Tegenwoordig gebruikt de politie ook de Audi A6 Avant als snelle interventie voertuig. De politieauto's zijn herkenbaar aan hun BZK-striping, de blauw-rode strepen die ook gebruikt wordt bij de ambulance, brandweer, Koninklijke Marechaussee en reddingsbrigade in Nederland.
De politie heeft met de nieuwe Audi A6 Avant gekozen voor een stuk snellere wagen dan de Volvo V70 van nu. Aan autojournalist Carlo Brantsen de vraag wat hij vindt van die keuze.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
Snelle interventie voertuig
Audi, A6 Avant 3.0 TDI S-tronic Quattro. 286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Wanneer zij in burger zijn, kan je hen herkennen aan de feloranje interventiearmband (zie afbeelding) waarop ook weer het logo afgebeeld staat. Politiemensen dragen ook steeds een legitimatiekaart (zie afbeelding) bij zich, vraag gerust om deze kaart te mogen zien alvorens je de persoon binnenlaat.
Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet. Ook met de boordsnelheidsmeter van de dienstauto kan een geldige meting worden uitgevoerd.
De lasergun zendt constant lichtpulsen uit die dan weer worden weerkaatst door de auto of een ander motorrijtuig. Dit gebeurt met de snelheid van het licht (299.792.458 meter/seconde) en omdat die snelheid bekend is, kan de lasergun precies berekenen hoe ver een auto verwijderd is en hoe snel die rijdt.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
In Nederland koos de politie een paar jaar geleden echter voor de VW Touran 2.0 TDI Comfortline met 140 pk. Intimiderend.
De 0-100-tijd van deze B-klasse is met 8,3 seconden gelijk gebleven en de topsnelheid is 219 km/u, wat 5 km/u langzamer is. De catalogusprijs van de nieuwe politieauto is zo'n 50.000 euro.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
De topsnelheid is standaard begrensd op 250 kilometer per uur, maar kan opgehoogd zijn naar 280 of zelfs 305 kilometer per uur als voor het optionele Dynamic-pakket is gekozen.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Juridisch gezien is er geen bezwaar tegen het verbaliseren op kenteken bij gebruik van de lasergun. Omdat echter bij het gebruik van de lasergun meestal geen fotografische- of videoregistratie van de gedraging of overtreding plaatsvindt, moet in beginsel tot staandehouding worden overgegaan.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
De politie mag niet laseren vlak achter een bord dat een snelheidslimiet aangeeft. Gebeurt dat wel dan leidt dat tot vrijspraak. Als verkeersrechtadvocaat stond ik een client bij die op een provinciale weg was gelaserd met een snelheid van bijna 100 kilometer per uur waar 50 was toegestaan.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
De politie heeft haar eigen legitimatiebewijs. Het belangrijkste kenmerk van het bewijs is het hologram. Als je de pas beweegt staat er afwisselend het logo van de politie, of het woord 'politie'. Voorop de pas staan de pasfoto en de naam van de agent.
Een echte politiebeambte spreekt Nederlands en kan zich identificeren aan de hand van zijn legitimatiekaart (bankkaartformaat). Hierop staat een pasfoto, een identificatienummer en 'Politie' in de drie landstalen.