In Frankrijk kom je de volgende tolpoortjes tegen (aangeduid met péage): Oranje 't': Voor voertuigen met een tolbadge (télépéage). Dit is de snelste optie, omdat je hierbij niet hoeft te stoppen. Groene pijl: Voor contante betalingen of betalingen met een betaalpas/creditcard.
Een groene pijl is toegankelijk zonder abonnement en hier heb je de mogelijkheid om contant te betalen. Een poortje met oranje 't' staat voor 'Télépéage' en is alleen toegankelijk voor voertuigen met een elektronische tolbadge.
Een groene pijl is toegankelijk zonder abonnement en hier heb je de mogelijkheid om contant te betalen. Een poortje met oranje 't' staat voor 'Télépéage' en is alleen toegankelijk voor voertuigen met een elektronische tolbadge.
Als tolbadgehouder kies je voor de poorten aangegeven met een t (van télébadge/Liber-T) en de slagboom gaat automatisch omhoog. Bij het Réservé-poortje hoef je niet eens te stoppen maar mag je zelfs met 30 k/m uur doorrijden.
Zo werken Franse tolpoortjes
Bij aankomst kies je één van de tolpoortjes. Aan de bestuurderskant krijg je een kaartje, daarna gaat de slagboom omhoog. En kun je verder rijden. Aan het einde van de tolweg betaal je tol met je creditcard of contant.
Sinds juni 2024 wordt op de A14 tussen Parijs en de A13 gebruikgemaakt van deze 'péage en flux libre' of free flow toll. Betalen kan vooraf online, automatisch met een tolbadge of achteraf binnen 72 uur. Ook andere landen zoals Portugal, Ierland en Italië zijn dit systeem aan het invoeren.
Als u met een kaart betaalt, kunt u uw kaart in de gleuf met de titel "carte" steken of de contactloze methode gebruiken als u het symbool voor contactloos betalen ziet . Bij sommige tolpoorten nemen chauffeurs in plaats daarvan een ticket. U moet dit ticket bewaren totdat u de autoroute verlaat, aangezien u uw tarief betaalt bij het verlaten.
De tolpoortjes voor de tolbadge hebben een grote oranje t boven de poortjes.
Als de tolbadge gedetecteerd wordt, springt het verkeerslicht op groen. Als het licht geel is, moet je contact opnemen met de snelwegbeheerder.
Wanneer je de tolbadge twee jaar niet gebruikt wordt er een extra bijdrage gerekend van € 10 per jaar. De kosten van een tolbadge van Maut1 zijn € 24,95 inclusief verzendkosten en jaarlijks € 22,90 abonnementskosten. Je betaalt 5% extra bovenop de reguliere trajectkosten.
Heb je geen tolbadge? In de buurt van de onzichtbare tolwegen vind je ook een aantal tolhuisjes ('bornes de paiement') waar je aan de automaat betaalt. Je kunt de tol vooraf ook online betalen. Zoek daarvoor uit welk bedrijf de tolweg beheert waar je op gaat rijden.
Afhankelijk van de symbolen bij de tolpoorten kun je op één of meerdere van de volgende manieren betalen: Contant: met bankbiljetten en munten.Creditcard: een pincode intoetsen is niet nodig. Verstandig om voor de zekerheid altijd iets van contant geld bij je te hebben, mocht de creditcard onverwachts niet werken.
Frankrijk is begonnen met het aanleggen van free flow-tolwegen. In het Frans flux libre genoemd. Het zijn trajecten op autoroutes waarbij de traditionele tolpoorten worden vervangen door detectoren die het kentekennummer registeren en/of een tolbadge scannen om de elektronische betaling te verwerken.
Uw badge moet naast uw achteruitkijkspiegel op de voorruit worden bevestigd, zodat hij wordt gedetecteerd en de slagboom omhoog gaat. Voor een voertuig met een athermische voorruit is het essentieel om de beugel in de gestippelde zone naast de centrale achteruitkijkspiegel te bevestigen.
Nee, een tolbadge is een elektronisch kastje voor in de auto die je kunt gebruiken in Frankrijk, Portugal, Italië en Spanje om sneller door de tolpoortjes heen te rijden. Niet verplicht, wel handig. Een tolvignet is verplicht in bepaalde landen, zoals Oostenrijk en Zwitserland.
Gebruik je de tolbadge even niet? Dan raden we aan om deze uit de houder te halen en op te bergen. Hiervoor hoef je alleen de badge in te drukken en uit de houder te trekken. Houd hierbij met je andere hand de houder tegen zodat je deze niet van de voorruit lostrekt.
Rijd langzaam door en houdt een afstand van 4 meter aan met het voertuig voor u.Uw badge piept, het licht wordt groen en de slagboom gaat omhoog: u kunt doorrijden! Vergeet niet om voor uw vertrek na te gaan hoe uw Bip&Go-tolbadge werkt in het land waar u naartoe gaat.
De tolbadge moet achter de achteruitkijkspiegel geplakt worden in het midden van de ruit. Dus NIET aan de linker- of rechterkant van de ruit en bij voorkeur op een open stuk ruit zonder stickers. Wellicht ten overvloede: de badge moet aan de binnenkant van de ruit geplakt worden.
De Télépéage-badge is een elektronisch kastje in uw voertuig dat een radiosignaal uitzendt wanneer u door de tolpoort rijdt . Het kastje zendt een geluidssignaal uit, het licht springt op groen en de slagboom gaat automatisch omhoog. Dit alles in een paar seconden. U kunt vertrekken.
- Controleer of de parkeergarage de Télépéage badge accepteert: bij de ingang staat het "T"-logo, - Ga de parkeergarage binnen met je elektronische tolvignet correct op de voorruit bevestigd, zodat het wordt gedetecteerd, - Om de parkeerplaats met uw voertuig te verlaten, gaat u naar de uitgang met het "T"-logo.
Hoe de snelwegen in Italië betalen met uw Bip&Go-tolbadge? U kunt overal in het land de Telepass-rijbanen nemen. Net als in Frankrijk zijn hier speciale 30km/u-rijbanen beschikbaar. U kunt ook de gemengde rijbanen CB en Telepass nemen, uw tolbadge wordt gedetecteerd aan de tolpoort.
Gemiddeld gaat de batterij ongeveer 7 jaar mee. Wil je zeker weten dat jouw badge van de ANWB nog werkt, dan kun je dit laten testen in één van de geselecteerde ANWB winkels of bij één van de servicepunten van jouw aanbieder.
Contant: munt- en briefgeld. Creditcard: Mastercard, Visa, American Express, CB, GR Total, Shell, Esso of Eurototal (een pincode intoetsen is niet nodig); Tolbadge: met een betaalt u automatisch voor tol in Frankrijk, Spanje en Portugal.
Alle in aanmerking komende voertuigen moeten een Crit'Air-vignet op de voorruit hebben om te mogen rijden en parkeren in zones met beperkt verkeer , zoals permanente lage-emissiezones en noodlage-emissiezones.
Péage Frankrijk
Fransen betalen in tegenstelling tot Nederlanders geen wegenbelasting, maar natuurlijk moet het Franse wegennet wel onderhouden worden. Daarvoor is het tolsysteem ingevoerd: iedereen die over snelwegen in Frankrijk rijdt - zowel Fransen als buitenlanders - betaalt tol.