Over het algemeen zult u een 12V-lader nodig hebben, dit is het meest gangbaar. Alleen voor vrachtwagens, grote boten, etc. kunt u een 24V-lader nodig hebben. In het geval van een oldtimer is meestal een 6V-lader nodig.
Een goede regel is dat de lader ongeveer 20%-30% van de capaciteit van de accu moet laden. Voorbeeld je hebt een accu van 12 Volt 7 Ah, dan mag de lader een capaciteit hebben van 1,4- 2,1 Ah. Iets meer of minder mag natuurlijk wel.
Een 100Ah AGM of semi-tractie accu kan dus het best met maximaal een 10A lader geladen worden. Verder is niet iedere lader geschikt voor ieder type accu.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Varta Batterijoplader de beste batterijoplader is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Varta Batterijoplader is de Panasonic oplader BQ-CC51.
Voor de minimale laadstroom van een AGM accu kunt u 10-25% van de accu capaciteit aanhouden. Als voorbeeld; bij één 12V 100Ah AGM accu, raden we aan deze te laden met een 12V acculader met een laadstroom tussen de 10A en 25A.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de oplader de telefoon zal opladen. Normale USB-opladers geven gemiddeld een voltage van 5 volt en 0,7 Ampère. Dit geeft een vermogen van 3.5 Watt. Op de batterij binnen in je telefoon staat weergegeven hoeveel Watt per uur de batterij kan leveren.
Om te beginnen: de afkorting staat voor Absorbed Glass Mat. Het betreft namelijk een type accu waarbij speciale glasvezelmatten het aanwezige elektrolyt (de stof die de elektriciteit geleidt) vasthouden. Dit heeft als voordeel dat de accu's niet lekken en in elke positie te gebruiken zijn.
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
Verder kan als vuistregel aangehouden worden dat 25 % van de accucapaciteit (tot 50 % voor Gel accu's) als laadvermogen voldoende is om de accu's snel en veilig te laden en tevens het boordnet van energie te voorzien. Voor bijvoorbeeld een accu van 200 Ah is een acculader van 50 Ampère voldoende.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
U heeft een accu met 7000mAh capaciteit en een lader met een laadstroom van 1000mA. Dan komen we op de volgende berekening: 7000mAh / 1000mA * 1,15 = 8,05 uren.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
Alle CTEK laders geven een indicatie of de accu leeg of vol is. U ziet of de foto dat deze accu niet volledig opgeladen is. Na verloop van tijd (afhankelijk van de capaciteit van de accu en capaciteit van de lader) springt het lampje over naar ''vol'' en gaat het snelladen over in druppelladen.
AGM accu's en Optima accu's:
De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu. Ontlaadt de accu niet dieper dan 11,75 Volt (70% ontlading). Onderhoud in de wintermaanden, ontkoppel de min pool en gebruik een goede onderhoudslader.
Gel- Batterij
Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden. Een geschikte laadregelaar is belangrijk voor de duurzaamheid van de batterij.
Je ziet vaak het wattage (W) terug in de producttitel van een vervangende oplader. Je vindt dit getal lang niet altijd op de originele oplader terug. Het wattage is het vermogen van de oplader. Dit getal mag wel hoger zijn dan bij je originele oplader, maar niet lager.
Sterker nog, in werkelijkheid kun je vrijwel iedere adapter en/of kabel gebruiken. Niet voor niets leveren steeds meer smartphonefabrikanten (waaronder Apple en Samsung) hun toestellen zonder oplader in de doos. Dit kan omdat het daadwerkelijke opladen in de telefoon zelf gebeurt, en niet in de adapter.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.