zwart slaan zijn te vette bougies, dat krijg je meestal als de lucht brandstof verhouding niet lekker meer is. Ik zou eens kijken of je luchtfilter niet eens gereinigd moet worden. Want of de brandstof is spontaan toe genomen, of de lucht toevoer is afgenomen.
Een zwarte bougie kan ook betekenen dat je een te koude bougie kan hebben gemonteerd. Dan komt de bougie niet op werktemperatuur om zichzelf te kunnen reinigen. Een te koude bougie en korte ritjes leveren ook een zwarte bougie op.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of teveel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Een goed werkende bougie herken je aan de koffiebruine kleur, de bougie bereikt dan de juiste temperatuur. Is je bougie wit dan is de verbranding te heet.
Het eerste wat u moet doen is het luchtfilter van de motor controleren/vervangen . De reden voor zwarte koolstofafzettingen op de elektroden van de bougie is onvolledige verbranding door een gebrek aan zuurstofrijke lucht die de cilinders binnenkomt. Kleptiming en vastzitten kunnen ook leiden tot zuurstofgebrek tijdens de ontsteking en verbranding.
Zwarte, droge roet op de elektroden en de isolatorpunt duidt op een met koolstof vervuilde bougie . Dit kan worden veroorzaakt door een vuil luchtfilter, overmatig rijden op lage snelheden, een te rijk brandstof/luchtmengsel of het te lang stationair laten draaien van uw voertuig.
Als u alcohol verdunt met lauw water en dit met een nevelspuit tegen het plafond en wanden opspuit zal het roet van zelf op gaan lossen en kunt u dit verwijderen met een spons. Echter zult u dit meerdere malen moeten herhalen om een schoon eindresultaat te krijgen.
De symptomen zijn o.a.: i Onregelmatig stationair draaien: ongebruikelijke vibraties en geluiden zoals geratel of geklop komen uit de motor bij het stationair draaien. i Langzaam optrekken: Een ander teken van ontstekingsfouten als gevolg van versleten bougies is langzaam optrekken.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Als de motor te rijk draait, ziet de bougie er zwart uit, soms glanzend zwart als hij echt rijk is . Het doel is om een mooie donkerbruine koffiekleur op de bougie te krijgen, wat de juiste kleur op de bougie zelf vertegenwoordigt, en u ervan verzekert dat het brandstof-luchtmengsel op uw carburateur correct is ingesteld.
Actie ondernemen: oplossingen voor zwarte bougies
De oplossing hangt af van de onderliggende oorzaak: Rijke menging: Pak de bron van de rijke menging aan, zoals een defecte brandstofinjector, vuil luchtfilter of een sensorprobleem . Raadpleeg een monteur voor een juiste diagnose en reparatie.
Een bougie wordt "heet" genoemd als het een betere warmte-isolator is, die meer warmte in de punt van de bougie vasthoudt. Een bougie wordt "koud" genoemd als het meer warmte uit de punt van de bougie kan geleiden en de temperatuur van de punt kan verlagen.
witte bougies betekent dat je motor te arm loopt.
Om de bougie te verwijderen, gebruikt u een combisleutel met een grote opening en draait deze linksom. Controleer de bougie op scheurtjes of koolstofafzetting en controleer de contactpunten van de elektrode. Als er koolstofafzetting op de elektrode zit, reinigt u deze met de staalborstel.
Versleten bougies kunnen leiden tot slechtere motorprestaties, een hoger brandstofverbruik en zelfs moeite met starten. Daarom is het belangrijk om ze op tijd te vervangen. Bougies gaan gemiddeld zo'n 30.000 kilometer mee, dus bij regelmatig onderhoud heb je er meestal geen omkijken naar.
Het beeld vd aanslag op de bougie duidt op te rijk mengsel of iig onvolledige verbranding. Het is niet olie want dat ziet er ook zwart uit maar is veel gladder en glimmend.
Normale toestand
Als de ontstekingszijde van een bougie bruin of lichtgrijs is, kan worden aangenomen dat de conditie goed is en dat de bougie optimaal functioneert.
Aan de kleur en vervorming van de bougie is veel af te leiden. Een droge bougie met een bruine of licht grijze kleur geeft aan dat er een optimale verbranding is en de motor goed is afgesteld. Een droge en zwarte koolaanslag wordt veroorzaakt door te rijk afgestelde motor of de warmtegraad van de bougie is te koud.
Het wordt aangeraden om uw bougies te vervangen zodra deze op de grens van hun levensduur komt of om de 3 jaar. Maar het kan voorkomen dat bougies om een of andere reden eerder vervangen moet worden. Een normale oude bougie uit een goed werkende motor ziet er over het algemeen droog en geelachtig uit.
Zwart is de kleur van onverbrnade benzine of verbrande olie. Dus een mooi licht grijs gekleurde bougie is perfekt. Een wit/grijze kleur duidt op een benzine te kort.
Roet is erg slecht voor je gezondheid. Irritatie van de ogen en de ademhalingswegen, een verhoogd risico op astma en hart- en vaatziekten worden in verband gebracht met roet. Dieselroet wordt sinds 2012 door de Wereldgezondheidsorganisatie beschouwd als kankerverwekkend.
Om roet en rook van muren, meubels en vloeren te verwijderen, gebruikt u een milde zeep of detergent of mengt u 4 tot 6 eetlepelstrinatriumfosfaat en 1 kopje huishoudreiniger of chloorbleekmiddel per gallon warm water . Draag rubberen handschoenen. Zorg ervoor dat u oppervlakken afspoelt met helder warm water en ze grondig droogt.
Soda maakt jouw grauwe witte was weer een stuk witter. Ideaal bij verkleurde of doorgelopen witte was. De soda kun je gewoon in het bakje van de wasmachine doen of toevoegen aan de wastrommel. Tip: laat de witte kleding eerst even weken in een emmer water met soda.