In je interne analyse analyseer je de interne omgeving van de organisatie. Je kunt hiervoor gebruik maken van het Business Model Canvas of het 7S-Model van McKinsey. Ook kijk je vaak naar je marketingperformance, voer je een portfolioanalyse uit en voer je een financiële analyse uit.
In een SWOT-analyse zet je de interne analyse af tegen de externe analyse. De interne analyse kijkt op microniveau naar de werking binnen het bedrijf en bestaat uit de sterktes en zwaktes van het bedrijf.
1 Interne analyse van je product
Je kunt de analyse beginnen door te kijken naar het product of de dienst die het bedrijf levert. Belangrijk is hierbij om vast te stellen wat de doelgroep is, wat de functie van het product of de dienst is en hoe het presteert.
Een interne analyse of organisatieanalyse is een onderdeel van de situatieanalyse. Hierin worden de middelen van een organisatie geanalyseerd. Deze middelen bestaan uit organisatorische eigenschappen, de marketingstrategie en financiële situatie.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Wat is het Esh Model? Het Esh Model is een management model dat wordt ingezet bij het analyseren van de interne organisatie. Volgens het model zijn er zes factoren die de organisatie het succes van een organisatie bepalen. Deze zes factoren moeten met elkaar in balans zijn.
Je gebruikt het 7S-model van McKinsey voor de interne analyse van een bedrijf. Je achterhaalt hiermee of de zachte elementen en de harde elementen in overeenstemming zijn. Uiteindelijk staan alle elementen met elkaar in verbinding vanwege de significante waarden (ook wel shared values genoemd).
Het 7s Model McKinsey gebruik je om te achterhalen wat je kan doen aan die problemen. Voor ieder factor analyseer je welke zorgen voor een problemen en wat er nodig is om het op te lossen. Hierdoor identificeer je wat er wel en niet werkt. Het is dus feitelijk een hulpmiddel voor het bedrijf.
Het 7S-model van McKinsey leent zich uitermate goed voor het achterhalen van Sterktes en Zwaktes in de onderneming. De inzichten kunnen begeleiden bij organisatorische veranderingen. Het 7S-model van McKinsey combineert rationele en harde elementen met emotionele en zachte elementen.
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
Een model is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Je kunt dus per definitie kritiek hebben op elk model omdat ze minder zijn dan de werkelijkheid. Maar dankzij modellen kun je die complexe werkelijkheid wél systematisch beschrijven of analyseren. Door de jaren heen zijn er veel modellen ontwikkeld.
Een SWOT kan heel subjectief gebruikt worden en de objectiviteit ervan is moeilijk meetbaar. Men kan eigen sterkten meer benadrukken dan zwakten en bedreigingen. Zo wordt – vaak onbedoeld – een fout beeld geschetst van de bedrijfssituatie. Een SWOT kan heel gemakkelijk de blinde vlekken van het management bevestigen.
De interne analyse geeft je een beeld van het bedrijf zelf. Met de interne analyse biedt je de lezer een beeld over hoe het bedrijf functioneert en waarom dit zo is. De externe analyse is de analyse van de externe omgeving van een bedrijf en geeft inzicht in wat voor wereld of context deze opereert.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Het 7S-model is te verdelen in drie harde factoren: structuur (structure), strategie (strategy) en systemen (systems) en in vier zachte factoren: personeel (staff), leiderschapsstijlen (style), sleutelvaardigheden (skills) en gedeelde waarden (shared values).
Gedeelde waarden (Shared values)
In het 7S-model van McKinsey staan de gedeelde waarden centraal. De factor gedeelde waarden is een directe koppeling tussen alle andere factoren. Het betreft de waarden die binnen het bedrijf centraal staan, dus waar het bedrijf op is gebaseerd.
Voor de externe analyse ga je kijken naar de ontwikkelingen in de bedrijfstak, de afnemers van je dienst of product, de concurrentie, de distributie en de invloed van de macro omgeving zoals juridische en politieke factoren.
Het 7S-model is een systeem, ontworpen door voormalige McKinsey-medewerkers Richard Pascale, Anthony Athos, Tom Peters en Robert Waterman, om de kwaliteit te meten van de prestaties die een onderneming levert.
De organisatieanalyse geeft inzicht in de identiteit van uw organisatie. De kerncompetenties, cultuur, waarden, het interne imago en de sterktes en zwaktes van de interne organisatie worden blootgelegd.
ORGANISATIEMODELLEN; dit zijn managementmodellen die zich richten op de doelmatigheid en effectiviteit van de organisatie als geheel. Veel gebruikte organisatiemodellen in Nederland zijn het INK-model, het 7S-model van Mc-Kinsey en het House of Control.
Een ABCD-analyse helpt bij het verkrijgen van inzicht in de externe omgeving van een organisatie. Deze externe omgeving wordt ook wel de meso-omgeving genoemd. Door deze te analyseren worden kansen en bedreigingen in de bedrijfstak inzichtelijk gemaakt, welke als input dienen voor een SWOT-analyse.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
Het ABC-schema van RET houdt in dat er een gebeurtenis of aanleiding voor een bepaalde situatie plaatsvindt (A) waar je gedachten over hebt (B) en deze gedachten hebben vervolgens consequenties voor je eigen gedrag (C).