Leerproblemen, problemen met executieve functies, problemen in de communicatieve redzaamheid, sociaal- emotionele problemen, taalproblemen, enz., kunnen de onderliggende oorzaak zijn en dus de hulpvraag van gedrag dat je signaleert.
Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
Voorbeelden van hulpvragen zijn: Wil je me even helpen met ...?Kun je me uitleggen hoe je ...Mij lukt dit niet...hoe doe jij dit?
Een goed geformuleerde hulpvraag zorgt in ieder geval dat de hulpverleners die reageren, weten waar ze precies op reageren.En dat zorgt weer voor een betere match.
Bespreek uw klacht altijd eerst met degene die er direct bij betrokken is. Vraag de directie van de school eventueel om te bemiddelen. Ook kunt u het schoolbestuur inschakelen. Biedt dit geen oplossing, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie van de school.
Een leraar mag niet schreeuwen tegen een kind, en ook mag een leraar een kind niet slaan of uitschelden. Landen moeten elkaar helpen om te zorgen dat ieder kind naar school kan.
Wanneer je merkt dat het niet goed gaat met je kind – op school, thuis of in de vrije tijd – is het goed om daarover te praten met de leraar, de mentor of de intern begeleider van je kind. Het kan ook zijn dat de school voorstelt om met elkaar te praten.
Er zijn verschillende soorten hulpvragen: onderkennend, verklarend en indicerend. Ze liggen in elkaars verlengde in een traject van overzicht, via inzicht naar uitzicht (zie Box 3).
Uitvragen. Wanneer ik in de intakefase vraag naar de hulpvraag, doe ik dat op een open manier: “Wat zou u in deze behandeling willen bereiken?” Het letterlijke antwoord schrijf ik op mijn blad, voor ik verder ga concretiseren in de richting van concrete en specifieke behandeldoelen.
Bij complexe aanvragen is het functioneel advies dat je samen met je ergotherapeut of revalidatieteam hebt opge- steld leidend. In dat gesprek komt van alles aan bod. Zo bespreken ze wat je nodig hebt aan hulpmiddelen, of je nog kunt werken, hoe je woont en of je naasten hebt.
Verklarende hulpvragen: de cliënten willen een verklaring voor hun situatie, zij willen weten waarom iets aan de hand is. Verklarende hypothese: als de stelling een oorzaak-gevolgrelatie aangeeft, dan wordt het een verklarende hypothese genoemd. Bijvoorbeeld: 'Cliënte is depressief doordat zij relatieproblemen heeft.
Begeleiding in de kinderopvang
De ambulante hulp is gericht op kinderen binnen de kinderopvang, die zich problematisch ontwikkelen en/of gedragsproblemen tonen in de groep. De hulpvraag komt vaak in eerste instantie van de leidsters in de kinderopvang. Samen met ouders/verzorgers formuleren zij de hulpvraag.
Wat is een hulpvraag? Een hulpvraag is een omschrijving van uw probleem. De hulpvraag geeft u handvatten voor het aanpakken van uw probleem. Soms is het lastig een hulpvraag kernachtig te omschrijven, dan kan deze samen met uw psycholoog geformuleerd worden.
Als de hulpvraag uit meerdere foci bestaan, vraag dan waar de cliënt (op basis van de probleemdefinitie) als eerste mee aan de slag wil; wat heeft prioriteit. Je kunt vragen 'welk doel is voor jou het belangrijkste, welke gaat jou het meeste verder helpen?
Het geven van de benodigde zorg voor iedereen die dat nodig heeft. Het borgen van een goede kwaliteit van zorg. De betaalbaarheid van de zorg waarborgen. Het voorkomen van ziekten en daarmee zorggebruik.
Werken met SMART-doelen
In de ouderenzorg werk je met doelen. Het is belangrijk om deze SMART-doelen samen met de cliënt te formuleren zodat er een goede bewaking is van wat er bij de cliënt speelt. Dit kunnen zaken zijn met betrekking tot de gezondheid en welzijn van de cliënt. En dus ook tot de kwaliteit van zorg.
vraag waarmee je iemand om hulp vraagt Voorbeelden: 'De hulpvraag is het begin van de zorgverlening.
Een hulpvraag is een vraagstuk dat een cliënt zelf heeft ontwikkeld of een door zijn omgeving geuite zorg-behoefte. Jijzelf of je cliënt heeft ergens last van en wil daar graag van af. Er zijn diverse voorbeelden van allerlei soorten klachten te benoemen.
Handelingsgerichte Procesdiagnostiek (HGPD) is een werkwijze waarin diagnostiek en aanpak in de klas hand in hand gaan. Middels regelmatig terugkerende gesprekken waarin jouw beleving en vragen rond de leerling centraal staan, krijgen we met elkaar steeds beter zicht op de probleemverklaring en de onderwijsbehoeften.
De school onderzoekt of uw kind de ondersteuning die de school biedt echt nodig heeft. Hiervoor kan de school u informatie vragen over de beperking van uw kind. En over de begeleiding die uw kind nodig heeft.
Extra ondersteuning op gewone scholen
Naast de basisondersteuning bieden sommige scholen extra begeleiding aan leerlingen. Bijvoorbeeld een speciale klas voor leerlingen met een gedragsstoornis. Of trainingen in sociale vaardigheden. Hierbij werken ze soms samen met instellingen voor jeugdzorg en jeugdhulp.