Montagevet. Met montagevet wordt voorkomen dat metalen onderdelen (zoals stuurpen, zadelpen en pedalen) niet meer lost te krijgen zijn. Ook gaat het kraken tegen. Het voorkomt aantasting, is waterafstotend en is sterk hechtend.
Smeerolie is een vloeibaar smeermiddel dat in sprayvorm of in een oliebusje komt. Je smeert er bewegende onderdelen mee in. Teflonolie is ideaal voor het smeren van je fiets. Zo verhinder je mechanische geluiden en bescherm je de mechanische onderdelen van je fiets tegen slijtage.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Cyclon montagepasta
Deze montagepasta op keramische basis gebruik je voor alle metaal op metaal onderdelen zoals schroefdraad van pedalen, derailleurs en alle andere bouten op je fiets en mountainbike.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Door de hechtende werking vermindert het aandraaimoment met 30%, waardoor beschadigingen tot een minimum worden beperkt. Het minimaliseert krassen, bijvoorbeeld bij het verstellen van een zadelpen. Montagepasta voorkomt ook het verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt perfect tegen corrosie.
Standaard smeerolie, zoals Dry Weather Lube van Cyclon, zijn uitermate geschikt voor fietsers die vooral verwachten te fietsen in droge omstandigheden. Dit type smeermiddel is betaalbaar, smeert de ketting goed en trekt nauwelijks vuil aan.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is. Ook goedkope rijwielolie voldoet niet.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
Aan de luchtgkant gebruik je 15wt olie en Fox Float Fluid. Het vorkvet gaat alleen een beetje in de stofkappen, verder niet. Je moet in ieder geval lithiumvrij vorkvet gebruiken.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Kies een frituurvet die voor 98-100% uit vet bestaat. Sojaolie, (half)geraffineerde zonnebloemolie en geraffineerde arachideolie zijn geschikt om te frituren. Ook vloeibaar frituurvet is geschikt om te frituren. Gebruik liever geen vast frituurvet omdat dit meer verzadigd vet bevat.
Kopervet is uitermate geschikt voor het smeren van diverse soorten metaalverbindingen. Het beschikt over een groot weerstandvermogen tegen roest waardoor metaalverbindingen langer meegaan.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Montagepasta is handig om te gebruiken om de afdichting te garanderen wanneer u de uitlaat monteert op het oude gedeelte, tevens heeft montagepasta een glijdende werking waardoor het nieuwe deel makkelijk over het oude deel schuift.
Lagervetten 8. Voor het onderhoud van de lagers is het belangrijk om deze te smeren met een lagervet. Lagervet beschermt de naven, trapas en de pedalen van je fiets tegen het binnendringen van vuil en vocht. Het invetten van de lagers vermindert wrijving en laat de lagers weer soepel lopen.
Carbon Assembly Paste is een speciaal ontwikkeld professionele montagepasta voor bewegende delen zoals rollagers, balhoofd en trapas.