Het achtertandwiel slijt meestal sneller dan het voortandwiel omdat het achtertandwiel in de meeste gevallen veel minder tanden heeft dan het voortandwiel waardoor het achtertandwiel 2 tot 3 keer meer rondgaat en dus meer wordt gebruikt dan het voortandwiel.
Een uitzondering hierop is de motorcross, hierbij slijt het voortandwiel zo snel door het kleine aantal tanden t.o.v. van het grote achtertandwiel, dat vaak de ketting en het achtertandwiel 2 keer zo lang mee gaan als het voortandwiel.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.
Een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel laten de motor sneller optrekken met een minder hoge topsnelheid. Het omgekeerde principe brengt je een hogere topsnelheid maar met een langzamere acceleratie.
De kettingset (de combinatie van de ketting en de tandwielen) dienen regelmatig gesmeerd te worden om onnodige slijtage te voorkomen. De levensduur van een ketting varieert tussen de 20.000 en 35.000 kilometer, afhankelijk van rijstijl en de mate van onderhoud.
Een goed product voor reguliere rijders is de Muc-Off All-Weather Chain Lube kettingspray. Voor nog geen 15 euro kan dit product van jou zijn. Ideaal voor de motorrijder die het hele jaar door rijdt, vooral voor woon – werk rijders en toerrijders die niet van de gewone wegen afwijken.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Hoe groter je het verschil tussen de tandwielen maakt, hoe minder snel je hoeft te trappen. Kijk, dan maak je het achterste tandwiel kleiner. Het kost dan alleen wel veel meer kracht. Dat is een zware versnelling.
Hoe kleiner het tandwiel, hoe meer kracht we moeten uitoefenen. Aan de andere kant, als het tandwiel groter is, zal het ons helpen makkelijker te trappen en minder vermoeid te raken. Daarom zullen we een kleiner tandwiel gebruiken als we bergafwaarts rijden, zodat we sneller kunnen gaan.
De verhouding wordt bepaald door het aantal tanden c.q. de omtrek of de diameter van de tandwielen of poelies. Een hoge verhouding geeft meer trekkracht, een lage geeft meer snelheid (bij het tweede wiel). Het doel van een overbrenging is snelheid om te zetten in kracht of vice versa.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik. Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Zet de motor terug op twee wielen en bepaal de speling van het strakste gedeelte. De ketting mag aan de onderzijde een uitslag van 2 tot 3 cm hebben. In het handboek van je motor kun je opzoeken hoeveel dit voor jouw motor exact mag zijn.
Re: ketting spannen, hoe vaak? spannen bij: 500 en 1000 km. daarna moet ie (bij goed gesmeerd houden) het 25 à 35.000 km uithouden zonder spannen.
Hoe vaak invetten? Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten.
Een groot tandwiel heeft veel meer tanden dan een klein tandwiel. De tanden van beide tandwielen bewegen wel allemaal even snel. Een klein tandwiel moet dus veel meer rondjes draaien dan de grote. Het kleine tandwiel draait vaker rond, dus de beweging wordt sneller!
Als je al een tandwiel op je crankset hebt zitten welke je wil vervangen dan kijk je het beste of er ergens op het blad de B.C.D. staat vermeld. Meestal is dat het geval. Je kan de maat dan simpelweg van je bestaande blad aflezen en een vervangend blad bestellen.
Tussen de lichtste en zwaarste versnelling kun je elke versnelling kiezen die je wilt. Je kunt daardoor altijd in een optimaal beentempo fietsen. Je hebt niet dat de ene versnelling net te licht is en de volgende net te zwaar. De naaf heeft echter een groot nadeel.
Tandwielen worden in motoren, horloges, speelgoedauto's... gebruikt om beweging door te geven. Wanneer één tandwiel draait, komen automatisch ook de andere tandwielen in beweging. Een klein tandwiel draait sneller rond dan een groot.
Voortandwielen hebben gemiddeld 42 tot 54 tanden; achtertandwielen 12 tot 34 tanden. Waarom heeft het voortandwiel de meeste tanden? Met één pedaalslag gaat het voortandwiel één keer rond.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
Ketting vervangen 25-30 euro
Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.