Een nieuwe auto of een oude tweedehands wagen, u moet in alle gevallen regelmatig een onderhoud laten uitvoeren. Er zijn twee soorten onderhoud: het klein onderhoud gebeurt gewoonlijk elk jaar (of om de 15.000 km), terwijl u het groot onderhoud best om de twee jaar (of 30.000 km) plant.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren, dit is een Stelregel er zijn uitzonderingen mogelijk, een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren ook dit is een stelregel die u in grote lijnen kunt aanhouden.
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Vaak wordt er voor de grote beurt de volgende regel gebruikt: Na elke 30.000 gereden kilometers of om de 2 jaar doe je er goed aan je auto een grote beurt te geven.
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Een kleine beurt laten uitvoeren is niet verplicht, maar wel wenselijk. Uiteraard kunt u vloeistoffen makkelijk zelf bijvullen, maar vervangen - zoals bij de olie - is vaak al een lastiger karwei.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven. Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Iedere 15.000 kilometer: kleine beurt. Rijdt u geen 15.000 kilometer? Dan ieder jaar een kleine beurt. Ieder 30.000 kilometer: grote beurt.
Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden.
Na elke 15.000 gereden kilometers of na 1 jaar wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
Er zijn genoeg voorbeelden van goede motoren: De 1.4 T Jet met 120 PK die in diverse Fiat, Alfa en Lancia modellen ligt is een goede motor. De 140 PK 2.0 16V van Nissan/ Renault die in diverse Renaults en Nissans ligt, zoals o.a. in de Megane 3 en Laguna 3, en Nissan Qashqai is een zeer degelijke motor.
APK is een keuring op minimale veiligheid voor dat moment. De remmen worden getest en als de minimale remvertraging bereikt wordt is dat ok. De dikte van de remblokken speelt hier geen rol. Bij een kleine onderhoudsbeurt wordt de olie ververst en het filter vervangen, diverse onderdelen gesmeerd en afgesteld.
Bij onderhoud in de vorm van een kleine of grote beurt wordt er vooral ook vooruitgekeken of een onderdeel bijvoorbeeld nog eens 15.000 kilometer mee kan. Bovendien is er aandacht voor onderdelen die helemaal niet aan bod komen bij een keuring, zoals de distributieriem.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige. Tip: vraag altijd een offerte voor het onderhoud en vergelijk de prijzen.