De meest gebruikte automaat voor de Volvo modellen is de Aisin Warner automaat. Volvo geeft de automaten van Aisin Warner vaak de naam Geartronic.
Volvo modellen met powershift: C30. V40/50/60. S60/70/80/90.
De automatische versnellingsbak Geartronic heeft een hydraulische koppelomvormer die de kracht van de motor overbrengt op de versnellingsbak. De bak heeft twee verschillende schakelstanden: automatisch en handmatig. D: automatisch schakelen.
Aanvankelijk wordt de V70 aangeboden met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak en een optionele Geartronic-zestrapsautomaat. Later verschijnt een Powershift-automaat met dubbele koppeling en zes of acht versnellingen.
8-traps-automaten zijn automaatbakken met 8 versnellingen.
Bepaalde automerken; Audi en Seat met de multitronic, Nissan, Toyota, Ford, Fiat, Suzuki, Subaru, Rover, Mini (BMW group), Doge, Jeep, Mitsubishi, Saturn (en wellicht nog een andere fabrikant) gebruiken of gebruikten in bepaalde types een CVT versnellingsbak.
De ZF-automaat is razend populair onder autofabrikanten, ook in het duurdere segment, vanwege de prima kwaliteit van de ZF-automaat. Onder meer BMW, Mercedes-Benz, Alfa Romeo en Jaguar Land Rover monteren ZF-automaten in hun modellen.
Volvo heeft verschillende uitzonderlijke modellen die niet alleen veilig maar ook betrouwbaar zijn. Het meest betrouwbare Volvo-model is echter de Volvo S60 en Volvo V60. Maar als u op zoek bent naar een betrouwbaar tweedehands Volvo-model, kunt u overwegen om de Volvo XC90 van de eerste generatie te kopen.
- Volvo S40/V50/C30/S60 nieuw type/V70 nieuw type/V60/S80N/XC60/V40nieuw): zitten veel motorblokken bij die van Ford af komen, met uitzondering van de 5-cilinders benzine en diesel (zijn weer van Volvo zelf).
Net als veel andere Volvo's is de V70 uitstekend geschikt om zeer veel kilometers mee af te leggen. Dat komt mede door de grote mate van betrouwbaarheid.
Speciaal voor de kou en het wintersportseizoen voorziet Volvo in de Winter Line. Tegen inlevering van 1595 euro is de S60/V60 dan uitgerust met bi-xenon koplampen met adaptieve bochtenverlichting en verwarmbare voorstoelen.
De automatische Powershift-versnellingsbak brengt de aandrijfkracht van de motor middels dubbele mechanische lamellenkoppelingen over op de aandrijfwielen. Dit in tegenstelling tot de Geartronic-versnellingsbak die hiervoor een conventionele hydraulische koppelomvormer gebruikt.
Volvo Kinetic is de luxere uitvoering van een standaard Volvo. Het Kinetic pakket vind je terug op oudere Volvo's zoals de V40/50/60 en de C-serie. Volvo Kinetic heeft onder andere meer veiligheidsfuncties en een luxer interieur en interieur dan de standaarduitrusting.
De nieuwe motoren zijn per direct in de S60, V60 en XC60 te bestellen. De nieuwe 2,0-litermotoren die beschikbaar komen voor de Volvo's S60 en V60 zijn de benzineversies T3 (111 kW/152 pk) en T4 (139 kW/190 pk). Aan het dieselfront zijn de D2 (88 kW/120 pk), de D3 (110 kW/150 pk) en de D5 (165 kW/225 pk) nieuw.
Volvo heeft sinds de 165E geen eigen motoren meer ontwikkeld die meer dan 4 cylinders hebben gehad.
Het hoofdkantoor van Volvo Cars voor China is gevestigd in Shanghai. De grootste autofabrieken van het bedrijf zijn gevestigd in Göteborg (Zweden), Gent (België) en Chengdu (China), terwijl de motoren worden gemaakt in Skövde (Zweden) en Zhangjiakou (China) en de carrosserie-onderdelen in Olofström (Zweden).
Hoe betrouwbaar zijn Volvo's? Wanneer u Volvo vergelijkt met andere luxe automerken en modellen, zult u merken dat Volvo iets betrouwbaarder is. De meeste betrouwbaarheidsbeoordelaars geven Volvo een hogere score in vergelijking met Audi, Porsche, BMW, Mercedes, Land Rover en Volkswagen.
Volvo maakt zeker veilige en duurzame auto's, maar ze hebben geleden in betrouwbaarheid scores. In 2016 hadden ze gemiddeld 204 problemen per 100 auto's. Ze hebben echter zeker gewerkt aan het verbeteren van hun betrouwbaarheid. In 2021 verbeterde Volvo zijn betrouwbaarheidsscore tot 185 problemen per 100 auto's.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en je leest er hier meer informatie over. Zodra je op zoek bent naar een auto, zie je vaak door de bolides het bos niet meer.
Re: Welke automaatbak heb ik? Er zit een papieren sticker in je kofferbak, achter 'GKB' vind je de bakcode.
De levensduur van een CVT is enorm afhankelijk van de omstandigheden tijdens het gebruik. Het is dus eigenlijk onmogelijk om op afstand een voorspelling te doen hoe lang u nog van uw auto/versnellingsbak kunt genieten. In alle redelijkheid denk ik dat 200.000 km een minimaal te verwachten levensduur zal zijn.
DSG varianten
Al deze typen zijn te vinden in de modellen van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Met welk type DSG versnellingsbak de auto is uitgevoerd hangt af van de motor en de grote van de auto. Zo is de DQ200 veelal te vinden in de kleine auto's zoals de VW Polo en de VW Golf met de lichtere motoren.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.