Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
Slijten van de tandwielen en ketting.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon – werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.
De kettingset (de combinatie van de ketting en de tandwielen) dienen regelmatig gesmeerd te worden om onnodige slijtage te voorkomen. De levensduur van een ketting varieert tussen de 20.000 en 35.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en de mate van onderhoud.
Om te controleren of de ketting versleten is, trekt je aan de ketting op het achter-tandwiel aan de achterzijde. Als je de ketting 1 cm of meer kunt optillen, is deze versleten en moet deze zo snel mogelijk worden vervangen. Tanden kunnen afbreken als de ketting te los zit of als de schakels te strak zitten.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
In geval van kettingen is goedkoop waarschijnlijk duurkoop. Er zijn tal van goedkopere merken, maar als je dan om de 10.000 km je ketting moet vervangen dan is het uiteindelijk toch duurder. Ik denk dat je moet rekenen op een bedrag tussen de 200 en 250 euro inclusief montage.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben. In het handboek van je motor kun je opzoeken hoeveel dit voor jouw motor exact mag zijn.
Dankzij de handige witte kleur kun je tijdens het aanbrengen eenvoudig zien waar je gebleven bent. Zuinig in gebruik, geschikt voor O/X/Z kettingen. Kenmerken: Heeft een uitstekend kruipvermogen, hierdoor hoef je minder vaak te smeren en daardoor is de S100 Witte Kettingspray zuinig in gebruik.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Muc Off Chain Lube Dry PTFE
Deze spray is gemaakt voor de recreatieve rijders. Het is een lichte spray die gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen is. Deze spray heeft PTFE als toevoeging gekregen wat ervoor zorgt dat de ketting erg lage wrijving heeft en zodoende minder snel zal slijten.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Single: Eén blad voor. Je vindt ze voornamelijk op de MTB of Crossfiets. Dubbel: Het klassieke crankstel waar je kunt kiezen uit de grote plaat of het lekkere pielverzetje (53 of 52 en binnenblad van 39 tanden) Compact: De middenweg van de triple en Dubbel, hier heb je 50/34 kettingbladen op zitten.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Je monteert een klein olie-reservoir op je motor en een klein tuitje (nozzle) boven je ketting. Op het reservoir zit meestal een plunjer, trek eraan en langzaam zullen druppels olie op je ketting druppelen. Daarmee kun je, zelfs tijdens het rijden, je ketting smeren.
De kettingspanners hebben de volgende functies: De ketting instellen op de juiste spanning, niet te strak en niet te los. Door aan de moer te draaien schuift de achteras naar achter en wordt de ketting strakker. De achteras in de ingestelde positie vasthouden, ook als de fietser krachtig trapt.
Kijk in de handleiding van uw crossmotor voor de juiste speling. Hebt u die niet dan moet de speling in het midden van de achterbrug aan de bovenkant tussen 48 en 58 mm bedragen. Controleer de speling meerdere keren en draai uw achterwiel in drie verschillende posities omdat een ketting ongelijkmatig verslijt.