruik geconstateerd bij de benzine motoren van Audi. Het gaat specifiek om de motoren 1.8 TFSI (motorcode CDAA) en 2.0 TFSI (motorcode CDNC).
Wanneer komt het hoge olieverbruik bij Audimotoren meestal voor? Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Norm ligt voor Audi op 1 liter op 2000 km, als het olieverbruik méér is zou je mogelijk voor de coulanceregeling bij Audi terecht kunnen. Tweedehands garanties dekken dit euvel normaliter niet. Die stellen dat het om een "producteigenschap" gaat waarvoor de fabrikant verantwoordelijk is.
Audi blijft winnen bij de 'International Engine of the Year Awards'. Voor de negende keer op rij heeft de jury de 2.5 TFSI van het merk verkozen tot beste motor in de categorie motoren met een cilinderinhoud tussen de 2 en 2,5 liter.
Bij een aantal modellen van BMW, Audi, Porsche en Subaru moeten een groot aantal gebruikers tot een kwart van de motorolie bijvullen tussen onderhoudsbeurten. Consumer Reports bestempelt dat als een niet acceptabele kost.
het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km... en zelfs 4 liter per 1.000 km hebben we al gehoord! Consumentenprogramma Radar wijdde er zelfs een aflevering aan. Hoewel minder vaak dan bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI, komt een verhoogd olieverbruik helaas ook bij andere motoren van Volkswagen-Audi voor.
40 jaar geleden moest iedere 2.000 tot 5.000 kilometer de olie ververst worden en was het noodzakelijk en gebruikelijk om tussendoor olie bij te vullen. Sommige moderne voertuigen beschikken over een flexibel verversingsinterval waarbij een interval kan variëren tussen de 10.000 km tot maximaal 50.000 km.
In zijn eerste volledige verkoopjaar groeide de Audi Q4 e-tron (inclusief de Sportback) direct uit tot het bestverkochte Audi-model van 2022. Elke vierde verkochte Audi in Nederland was een Q4 e-tron of Q4 Sportback e-tron. Daarbij was de Q4 e-tron tevens het populairste model in zijn segment.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
Audi, vorig jaar nog zesde, haalt net de staart van de top-10, met een score van '74'. Scores zijn berekend op vier pijlers, te weten betrouwbaarheid, veiligheid, rijtesten van CR zelf en klanttevredenheid. De betrouwbaarheid en klanttevredenheid meet CR aan de hand van vragenlijsten verspreid onder leden.
Hoeveel olie en hoe vaak olie verversen noodzakelijk is, is afhankelijk van het type Audi en het aantal gereden kilometers. In ieder geval is het niet aan te raden de olie langer dan een jaar te gebruiken. In het instructieboekje van je Audi zie je hoe vaak je de olie het beste kunt verversen.
Motorolie, uw auto kan niet zonder.
Hoeveel motorolie de motor van de auto verbruikt verschilt sterk per model en type auto en loopt daardoor uiteen van 1 liter motorolie per 2.000 tot 5.000 kilometer. In het instructieboekje van uw auto wordt het verwachte gebruik beschreven.
Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
De TFSI motor is vergelijkbaar met de TSI motor, maar heeft een andere brandstofinjectietechnologie die het brandstofverbruik verder vermindert en de prestaties verbetert.
De 1.8 TFSI, 2.0 TFSI en 3.0 TFSI motor van Audi is voorzien van een distributieketting. Deze distributieketting is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee.
Een acceptabel olieverbruik van de auto is ongeveer 1 liter op 5000 km. Bij een olieverbruik van 1 liter op 500 km is de kans groot dat het hier gaat om een mechanisch probleem zoals versleten of kapotte zuigerveren. Maar het kan ook zijn dat de schraapveren vast zijn gaan zitten door vervuiling.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Volgens de lezers van Auto Bild en Bild am Sonntag, en zeker ook volgens ons, is de Audi e-tron GT de mooiste auto van het jaar 2021. Daarmee wint de e-tron GT het Gouden Stuurwiel. Deze prestigieuze prijs wordt jaarlijks uitgereikt sinds 1976. De e-tron GT won al eerder een aantal prijzen dit jaar.
Misschien ben je gek op BMW. Maar als je eerlijk naar jezelf kijkt, dan wil je gewoon in een degelijke Duitse wagen rijden. Dan kun je overwegen om te kiezen voor een Audi, die is over het algemeen namelijk waardevaster dan BMW.
Het merk staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en fabuleuze designs. Zo'n status bereik je natuurlijk niet zomaar. Want binnen de automarkt is er veel concurrentie. Bovendien is een auto een uiterst complex product met steeds meer toeters en bellen.
Audi is Latijns
Horch verlaat noodgedwongen zijn eigen bedrijf maar neemt in 1909 een nieuwe start met Audi. Deze merknaam is de Latijnse vertaling van het Duitse woord Horch, wat letterlijk 'luister' betekent. Audi en Horch blijven als aparte merken naast elkaar als concurrenten bestaan!
Hoog olieverbruik voorkomen
Dat kun je zelf doen door bijvoorbeeld de motor altijd netjes warm te rijden voor je prestaties verlangt. Op tijd de olie verversen is ook van belang. Door de olie motorolie tijdig te verversen blijft een motor schoner van binnen, blijft hij beter gesmeerd en wordt slijtage voorkomen.
Als de olie net boven het maximum van het oliepeil uitkomt dan is het geen probleem. Bij elke auto zit er wel een kleine marge voor teveel olie. Zorg in dit geval dat als je gaat rijden niet het uiterste van je motor vergt.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen. 1. Controleer het oliepeil opnieuw om te zien hoeveel olie u moet bijvullen.