Een aanrijding, bedrijfsongeval of een hondenbeet. Als u betrokken raakt bij een ongeluk of gebeten door een hond wordt, dan kun u hieraan letsel overhouden.
Bij direct levensgevaar moet je denken aan shock, hartaanval, en dergelijke. Bij het niet naar de praktijk kunnen moet je denken aan letsels waarmee je onmogelijk zelf kan reizen. Voorbeeld: been of heupbreuken, rug of nekletsel. Is er geen spoed dan moet je dus eerst langs een huisarts en deze kan je doorverwijzen.
Is uw huisartsenpraktijk dicht? Dan verwijst de huisarts u door naar de huisartsenpost. De huisartsenpost geeft aan of u moet langskomen of beter een afspraak kunt maken met uw huisarts binnen zijn werktijden. Ook kunnen zij u verwijzen naar de spoedeisende hulppost van een ziekenhuis.
U kunt online een afspraak maken voor een telefonische, video- of fysieke afspraak op de huisartsenpraktijk. Dit doet u door in te loggen met uw DigiD op de online patiëntenomgeving HuisartsDichtbij. Vervolgens kunt u een afspraak inplannen en daarna krijgt u een ontvangstbevestiging in uw mailbox.
Spoed staat bij de huisartsenpost voor “een ziekte of letsel waarbij een eerste onderzoek of behandeling om medische redenen niet kan worden uitgesteld tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts”.
U mag zelf een huisarts kiezen: in Nederland kennen we een vrije artsenkeuze. In de praktijk kan het echter voorkomen dat u niet terecht kunt bij de huisarts van uw keuze. Bijvoorbeeld omdat: Die huisarts geen ruimte heeft voor nieuwe patiënten.
Huisartsenpost gratis, spoedeisende hulp kost eigen risico
Huisartsenzorg wordt volledig vergoed. De zorg gaat niet ten koste van uw verplichte eigen risico. Dat geldt ook voor de zorg op een huisartsenpost.
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Bent u niet verzekerd, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost.
Naar de huisarts bij minder dringende problemen
Is het medisch probleem minder dringend? Neem dan contact op met de huisarts, de huisartsenpost of de centrale doktersdienst. Bij spoed beoordeelt een dokter of doktersassistent hoe ernstig de klacht is.
Onder ernstig letsel verstaan we letsel waarvan het herstel een lange tijd duurt of wanneer u meerdere keren medisch behandeld bent. Het gaat om zaken als een ernstige verbrijzelingsfractuur, eenzijdige doofheid, coma en een ernstige whiplash. Het is zelfs mogelijk dat u van ernstig letsel nooit meer helemaal herstelt.
Huisarts kan patiënt weigeren
De huisarts die u kiest mag u weigeren als nieuwe patiënt wanneer: u te ver weg woont;de huisartsenpraktijk vol is;de huisarts niet kan instemmen met bepaalde zorgwensen, bijvoorbeeld een verzoek voor euthanasie.
Een gezondheidsklacht geldt als spoed wanneer deze levensbedreigend is. Denk aan pijn op de borst, wat kan duiden op een hartinfarct, uitvalsverschijnselen, ernstig bloedverlies, heftige benauwdheid en bewusteloosheid.
Wanneer mag een arts behandeling weigeren? Elke arts is verplicht om goede zorg te geven. Dit staat in de Nederlandse artseneed en in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Een arts moet iemand die ziek is in principe behandelen.
Dan volgt de aanhef. Houd het simpel, dus bijvoorbeeld: Geachte dokter… (naam) of Beste dokter… Een bericht van behandeling kan beginnen met:Heden zag ik uw bovengenoemde patiënt, die mij consulteerde met klachten van ….
De norm is dat je in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen bij jouw huisarts terecht kunt.De maximale toegangstijd is 3 werkdagen. Wanneer een huisarts een overvolle agenda heeft, is het wenselijk om maximaal 3 werkdagen aan te houden. Het is belangrijk om te weten dat het hier gaat om een richtlijn.
Is uw huisartsenpraktijk dicht? Dan verwijst de huisarts u door naar de huisartsenpost. De huisartsenpost geeft aan of u moet langskomen of beter een afspraak kunt maken met uw huisarts binnen zijn werktijden. Ook kunnen zij u verwijzen naar de spoedeisende hulppost van een ziekenhuis.
Huisartsenpost gratis, spoedeisende hulp kost eigen risico
Huisartsenzorg wordt volledig vergoed. De zorg gaat niet ten koste van uw verplichte eigen risico. Dat geldt ook voor de zorg op een huisartsenpost. De zorg bij een spoedeisende hulppost heeft plaats in een ziekenhuis.
Je kan op de spoedgevallendienst terecht wanneer er sprake is van dringendheid of spoed: Wanneer je per ziekenwagen naar de spoedgevallendienst wordt gebracht. Wanneer jouw huisarts je via een verwijsbrief naar de spoedgevallendienst verwijst. Wanneer je zelf vermoedt dat dringende medische hulp noodzakelijk is.
Kan ik zomaar naar de huisartsenpost? Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenpost is er alleen voor klachten die spoed hebben in de avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen. Heeft je klacht geen spoed, dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.
Huisartsenpost gratis, spoedeisende hulp kost eigen risico
De zorg gaat niet ten koste van uw verplichte eigen risico. Dat geldt ook voor de zorg op een huisartsenpost. De zorg bij een spoedeisende hulppost heeft plaats in een ziekenhuis. Voor deze zorg geldt wel het verplichte eigen risico.
U kunt zelf uw huisarts kiezen en ook van huisarts veranderen. Een huisarts mag in bepaalde situaties weigeren u als patiënt aan te nemen. Bijvoorbeeld als u te ver weg woont.
Naar een andere huisarts gaan is geen probleem, maar het kan voorkomen dat de nieuwe huisarts jou weigert. Dit kan gebeuren als de praktijk vol is of als je te ver weg woont van de huisartsenpraktijk. Verhuis je naar een andere huisarts? Laat dit dan weten aan je zorgverzekeraar en jouw oude huisarts.
U moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk en die niet te ver van u vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij u kunnen zijn, dus de afstand tot uw huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
Klacht indienen bij de klachtenfunctionaris
Vraag aan de assistente of de huisarts bij welke regionale klachtenfunctionaris u terecht kunt. De klachtenfunctionaris gaat met beide partijen in gesprek en probeert via bemiddeling tot een oplossing te komen, waar beide partijen zich in kunnen vinden.