Een green belt zit qua niveau tussen een yellow en een black belt in. Een opleiding tot green belt duurt vaak zes dagen. Je leert verbeterprojecten te begeleiden volgens de DMAIC projectstructuur, verschillende verbetertools en -technieken toe te passen en mensen mee te nemen in verandering.
Binnen de Lean Six Sigma opleidingen zijn er verschillende niveaus te onderscheiden. Van onder naar boven heb je de Yellow Belt, Orange Belt, Green Belt, Black Belt. Als hoogste niveau heb je de Master Black.
Als Green Belt weet je wat een histogram en pareto diagram is en hoe je het kan toepassen. Een Green Belt is in staat om het gemiddelde en de standaardafwijking van zijn/haar procesdata te kunnen berekenen. Ook kan een Green Belt korte en lange termijn Sigma-waarden van het proces van zijn/haar project berekenen.
De Lean Six Sigma Green Belt is een certificeringscursus waar je dieper in gaat op de hulpmiddelen en methoden die essentieel zijn om deel te nemen aan DMAIC verbeterprojecten en deze ook zelfstandig uit te voeren. Deze cursus richt zich op de basisstructuur van DMAIC en de belangrijkste Lean Six Sigma tools.
Een Green Belt heeft de kennis over nuttige hulpmiddelen en ervaring die gebruikt kunnen worden tijdens het optimaliseren van processen. Green Belts werken aan projecten binnen hun eigen specifieke vakgebied, in tegenstelling tot Black Belts, die grotere projecten leiden.
Na het behalen van je green belt certificaat ben je zelf in staat om binnen je organisatie diverse processen effectief te veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld de relatie met de klant gaan verbeteren (zelfs één van de belangrijkste zaken).
Green Belt kosten bij de verschillende aanbieders van Green Belt trainingen variëren van 2.000 tot ruim 5.000 euro. De training van Bureau Tromp zit hierbij onder het gemiddelde. De kosten van onze Green Belt training bedragen 2.500 euro.
De salarisrange van een gecertificeerde Black Belt ligt tussen de 4000 en 5000 euro bruto per maand. Het salaris wordt vooral beïnvloed door in hoeverre de Black Belt als volwaardige functie wordt beschouwd door een organisatie.
Wat is een Black Belt? Een Black Belt is iemand die fulltime met Lean Six Sigma werkt en het Lean Six Sigma programma vorm geeft, Green Belts begeleid, verbeterprojecten uitvoert en het management begeleid bij de koppeling van visie met verbeterprojecten.
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Elke deelnemer aan de Lean opleidingen heeft de mogelijkheid om zich door ons te laten certificeren. Dit doe je door aan te tonen dat je in staat bent om met behulp van Lean principes en methoden processen te verbeteren door het uitvoeren van een project en het afleggen van een examen.
De Orange Belt kan zelfstandig (kleine) verbeterprojecten managen en monitoren. In de Orange Belt training worden de Lean projectfases en de bijbehorende Lean instrumenten behandeld. In de Yellow Belt worden deze instrumenten aangestipt maar minder uitgebreid besproken dan in de Orange Belt opleiding.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
Een Yellow Belt heeft een basiskennis van Six Sigma. Echter, in tegenstelling tot de Black en Green belts, leiden Yellow Belts niet zelf zes sigma projecten. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van het Six Sigma -team bij het maken van proceskaarten.
De belangrijkste verschillen
De Black Belt is bedoeld voor diegenen die als Lean Six Sigma expert gaat functioneren binnen een organisatie. Een Green Belt leert Lean Six Sigma projecten managen, de Black Belt leert deze projecten opzetten binnen een organisatie.
Sigma niveau geeft aan hoeveel procent van jouw producten voldoet aan de klantwens. De niveaus zijn hier onder opgesomd: Niveau 1: 68% van de producten voldoet aan de klantwens. Niveau 2: 95% van de producten voldoet aan de klantwens.
Yellow belt is de term die gebruikt wordt voor de mensen op de werkvloer die een rol spelen in de processen binnen de organisatie en een korte training hebben gehad. Als yellow belt ben je bekend met een aantal basistechnieken en termen, met als doel lean six sigma vooral toe te passen op je eigen werkprocessen.
Een Lean Green Belt is een medewerker die “getraind is in de verbetermethodologie van Lean en die als onderdeel van zijn of haar fulltime job een procesverbeterings- of kwaliteitsverbeteringsteam zal leiden”.
Een Lean Yellow Belt aanduiding duidt op een kennisgeving van Lean concepten die verder gaat dan de fundamenten van een Lean White Belt. Lean Yellow Belts kunnen meerdere trainingen hebben bijgewoond, waarbij de kennis die ze nodig hebben om als volwaardig teamlid aan een project te worden toegewezen, werd ontwikkeld.
De prijs van een 6 daagse Lean Six Sigma Green Belt training (verspreid over 3 blokken van 2 dagen) is 2500 euro. Dit bedrag is inclusief: Alle trainingsmaterialen. Lean Six Sigma Green Belt examen.
Het volgen van een Green Belt training bij The Lean Six Sigma Company duurt in totaal 6 dagen. Verdeeld over (maximaal) 2 maanden krijg je elke keer 2 dagen aaneensluitend les van 1 van onze (Master) Black Belts.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.