Welk type collega vind je moeilijk om mee samen te werken hoe ga je hiermee om?
De Betweter. Een betweter is een collega die duidelijk laat merken alles beter te weten dan jij. Vooral de manier waarop hij dit communiceert, zijn tone of voice, roept vaak irritatie op bij anderen. Hij staat niet open voor jouw mening of ideeën en dat maakt het bovendien lastig met hem te communiceren.
Een lastige collega is ook diegene die als heethoofd te karakteriseren is. Hij/zij is nogal onstuimig en snel ontvlambaar en kan behoorlijk driftig reageren wanneer je het met hem of haar aan de stok krijgt. En dat maakt dat je snel om de persoon heen loopt of eerst maar eens gaat kijken hoe de stemming vandaag is.
Als je werknemer geen goede reden heeft voor zijn afwezigheid, dan mag je als werkgever ingrijpen. Je kunt een aantal dingen doen om je werknemer te bestraffen. Je kunt een officiële waarschuwing geven, een boete opleggen, loon inhouden of je werknemer ontslaan. Leg de regels en gevolgen goed vast.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Hou je antwoord in ieder geval werkgericht en licht je antwoord met een voorbeeld toe. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruikt van de STAR-methode. Daarbij beschrijf je aan de hand van de punten Situatie, Taak, Actie en Resultaat een voorbeeld, waaruit jouw eigenschap of competentie blijkt, die een collega jou toedicht.
Grijp je kans en geef aan dat jij wel bereid bent om de taak op je te nemen. Benadruk dat je erg druk bent maar graag tijd vrij maakt om collega X te helpen. Door dit te benadrukken creëer je nog net iets meer goodwill bij je collega's dan wanneer je dit niet zou doen.
In een team waar je je thuisvoelt, weet je dat je sámen naar een doel toewerkt. Dat vergroot je motivatie en je betrokkenheid bij je organisatie. En dat werkt echt veel fijner dan wanneer je werk voelt als een moetje.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.