U heeft een vraag over ESP. Dat staat inderdaad automatisch aan omdat er eigenlijk geen reden is om het uit te zetten. Het is een veiligheidssysteem en enkel in uitzonderlijke gevallen uit te schakelen.
Vanaf morgen is ESP verplicht voor nieuwe modellen die binnen de Europese Unie typegoedkeuring krijgen. Op 1 november is het voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt komen verplicht om ESP aan boord te hebben.
Het ESP-systeem in je auto zorgt ervoor dat de auto dezelfde richting opgaat als de richting die de bestuurder met het stuur aangeeft. Dit lijkt vanzelfsprekend maar wanneer je plotseling moet uitwijken kan het zijn dat de auto gaat slippen.
Het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) is een computergestuurde veiligheidstechnologie die in de meeste moderne auto's aanwezig is. Het is ontworpen om de stabiliteit van een auto te verbeteren door tractieverlies te detecteren en te beperken, en zo te voorkomen dat de banden ongecontroleerd slippen.
Wat doet ESP? Het Electronic Stability Program stabiliseert zoveel mogelijk de koers van je wagen. Dit is mogelijk door bij gripverlies in bochten de remkracht te verdelen en daarnaast ook het toerental van de motor aan te passen. EPS is dus een systeem waarmee je als automobilist meer controle uitoefent op je wagen.
De letters ESP staan voor de term Electronic Stability Program. Een ESP systeem is dus een elektronische stabiliteitscontrole. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto daadwerkelijk dezelfde richting opgaat als de bestuurder met het stuur aangeeft gedurende een plotselinge uitwijkactie.
ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica. Uiteraard zijn geen van deze elektronische rijhulpsystemen een excuus om niet meer te anticiperen op de weg en het rijgedrag van andere bestuurders.
Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap.
Een heel kort brandend geel ESP lampje geeft aan dat het ESP (elektronisch stabiliteits programma) op dat moment aan het werk is om koerscorrecties uit te voeren. Als het lampje langer blijft branden, dus ook als er geen sprake is van een kritieke situatie, dan is dat een signaal van een storing in het ESP.
Het systeem grijpt in door de motorkoppel te verlagen en remdruk op de wielen toe te passen om zo het doorslippende wiel te stabiliseren en grip terug te krijgen. Wanneer u op een glad wegdek rijdt of plotseling een obstakel op de weg probeert te ontwijken, kan de auto grip verliezen.
Het ESP systeem is verplicht voor alle nieuwe voertuig modellen die vanaf 1 november 2014 binnen de EU een typegoedkeuring aan willen vragen. Na deze datum kunnen er nog wel nieuwe auto's zonder ASR verkocht worden maar dit betreft dan modellen met een al lopende typegoedkeuring.
Op elke moderne auto zit ESP, kort voor Elektronisch Stabiliteitsprogramma.
Wat moet je doen als je in een slip raakt? "Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen", vertelt De Jong. "Kijk altijd naar het punt waarnaar je van plan was te gaan en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren.
Omdat de wielen op een hele natte of gladde weg heel snel blokkeren moet het ABS continu ingrijpen waardoor de remweg verlengd wordt. Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt.
Gemiddeld genomen kun je nog behoorlijk wat kilometers rijden nadat het brandstoflampje aangaat. De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden.
Het EPC lampje staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs de dealer om het een en ander te laten controleren.
Dit duidt op een probleem met een elektrisch onderdeel. Het dashboardlampje driehoek met uitroepteken gaat namelijk branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. Het is een algemene waarschuwing en om deze te specificeren dient de auto uitgelezen te worden.
Mogelijke tekenen van een defecte ABS-pomp zijn dat het ABS-waarschuwingslampje gaat branden. In moderne voertuigen wordt ook een foutcode opgeslagen in het foutgeheugen, die het falen van de hydraulische ABS-pomp aangeeft. Soms vertoont een storing in de ABS-pomp ook ongewoon remgedrag van de auto.
De elektronische stabiliseringscontrole (ESC) of anti-slipregeling (ASR) is actief, vanwege een glad wegdek. Rijd voorzichtig verder. Brandt het lampje permanent, dan is het ESC/ASR gedeactiveerd. De bandenspanning van één of meerdere banden is te laag of het systeem ondervindt een storing.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Lampje ESP Mercedes
Het lampje kan voorkomen gedurende het rijden. Dit gebeurt in een verraderlijke bocht waar de snelheid te hoog is waardoor u grip verliest. Hier hoeft u zich niet direct zorgen te maken. Wanneer het lampje daar en tegen zonder reden blijft branden betekent dit dat u de sensoren na moet laten kijken.
“Als je voelt dat je wagen gaat zweven, druk dan onmiddellijk de koppeling in (of los het gaspedaal bij een automatische transmissie), ga zeker niet remmen en blijf kijken in de richting waar je naartoe wilt. Daardoor staan de wielen in de juiste stand op het moment dat de banden weer grip krijgen.”
Wanneer je met een automaat gaat rijden in de sneeuw, kun je het start/stop systeem gewoon actief laten.De motor zal alleen uitgeschakeld worden, wanneer dit verantwoord is. Dit motor management is eigenlijk een smart system dat erop let, wanneer je onderweg bent, of het veilig is om de motor uit te schakelen of niet.
ESP ofwel het 'Elektronisch Stabiliteits Programma' grijpt tijdig in wanneer de auto in een onveilige situatie terecht komt. Bijvoorbeeld in een verraderlijke bocht die met een te hoge snelheid wordt genomen en je grip verliest bij bijvoorbeeld een gladde ondergrond.