Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn
Bij Airco-DIY zijn alle toestellen voorzien van het R32 gas. Dit airco gas doet dienst als koelvloeistof en vervangt het vroegere R410a gas.
Tot voor kort werd in veel airco's en warmtepompen het koudemiddel R410a gebruikt. Dat middel heeft een GWP-waarde van 2.090. De opwarming door R410a is dus ruim 2.000 keer zo groot als die van CO2. Inmiddels hebben de meeste fabrikanten R410A vervangen door het koudemiddel R32.
Een koudemiddel dat in een airco aanwezig is zal bij verdamping de energie uit de binnenlucht halen en verkoelt hiermee deze lucht. Koudemiddelen zijn onder te verdelen in twee soorten: Synthetische koudemiddelen. Natuurlijke koudemiddelen.
U zult hier niets van merken, het koelmiddel is reukloos en niet giftig.. Schadelijk voor de gezondheid van de mens? Dampen zijn zwaarder dan lucht en kunnen bij grote hoeveelheden in een gesloten ruimte verstikking veroorzaken door vermindering van lucht/zuurstof.
Verbod per 1 januari 2015
Dit zijn bijvoorbeeld R402, R403, R408 en R409. Deze koudemiddelen mogen vanaf 2015 niet langer worden bijgevuld in koel- en klimaatinstallaties of warmtepompen.
Veel koudemiddelen, waaronder ook R32, kunnen dan niet meer worden toegepast. Dat staat in een nieuw voorstel over F-gassen van de Europese Commissie dat deze maand aan het Europees Parlement heeft voorgelegd. Het gaat om toestellen tot een verwarmingsvermogen van 12 kW.
Net zoals bij de airco thuis is het verboden om zelf het koudemiddel en de olie van je auto bij te vullen. Hier zijn strenge regels voor in heel Europa en je schakelt dus altijd eerder een erkende autospecialist in.
R32 9KG VOOR 219,00 EURO EX STATIEGELD
Het koudemiddel R32 (difluormethaan-CH2F2) is een homogeen koudemiddel uit de HFC-groep, met een laag aardopwarmingsvermogen GWP = 675 (ongeveer 68% lager dan de R410A). Het wordt gekenmerkt door gunstige thermodynamische eigenschappen, bijv.
De airconditioner bestaat uit vier hoofdcomponenten die verdeeld zijn over een binnenunit en een buitenunit. De binnenunit bestaat onder andere uit een expansieventiel en verdamper. In de buitenunit zit een condensor en een compressor. In het gesloten systeem is een koudemiddel aanwezig.
De unit van jouw koelsysteem is uitgerust met koelvloeistof. Tegenwoordig gebruikt men ecologische koelmiddelen ( R290 ) voor airco's die gelukkig geen schadelijk effect meer op de ozonlaag of broeikaseffect uitoefenen.
Wanneer de airco met minder dan 70% gevuld is met koelmiddel, neemt de kans op een kapotte airco toe. Het is dus van groot belang om uw airco met regelmaat te laten controleren. Wij raden u aan om dit jaarlijks te laten doen, bijvoorbeeld vlak voor uw vakantie.
Klimaatimpact koudemiddel. Het koudemiddel in airco's zorgt ervoor dat het apparaat de lucht kan koelen. Vaak worden hiervoor fluorkoolwaterstoffen gebruikt, HFK's (bijvoorbeeld R410). Dat zijn sterke broeikasgassen met een grote klimaatimpact, tot wel 2.000 keer zoveel als CO2.
Verwarmen met airco goedkoper dan gas
Door uw huis (deels) te verwarmen met een airco verbruikt u minder gas. Hoeveel u kunt besparen op gas hangt af van meerdere factoren, zoals de COP waarde, de prijs voor gas en elektra, het type airco en het vermogen van de airco.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
Verbruik van een airco compenseren
Omgerekend heeft u 1 à 2 extra zonnepanelen nodig om het stroomverbruik van een airconditioning te compenseren. Bijkomend voordeel: het is vaak zonnig als de airco aanstaat, dus u verbruikt direct uw eigen opgewekte zonnestroom.
Let op: het R32-koelmiddel is geurloos.
R32 heeft goede thermodynamische eigenschappen en is niet brandbaar, dus veilig in gebruik.
Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar. Dat betekent een afpersdruk van minimaal 46 bar. Van Bronkhorst: “Die druk moet je halen om een installatie veilig over te dragen aan de gebruiker. In de praktijk is de afpersdruk te laag of wordt er helemaal niet afgeperst.
Airco bijvullen kosten
De kosten voor het bijvullen van je airco zijn € 125,00. Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 249,00. Welk koudemiddel in jouw aircosysteem moet, vind je op een sticker onder de motorkap.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de vijf jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
R32 heeft een grote invloed op de HVAC-systemen; het is namelijk aanzienlijk minder belastend voor het milieu. Daarnaast heeft R32 een hoge energie-efficiëntie, omdat in vergelijking met R410A, 's werelds meest gebruikte koudemiddel, er slechts een kleine hoeveelheid R32 koudemiddel nodig is.
R32, R452B en R454B zijn licht ontvlambare A2L koudemiddelen met een lage GWP. Hierdoor zijn dit zeer geschikte opvolgers van het bekende R410A koudemiddel.