Het apparaat werkt in combinatie met vier verschillende soorten tachograafkaarten: een bestuurderskaart, een bedrijfskaart, een werkplaatskaart en een controlekaart.
Er zijn vier soorten tachograafkaarten. De bestuurderskaart, de controleurskaart, de werkplaatskaart en de bedrijfskaart. Bestuurderskaarten worden gebruikt door bestuurders om rij-, rust- en activiteitsinformatie vast te leggen.
Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben.
De digitale tachograaf registreert elektronisch de rij- en rusttijden, de snelheid, het aantal kilometers, de activiteiten en wie de bestuurder is. Deze gegevens worden elektronisch opgeslagen op de chip van de bestuurderskaart en in het geheugen van de digitale tachograaf.
Als chauffeur van een autobus of vrachtwagen met een Smart Tachograaf heeft u een bestuurderskaart nodig. Op deze persoonsgebonden kaart worden de rij- en rusttijden geregistreerd. Kiwa Register verstrekt deze bestuurderskaarten namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Door voortdurende problemen bij de Nederlandse toeleverancier van tachograafkaarten worden de nieuwe bestuurderskaarten, bedrijfskaarten en werkplaatskaarten voor de tweede generatie digitale tachograaf (G2) door Kiwa voorlopig ingekocht in Engeland.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
Er zijn een aantal technische mogelijkheden om de bestuurderskaart uit te lezen. Een speciale lezer kan rechtstreeks op het apparaat worden aangesloten om de tachograaf uit te lezen. Het uitlezen van de rijkaart met een smartphone, iPhone of computer is ook mogelijk, ook als het betreffende voertuig ver weg is.
Het is zaak dat u dit snel doet want u mag maar maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden.
De chauffeurspas invoeren in de tachograaf. Het voertuig op contact zetten en uw chauffeurskaart met de chip naar boven en de pijl naar voren in de tachograaf plaatsen. Als u met 2 chauffeurs rijdt dan moet de andere chauffeur ook zijn of haar kaart in de tweede gleuf van de tachograaf plaatsen.
Uitlezen. Volgens de huidige Regeling tachograafkaarten moet de bestuurderskaart 1 x per 3 weken worden uitgelezen en de tachograaf in het voertuig met behulp van de bedrijfskaart 1 x in de 3 maanden.
De bestuurderskaart niet bij zich hebben of vergeten zijn: €550. Vuile of beschadigde bestuurderskaart: €220. De kaart te vroeg uit de digitale tachograaf halen: €220. Bij verlies of diefstal van de bestuurderskaart geen politieverslag kunnen voorleggen: €220.
De persoonsgebonden bestuurderskaart wordt verstrekt door Kiwa Register en is vijf jaar geldig.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
In bestaande vrachtauto's kan achteraf een digitale tachograaf worden ingebouwd. De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro.
Downloaden digitale tachograaf
Let er op dat de bestuurderskaart minimaal 1 keer per 28 dagen moet worden gedownload, omdat anders data wordt overgeschreven. Volgens het Arbeidstijdenbesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag u 3 maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Dit wordt de verkorte dagelijkse rusttijd genoemd.
Vrijstelling code 95 vervallen
Uw rijbewijs met code 95 is sinds 1 december 2020 niet meer geldig als u geen nascholing heeft gedaan en geboren bent vóór 1 juli 1955. Heeft u code 95 nodig om beroepsmatig te rijden? Volg dan zo snel mogelijk de benodigde nascholing en vraag een nieuw rijbewijs aan.
Bij de vraag 'heb ik Code 95 nodig? Ik vervoer alleen voor mijn eigen bedrijf' ontstaat vaak verwarring, Code 95 is een toevoeging aan het C en/of D rijbewijs en maakt geen onderscheid tussen 'Eigen vervoer' of 'Beroepsgoederenvervoer. Dus de Code 95 kan ook bij u van toepassing zijn.
Bij een ijking worden verschillende onderdelen van de tachograaf verzegeld. Zo'n verzegeling is twee jaar geldig; dit betekent dat een tachograaf iedere twee jaar moet worden geijkt. Als de verzegeling tussentijds is verbroken, moet de tachograaf opnieuw worden geijkt.
Hoe voer je de landcodes in? Bij een digitale tachograaf kies je in het menu voor 'invoer chauffeur' bij enkele bemanning en voor 'invoer chauffeur 2' bij dubbele bemanning. Bij 'begin land' voer je het landsymbool in.
Het maximum aantal toegestane rijuren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week. Twee drukke weken voor de boeg? Opgelet: je chauffeur is beperkt tot 90 rijuren verdeeld over twee weken. Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van minstens 11 uur.
Werkgevers draaien op voor de kostenverhoging van de bestuurderskaarten, maar chauffeurs zonder vaste werkgever moeten hem gewoon zelf betalen.
Het Nederlandse tarief voor de chauffeurs- of tachograafkaart wordt vanaf 2022 verhoogd naar 95 euro. Dat melden de Staatscourant en Transport en Logistiek Nederland (TLN). TLN is van mening dat het tarief veel te hoog is ten opzichte van andere Europese lidstaten.