Olieverfpapier is makkelijk om mee te nemen om een schets in olieverf te maken. Nog een pluspunt van olieverfpapier is dat je een gedeelte uit kunt knippen voor bijvoorbeeld collages of om zo in te lijsten. Olieverfpapier heeft de structuur van canvas. Dit zorgt voor hetzelfde gevoel als werken op doek.
Schilderen op papier kan met aquarel, met gouache of met acrylverf. Met olieverf wordt meestal niet op papier gewerkt, maar het kan wel, op goed voorbehandeld papier, net als bij acryl.
Het papier om te schilderen met olieverf is voorzien van een speciale laag met een mooie linnenachtige structuur, dat benadert zelfs het gevoel van schilderen op doek. Papier heeft voordelen ten opzichte van doek; olieverfpapier is makkelijk mee te nemen, droogt goed en heeft een goede kleurechtheid.
Het is dus belangrijk dat je lekker dik papier gebruikt, wat veel water kan opnemen. Anders gaat het bobbelen en dat is zonde van je werk. Wij raden papier van minimaal 185gr aan. Aquarelpapier is van Cellulose of katoen gemaakt.
In olieverf zijn in principe twee technieken mogelijk: 'alla prima' en 'gelaagd schilderen'. Alla prima wil zeggen dat het schilderij 'nat-in-nat' wordt geschilderd. Bij deze techniek worden de kleuren behalve op het palet ook op het schilderij zelf gemengd en nat tegen en over elkaar gezet.
Zo is de droogtijd van olieverf veel langer door de olie, terwijl acrylverf juist snel droogt waardoor je snel kan werken. En omdat acrylverf watervast opdroogt kan je goed laag over laag werken. Aquarel lost weer op met een nieuwe laag waterverf.
Let op, gebruik niet te veel vernis. Laat het schilderij een dag drogen alvorens het weer op te hangen. De retouche vernis kunt u aanbrengen met een kwast of met een stofvrije doek. Maak steeds de kwast of doek nat en breng de vernis aan met ronddraaiende bewegingen.
Je kan het medium direct mengen met de olieverf op je palet, of je penseel in het medium dippen zoals je doet met water. We hebben veel verschillende soorten olieverf mediums. Sommige hebben meerdere eigenschappen tegelijk. Dit kan wenselijk zijn maar soms ook niet.
“Het volstaat inderdaad om alles eerst eens goed af te wassen en te ontvetten met ammoniakwater,” reageert Henri Blindeman. “Na het drogen kan je de olieverf mat schuren en dan natuurlijk ontstoffen en vervolgens een geschikte grondlaag aanbrengen (zoals Isoprim van Levis).
Vaak wordt acrylverf voor de onderschildering bij olieverf gebruikt. Olieverf hecht op acryl. Andersom kan echter niet, de olie stoot het water in de acryl af.
Je hebt papier waarbij je een hele groffe textuur hebt, er zitten als het ware ribbels in het papier. Daar moet je echt van houden. Je hebt ook heel glad papier, als Canson Bristol papier. Dit papier is zó enorm glad, dat heel veel tekenaars dit papier heel fijn vinden om een glad resultaat te krijgen.
Het mooiste aquarelpapier is 100% katoen. Dit is ook gelijk het duurste soort. Een goede kwaliteit papier heeft een goede zijde en een foute. Op de goede zijde is een laag lijmwater aangebracht.
Welk papier je gebruikt is afhankelijk van het soort kleurpotlood dat je gebruikt. Aquarelpotloden kun je het beste gebruiken op aquarelpapier. Dit is dikker papier en is geschikt voor het gebruik van water.
Verschil White Spirit en Terpentijn
Terpentijn is een meer visceuze substantie, terwijl de White Spirit een meer “waterige” consistentie heeft, die de verf in mixen beïnvloedt, waardoor ze meer vloeibaar en minder controleerbaar wordt. Ook verdampt de White Spirit sneller dan Terpentijn.
Olieverf heeft vele voordelen. ze droogt langzaam zodat er steeds veranderingen in de voorstelling kunnen worden aangebracht. Olieverf kan op het doek worden gebracht met penseel of met het paletmes. vooralhet zeer kleine verschil tussen natte en droge verf maakt olieverf heel geschikt.
Vernissen is niet noodzakelijk, omdat acrylverf robuust opdroogt. Als je puur voor je plezier schildert, hoef je het niet te vernissen. Ga je je werk verkopen, dan is het aan te raden om wél te vernissen. Je wil er dan zo zeker mogelijk van zijn dat je schilderij goed beschermd is en lang meegaat.
Als je in dunne lagen olieverf werkt, dan droogt de verf meestal wel binnen een etmaal. Dit kan echter verschillen per type pigment. De doffe en ondoorzichtige aardkleuren drogen bijvoorbeeld veel sneller dan een transparante en glimmende kleur als alizarine rood.
Olieverf oxideert sneller als de lucht droog is. Als het erg vochtig weer is, koop dan een kleine luchtontvochtiger en zet hem in de buurt van je schilderij neer. Dit helpt om het overtollige vocht uit de lucht te halen, zodat de olieverf sneller droog is.
Watervermengbare olieverf
Hierdoor kan deze olieverf vermengd worden met water en heb je geen oplosmiddelen zoals terpentine of terpentijn nodig. (De verf kán overigens wel vermengd worden met terpentine of terpentijn).
Persoonlijk raden wij acrylverf aan voor beginners. Acrylverf is zeer gemakkelijk in het gebruik en kunnen op vele manieren worden toegepast. Je kunt de verf in lagen aanbrengen zoals je met olieverf zou doen, of je kunt het glaceren zoals je met een aquarel zou doen.
Nat in nat schilderen is een schildertechniek waarbij je met natte verf op nat papier schildert. De verf vloeit in en uit over het papier, mengt zich met de papiervezels en de andere kleuren, waardoor er dromerige en kleurrijke beelden ontstaan.
Olieverf medium sneldrogend of normaal drogend is om de olieverf te verdunnen en smeerbaar te maken en de hechting op de onderlagen te verbeteren. Deze mediums (verdunningsmiddelen) kunt u naar behoefte mixen voor het gebruik bij technieken die veel lagen verf vereisen, zoals de glacis-techniek.