Welk jaar administratie kan weg?

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Welke administratie mag weg in 2021?

Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijntipsenadvies.nl

Welke administratie kan ik weggooien?

Wat mag je opruimen volgens de bewaarplicht?
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie.
  • de in- en verkoopadministratie.
  • de loonadministratie.
  • de kasadministratie.
  • de voorraadadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heinkoning.nl

Welk boekjaar mag weg in 2022?

Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op shamrockadvies.nl

Welke administratie 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

MIJN RIJBEWIJS VAN € 13.000,- & ALLE RIJBEWIJZEN UITGELEGD | Emre Drives

15 gerelateerde vragen gevonden

Hoe lang moet je officiele papieren bewaren?

Je verzekeringspapieren hoef je over het algemeen niet lang te bewaren. Polisblad: Voor veel verzekeringen ontvang je jaarlijks een nieuw polisblad, bijvoorbeeld voor je zorgverzekering of inboedelverzekering. De polissen van voorgaande jaren kun je weggooien zodra je je nieuwe verzekeringspapieren hebt ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Hoe lang moet je financiele administratie bewaren?

Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst? Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang moet een vereniging de administratie bewaren?

Bewaarplicht van een stichting of vereniging

Alle documenten dienen, in het kader van de administratieplicht, zeven jaar bewaard te worden, tenzij in de belastingwetgeving anders is bepaald. Let hierbij op het feit dat er veel zaken tot de administratie gerekend moeten worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acconavm.nl

Hoe lang mag een eerste boekjaar zijn?

Een boekjaar duurt vaak 12 maanden en loopt in de meeste gevallen gelijk met een kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december). Wanneer u besluit om hiervan af te wijken, is er sprake van een gebroken boekjaar. Daarnaast mag een boekjaar op verzoek ook langer of korter zijn dan de gebruikelijke 12 maanden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brouwers.nl

Welke documenten moet je bewaren?

aankoopfacturen en/of garantiebewijzen van elektrische toestellen, meubels. De wettelijke garantietermijn bedraagt namelijk minimaal 2 jaar. facturen en bewijs van betaling voor nutsvoorzieningen. Het gaat vooral over de facturen van gas, water, elektriciteit, telefoon en gsm, internet, teledistributie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Hoe lang moet je facturen bijhouden?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang mag je persoonlijke gegevens bewaren?

Er is op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geen concrete bewaartermijn voor persoonsgegevens. Organisaties bepalen zelf hoe lang zij persoonsgegevens bewaren. Hierbij kijken zij naar hoe lang de gegevens nodig zijn voor het doel waarvoor deze zijn verzameld of worden gebruikt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoriteitpersoonsgegevens.nl

Hoe lang administratie bewaren eenmanszaak?

Hoe lang moet u de administratie bewaren? U moet in ieder geval de basisgegevens van uw administratie 7 jaar bewaren. Dat is de bewaartermijn. Gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang rittenregistratie bewaren Belastingdienst?

De bewaartermijn rittenregistratie voor ZZP'ers en werkgevers bedraagt 7 jaar. Dit betekent dat u 7 jaar na een rit, deze aan moet kunnen tonen in uw rittenadministratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op routevision.nl

Hoe lang moet je bankafschriften bewaren Belgie?

De Vlaamse overheid raadt aan om je uittreksels vijf jaar bij te houden. Tegenwoordig worden bankafschriften meestal digitaal aangeboden en dit gedurende 10 jaar. Wil je je documenten langer bewaren, dan kan je ze best downloaden en op een veilige plek bewaren of afdrukken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vrt.be

Wat houdt de Archiefwet in?

De Archiefwet kent geen algemene bewaartermijn voor archiefbescheiden. De wet schrijft wel voor dat elk overheidsorgaan moet beschikken over een of meer selectielijsten. Een selectielijst regelt welke categorieën archiefbescheiden op termijn vernietigd moeten worden, en welke voor altijd bewaard blijven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op inspectie-oe.nl

Welke informatie mag de Belastingdienst opvragen?

U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Wat valt onder de Archiefwet?

De algemene regels staan in de Archiefwet. Sommige regels zijn verder uitgewerkt in het Archiefbesluit en de Archiefregeling.
...
Bewaartermijnen archieven
  • adviezen en rapporten waarop ministeries hun beleid baseren;
  • bouwvergunningen;
  • documentatie rond bijzondere gebeurtenissen of rampen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe vaak controleert de Belastingdienst?

De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op over-ons.belastingdienst.nl

Wie worden aangemerkt als Administratieplichtigen?

Administratieplichtigen zijn gehouden van hun vermogenstoestand en van alles betreffende hun bedrijf, zelf- standig beroep of werkzaamheid naar de eisen van dat bedrijf, dat zelfstandig beroep of die werkzaamheid op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevens ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoriteitpersoonsgegevens.nl

Waar boekhouding bewaren?

In principe moet u de boekhouding bijhouden op de zetel van uw vennootschap. Dat uw boekhouding tijdelijk bij uw boekhouder ligt om bijgewerkt te worden, is op zich geen probleem, maar permanent (een deel van) uw boekhouding elders bijhouden, kan niet zomaar (parl. vr. nr.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op fiskodata.be

Hoe lang moet je oude polissen bewaren?

1 jaar. Van elke verzekering ontvangt u jaarlijks een nieuwe polis. Ook van uw energiekosten en de lokale belastingen krijgt u eens per jaar een overzicht. U bewaart de oude polissen en afrekeningen tot u de nieuwe heeft ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikwoonleefzorg.nl

Wat moet je bewaren pensioen?

We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pfdhl.nl

Hoe lang documenten bewaren na overlijden ouders?

Facturen en betalingsbewijzen

Vijf jaar na het overlijden vervalt dat. Hetzelfde geldt voor documenten die met de woning te maken hebben: onderhouds - en renovatiewerken. Er geldt een garantie van tien jaar op werken uitgevoerd aan een woning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radio2.be

Populaire vragen