50 jaar geleden bloedde de flowerpower dood op het Altamont-festival. Op 6 december 1969 vielen vier doden op het Amerikaanse rockfestival in Altamont met als hoofdact de Rolling Stones. Het gewelddadige einde van de hippietijd. Het jaar 1969 was memorabel, met hoogtes en laagtes.
Flowerpower was in late jaren 60 en vroege jaren 70 een artistieke jeugdcultuur uit de Verenigde Staten. De term zou voor het eerst zijn gebruikt door de dichter Allen Ginsberg in 1965.
Het fenomeen hippies was een jeugdcultuur uit de tweede helft van de jaren 1960 en het begin van de jaren 1970. Hippies waren idealistische jongeren, die de wereld wilden verbeteren.
De hippies wilden één zijn met de natuur. Ze waren voor de vrede, vrije liefde en najagen van plezier. Ook waren ze tegen de de kapitalistische, materialistische maatschappij. Tegen bezit, zekerheid en macht.
De leefwijze van de hippie was gericht op vrijheid, spontaniteit, creativiteit en plezier. De vrijheid omvatte ook seksuele vrijheid, waarbij seksuele taboes (bijvoorbeeld op openbare naaktheid) werden doorbroken en de vrije liefde (ook buiten vaste relaties om) werd bedreven.
Hippies waren gek op de natuur en aten het liefst onbespoten. Vaak verbouwden ze hun groenten zelf. Het milieubewuste van de hippies is nog zoiets wat anno 2012 nog bést wat meer doorgevoerd kan worden.
Hippie kleding, ook wel flower power kleding genoemd komt uit de late jaren 60 en de vroege jaren 70. De kleding kenmerkt zich door vrolijke bloemenprints en uitlopende broekspijpen.
Hippies verzetten zich ook tegen liefdeloosheid, oorlog, discriminatie en geweld. Het verlangen van de hippies naar een andere samenleving uitte zich doorgaans niet in een confrontatie met anderen, noch in politieke actie met het doel om de hele maatschappij te veranderen.
Hippies dragen vaak symbolen, sieraden en kleding die geïnspireerd zijn door Amerikaanse indianen. Kies felle kleuren, die werden gedragen als ode aan psychedelische drugs, en bloemen patronen die belangrijk waren om het leven van het land te verheerlijken.
De hippies vonden dit leiden tot onnatuurlijkheid, kunstmatigheid en milieuvervuiling. De hippies vonden dat de mensen in de maatschappij zich teveel richtten op werk, geld, bezit en status. Ze vonden dat de mens in harmonie met de natuur moest leven, en niet teveel bezig zijn met de maatschappij.
Hippies hielden van psychedelische rock, een combinatie van rock, blues, country en western, volk en reaggae. Deze meeste muziek was eenvoudig en emotioneel. De muzikanten leefde hun muziek die, net als drugs, bedoeld was om het bewustzijn te 'vergeten'.
De hippiecultuur is ontstaan door jongeren en oorlogsveteranen uit Vietnam. Ze hadden genoeg van het geweld en ze wilden een vrije maatschappij. Ook wouden ze rekening houden met de natuur en met de liefde. De naam 'hippie' is overgenomen uit Amerika, waar de hippie beweging in 1965 in Californië en New York begon.
De hippiecultuur is een echte jeugdcultuur en kwam op in het midden van de jaren 60. 'Hippies' worden gezien als de "makers" van de flowerpower beweging en zijn daarom voor altijd verbonden met de seksuele revolutie, muzikale en sociale revolutie(s) van de jaren '60 en begin jaren '70. De release van Sgt.
In hun vrije tijd gingen ze vaak naar dingen doen zoals: · Hasj roken. · Tegen geweld Naar concerten gaan. · Vrede Party's geven.
De kleding die hippies droegen waren loshangende, felgekleurde kleding. Vrouwen droegen geen bh's en ondergoed. Kleding kochten ze bijna nooit nieuw. Ze kochten vaak dingen bij tweedehandswinkels.
De vrouwen kozen ook nog wel eens voor losse en zwierige rokken. Qua schoenen is er niet al te veel te zeggen, de hippies liepen namelijk bijna altijd op blote voeten. Als het niet praktisch was om op blote voeten te lopen kozen ze voor sandalen met kraaltjes of bloemen.
De leukste hippie kleding kunt u online bestellen bij e-Carnavalskleding.nl. Profiteer van de voordelen van online uw hippie kleding kopen. Bij ons geldt: uw hippie kostuum dames of hippie kostuum heren nu besteld, morgen in huis.
Kenmerken van de hippie kledingstijl
Met zelfgemaakte, wijde kleding laat je merken dat je weinig om geld en consumptie geeft. Je ziet ook vaak wijde kleding en weinig onderscheid in mannen en vrouwenkleding.
Voor vrouwen zijn de jaren 60 dus ontzettend divers. Zij begonnen deze jaren met A-lijn rokken, blouses en nette schoenen en gingen vanaf daar zo naar de minirok en de hippie-stijl. Aan het begin van deze jaren zat je dus nog goed met een pastelkleurige rok en een nette haarband in je haar.
Veel vegetariërs waren er toen nog niet. Echt populair werd vegetarisme pas toen de hippiebeweging in de jaren 1960 het principe omarmde.
Aardappel, vlees, groente
Volgens het programma Andere tijden had in de jaren 60, 90 procent van de huishoudens geen koelkast, ging 80 procent van de mensen niet uit eten en waren groenten en fruit uit blik hartstikke populair. Elke dag stond er bijna hetzelfde op het menu: aardappel, vlees, groente.
In de prijsbewuste jaren 70 braken de huismerken massaal door: cola-, sinas- en limedranken in glazen literflessen geproduceerd door bedrijven als Bavaria, Raak, Herschi, Limfa, Loots en Riedel. Op verjaardagen dronk de visite zoete witte wijn, bessenjenever, advocaat met slagroom of vruchtenbowl.
Als ontbijt at men vaak bierpap, die werd bereid van bier, oud brood, boter en suiker. Of men at brood met boter en kaas en dronk daarbij een glas bier. Bier werd zeker in het begin van deze achttiende eeuw gedronken bij alle maaltijden en op elk uur van de dag.