Welke afvalstoffen komen voor op kantoor De meest voorkomende afvalstromen op kantoor zijn papier en karton, PMD, swill, koffiebekers en tissues. Deze verschillende afvalstromen zijn allemaal erg goed recyclebaar als ze worden ingezameld als monostromen. Dus papier bij papier en koffiebekers bij koffiebekers.
Vanaf 1 januari 2024 moeten alle ondernemingen nog twee andere afvalstromen selectief inzamelen: keukenafval en etensresten; en levensmiddelenafval (verpakte voedingswaren).
Tot bedrijfsafval behoren die stoffen die een bedrijf produceert en waar het zich van ontdoet met geen ander doel dan ervan af te zijn. Uitgesloten zijn bij het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen gemeld gevaarlijk afval, bouw- en sloopafval en radioactief afval.
Als bedrijf bent u verplicht uw bedrijfsafval te scheiden en gescheiden af te (laten) voeren. U moet hiervoor een contract afsluiten met een erkende inzamelaar of uw gemeente.
Een afvalverwerkingsbedrijf verwerkt het gesorteerde afval tot een nieuw materiaal. Een laboratorium controleert de kwaliteit zodat het nieuwe materiaal weer gebruikt kan worden als grondstof voor nieuwe producten.
Glas, papier en karton, groente, fruit en tuinafval (gft), klein chemisch afval, plastic, blik, drinkpakken, elektrische apparaten, grof tuinafval, bouwafval, textiel en restafval worden allemaal apart verwerkt.
Waarom is goede afvalscheiding zo belangrijk
Als kantoren zoveel mogelijk afvalstromen gescheiden inzamelen, kunnen de grondstoffen zoveel mogelijk gebruikt worden bij de productie van nieuwe producten. Hierdoor zijn er minder nieuwe grondstoffen en energie nodig, wat uitputting van de aarde voorkomt.
Wettelijk verplicht
Gevaarlijk afval moeten bedrijven altijd gescheiden afvoeren. Bedrijfsafval moet gescheiden worden, als het LAP dit aangeeft.
In gemeenten waar minder dan 40 procent van het afval wordt gescheiden en gerecycled, zijn inwoners gemiddeld 126 euro per persoon kwijt. In gemeenten waar meer dan 70 procent van het afval apart wordt ingezameld, ligt dit bedrag op 77 euro per jaar, bij een landelijk gemiddelde van 102 euro.
Bedrijfsrestafval is de restcategorie van bedrijfsafval die geen recycleerbaar materiaal meer bevat (vergelijkbaar met het restafval in huisvuilzakken van gezinnen).
Alle afvalstoffen die vrijkomen bij het voeren van een bedrijf die niet voor recycling geschikt zijn en in een verbrandingsinstallatie verwerkt kunnen worden. Indien de afmetingen groter zijn dan 30 x 30 x 60 cm spreken we van grof brandbaar bedrijfsafval. Explosieve afvalstoffen, vuurwerk en lichtpijlen.
Afvalinzameling. De gemeente moet uw huishoudelijk afval inzamelen. Dat staat in de wet. Elke gemeente mag zelf bepalen hoe zij dit doet.
Voorbeelden opslag afvalstoffen: autobanden. afval van de gezondheidszorg. olie- en vethoudend afval, dakafval, brandblussers, oplosmiddelen, lege ongereinigde verpakkingen, vloeibare brandstoffen, verwijderd asbest, gescheiden gehouden monostromen, gemengd bouw- en sloopafval.
Wat is een afvalstoffenregister? Alle documenten moeten nauwkeurig bijgehouden worden in een register. Het afvalstoffenregister bevat informatie over de hoeveelheid aangevoerde afvalstoffen, de data waarop de aanvoer van deze afvalstoffen is gebeurd, de coördinaten van de 'afvalstoffenproducent', …
Wettelijke definitie afvalstoffen
Het begrip afvalstof is op zowel Europees als op nationaal niveau gedefinieerd. Artikel 1.1 lid 1 van de Wet milieubeheer definieert 'afvalstoffen' als volgt: “alle stoffen, preparaten of voorwerpen, waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen.”
Simpel: iedereen. Elk bedrijf of elke vereniging moet zijn afval sorteren.
Afval dat je niet gescheiden kunt inleveren, mag bij het restafval (de grijze kliko of vuilniszak). Het gaat bijvoorbeeld om kattenbakvulling, koffiecupjes en een kapot wijnglas. Twijfel je of iets in een aparte bak mag? Neem dan het zekere voor het onzekere en kies voor de vuilnisbak.
Omdat het dumpen van afval telt als milieudelict, kost een boete al snel € 350,-. Naast dat de boete veel geld kost, is er natuurlijk ook sprake van schade aan de natuur. Met het dumpen van afval dient u dus niet alleen schade toe aan uw portemonnee, maar ook aan de omgeving.
Plastic verpakkingen en drinkpakken worden steeds vaker gescheiden aangeleverd (3,1%). Afval scheiden en preventie is goed voor het milieu.Scheiden levert nieuwe grondstoffen op.Dit bespaart nieuwe grondstoffen, energie en geld (de afvalstofheffing kan omlaag).
De afvalsituatie in Nederland
56% leveren we gescheiden in. Hiermee doen we het veel beter dan het Europees gemiddelde. Rond de 180 kilo van al het afval komt bij het restafval terecht. Dit zijn ruim 50 vuilniszakken aan restafval per persoon per jaar.
We scheiden al bijna 80 procent van het papier en karton.
Sinds 1 juli is het Besluit gescheiden inzameling huishoudelijke afvalstoffen van kracht. Gemeenten zijn nu wettelijk verplicht om gft, papier, metaal, kunststof, glas en elektronische apparatuur gescheiden in te zamelen. Voor textiel en gevaarlijke afvalstoffen gaat deze verplichting in per 1 januari 2025.
Klein chemisch afval (kca) (in Nederland) of klein gevaarlijk afval (kga) (in België) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen in zitten die schadelijk zijn voor de gezondheid en voor het milieu. Het afval bevat bijvoorbeeld lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen.