Allereerst werkt een V2X-lader op gelijkstroom, net als een snellader. Dat betekent dat de omvormer van gelijkstroom naar wisselstroom in het laadpunt zit. Ook hebben dergelijke laders een vaste kabel die bij gebruik in de snellaadaansluiting van de auto steekt. Een V2X-lader is groter dan een gemiddeld laadpunt.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet.
Gelukkig kun jij ook jouw elektrische auto gebruiken als thuisaccu, waardoor een thuisaccu wel een stuk interessanter is. Doordat je al een elektrische auto tot jouw beschikking hebt, hoef je eigenlijk alleen een bidirectionele laadpaal aan te schaffen. Dit is een stuk voordeliger dan het aanschaffen van een thuisaccu.
Vehicle to home (V2H)
Bij Vehicle to home gaat stroom van de auto naar het huis. Je elektrische auto is dan een enorme thuisbatterij. Op de piekmomenten is stroom duur (en vaak ook niet groen). Je kunt jouw auto opladen als de stroom weer groen en goedkoop is.
Bij bidirectioneel laden bedoelen we dat stroom zowel van als naar de elektrische auto kan gaan. Normaal laad je de accu van je elektrische auto op en gebruik je de stroom wanneer je met de auto rijdt. Bij directioneel laden kun je de accu ook legen om andere zaken van stroom te voorzien.
Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden. Er komen echter ook nieuwe modellen op de markt die met hun accu bijdragen aan het benutten van groene energie; voor auto-aandrijving én apparaatvoeding.
Er zijn niet veel automerken die bidirectioneel laden ondersteunen. Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net. Deze auto's worden opgeladen met de CHAdeMO-stekker, een snellaadsysteem dat werkt met gelijkspanning.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Hieronder vind je een overzicht van de prijzen voor de Ikea thuisbatterijen in 2023: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (exclusief btw).Accu van 10 kWh: 5.946 euro (exclusief btw).Accu van 15 kWh: prijs niet algemeen bekend, vraag offerte aan.
De thuisbatterij wordt pas echt interessant wanneer je er slimme sturing aan koppelt. Die balanceert je verbruik in overeenstemming met je verbruiksgewoonten, het weer en de productie van je zonnepanelen. Zo geniet je automatisch van de meest voordelige energietarieven en gewoonten.
Zelf een thuisbatterij installeren kan alleen als je veel kennis en praktijkervaring hebt op vlak van elektrotechniek. Zo bespaar je gemiddeld € 500 à 1.000 aan arbeidskosten. Moet er echter nieuwe bedrading worden gelegd? Dan is het verplicht om een elektricien te contacteren.
De volgende elektrische auto's kunnen bidirectioneel laden: Hyundai IONIQ 5. Kia EV6 en Kia Niro EV (nieuwste uitvoering)
Renault en terugleveren
Toevoeging 23 juni 2023: met de nieuwe elektrische R5 is heeft Renault plannen om laden en terugladen mogelijk te maken. Deze auto wordt pas in 2024 onthuld, dus we verwachten dat Renault pas in 2025 een echte V2G-auto op de markt brengt waarmee je je auto kunt gebruiken als thuisbatterij.
Wat kost een bidirectionele intelligente laadpaal? Voor een 'gewone' unidirectionele laadpaal betaal je al snel 2.000 euro. Wil je een bidirectionele laadpaal, dan mag je rekenen op 6.000 euro, afhankelijk van de kwalificaties.
Deze technologie wordt ook wel vehicle-to-home (V2H) of vehicle-to-load (V2L) genoemd. Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen.
De kosten voor het onderhouden van een laadpaal betaalt de werkgever zelf als de laadpaal op kantoor geplaatst wordt. Gaat het om een zakelijke laadpaal thuis, dan behoor je als werknemer zelf voor de periodieke onderhoudskosten te betalen.
Bij het 'slim laden' van een voertuig, 'communiceert' de lader via een dataconnectie als het ware met je auto, de beheerder en het nutsbedrijf. Met andere woorden, op het moment dat je je EV aansluit, verstuurt de lader automatisch belangrijke data, zodat het laden geoptimaliseerd kan worden.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Nee, dat mag niet. Alleen een energieleverancier mag energie leveren.
Een wagen die bidirectioneel laden ondersteunt, is handig om de energievraag van uw gezin te ondersteunen. Wat is het precies en hoe kan het u helpen? De Volvo EX90 is een voorbeeld van een wagen die bidirectioneel kan laden. Deze zal beschikbaar zijn vanaf 2024.