De kans op een verwonding in een achtbaan is ongeveer één op een miljoen. De kans op een ernstige verwonding is ongeveer één op 20 miljoen. Kans op een dodelijk ongeval is ongeveer één op 750 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Zodra het karretje harder gaat krijgen je organen zoals je hart, darmen en longen, ook te maken met verschillende snelheden. Je organen zijn alleen wat aan de zware kant en blijven dus als het ware achter op de rest van het lichaam. De organen drukken tegen dan elkaar en tegen de buikwand. En dat geeft kriebels!
Beugels voor de veiligheid
Zo is er meestal een minimumlengte voor een achtbaan. Je mag bijvoorbeeld pas in de Python in de Efteling als je 1 meter 20 bent of langer. Een andere veiligheidsmaatregel is de beugel. Iedereen die in een achtbaan zit wordt met een stevige beugel vastgeklemd in de stoel.
"Als je misselijk wordt in de achtbaan, komt dat doordat allerlei sensoren, zoals je evenwichtsorganen en je ogen, verwarrende signalen afgeven aan het duizeligheidscentrum in je hersenen." Daardoor word je dus misselijk.
Hij gaf een paar praktische tips: stap nooit met een lege maag de achtbaan in, en ga vooral gillen als je het eng vindt. En stap daarna nog een keer in, juist als je het spannend vindt. Want als je je angsten aangaat, stijgt je zelfvertrouwen. Kruip je weg, neemt dat gevoel juist af.
Als je bij een achtbaan over de kop gaat, val je niet uit het wagentje. Dat komt door de centrifugale kracht. Deze kracht ontstaat als iets ronddraait of door een bocht gaat. Denk maar aan een emmer met water.
Officieel zijn er geen gewichtsgrenzen voor de achtbaan, er is enkel een minimumlengte van 1,30 meter vereist. “Twee mensen met hetzelfde gewicht hebben niet noodzakelijk dezelfde lichaamsbouw. Het kan voorkomen dat de ene persoon het veiligheidsgestel wel dicht krijgt en de andere niet.
Kies bij je achtbaan bezoek voor een goed verteerbare maaltijd zoals: yoghurt met muesli, brood of een kleine warme maaltijd. Combineer dit met wat water of gemberthee. Gember is volgens mensen die snel last hebben van bewegingsziekte vaak een succesvol hulpmiddel om een rustige maag te houden.
De beugel houdt je wel in je zitje. Maar als de zwaartekracht (G-kracht) te groot wordt, kan je lichaam moeilijk bloed naar de hersenen pompen. Dat word je misselijk of je valt zelfs flauw. Bij een te hoge negatieve G-kracht, wordt er teveel bloed naar het hoofd gestuurd.
"Als het zwaartepunt over de top is, komt de trein op snelheid." Als je achterin zit, ben je op dat moment op het hoogste punt. "Je gaat niet sneller, maar de G-krachten en airtime, het moment dat je uit de stoel wordt gezwiept, zijn het heftigst als je achterin zit." Daarom lijk je achterin harder te gaan.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Onveilige kermisattracties vormen een wezenlijke bedreiging voor de bezoeker van een kermis. Zaken die ernstig mis kunnen gaan, zijn bijvoorbeeld het afbreken van onderdelen of omvallen van attracties. Voor de personen die in de attractie zitten of er dichtbij staan kan dat ernstige gevolgen hebben.
De remmen van een achtbaan bestaan uit twee remblokken die op het spoor bevestigd zijn, en een remplaat in de vorm van een metalen vin die onder het karretje hangt. Wanneer de trein over de remmen rijdt, bewegen de twee remblokken naar elkaar toe, en klemmen de vin onderaan de trein als het ware vast.
Omdat de remmen op het einde van de baan dicht staan, remt het treintje en komt veilig tot stilstand. Zo gebeuren er geen ongelukken. Als het treintje weer verder moet rijden, wordt de luchtdruk opgevoerd en springen de remmen open. Voor het remmen van de achtbaantrein worden er steeds vaker magneten gebruikt.
De bovenste wielen hebben het meeste contact en zijn dan ook het grootst, de andere zijn kleiner en hebben sporadisch contact, maar zijn vooral voor de veiligheid heel belangrijk. Deze laatste zorgen ervoor dat elk karretje op zijn plaats blijft in een bocht of als het karretje airtime krijgt.
Meestal is de notatie 1,4*10^3, dus we twijfelde hoe zwaar hij was. 1400 leek erg licht, aangezien 20 Mensen van 70 kg al zoveel wegen, waardoor het karretje zelf 0 kg moet zijn. 14000 kg lijkt ons echter ook veel, het karretje zou dan grofweg zo'n 12000 kg wegen.
Samengevat: De kans dat je sterft in een geblokkeerde attractie is zo goed als onbestaande. De attracties moeten aan strenge veiligheidsmaatregelen voldoen. Daarnaast zou je er, als perfect gezonde mens, al ettelijke uren ondersteboven in moeten hangen voor het een medisch risico vormt.
Als je iemand leuk vindt, geven je hersenen dit door aan je buik. Hierdoor trekken je buikspieren samen, waardoor je een raar gevoel in je buik krijgt. Het voelt alsof je 'vlinders' in je buik hebt.
Eigenlijk ziet deze achtbaan er enger uit dan die is. De 2 loopings en kurkentrekker duren bij elkaar iets meer dan 20 seconden. Het vliegt echt voorbij en je merkt er nauwelijks iets van.
Eigenlijk kan je in vrijwel alle achtbanen je bril ophouden, en door de G-krachten valt een bril niet zomaar af. Een bril die snel afvalt is eigenlijk ook niet goed afgesteld voor je hoofd.
Re: Angst voor achtbanen...
over de kop gaan merk je echt niet, dit gaat zo ongelofelijk snel dat het alweer voorbij is zodra je het doorhebt! Tip, begin gewoon met de minst enge! en als je het echt niet wilt, dan moet je het gewoon niet doen!