Als je vlak naast de cabine fietst - vooral aan de rechterkant - ben je ook slecht zichtbaar en soms zelfs onzichtbaar. Die plekken rond de vrachtauto heten dode hoeken. Ga daar als het even kan niet rijden; niet met de auto en ook niet met de fiets.
De dode hoek is de ruimte rondom een auto waar je vanuit de binnenkant van het voertuig geen zicht op hebt. Deze hoeken worden ook wel blinde hoeken genoemd en kunnen leiden tot levensgevaarlijke verkeerssituaties. Zit je bijvoorbeeld links achter het stuur dan heb je geen zicht op het stukje straat net voor je auto.
Dode hoek achteraan
Net achter het voertuig kan men een gebied niet zien. Bij personenwagens is dit gebied beperkt omdat men door de achterruit kan kijken. Alleen het gebied onder het zichtveld door de achterruit is dan een dode hoek.
De dode hoek van een groot schip is het stuk voor de boeg dat vanuit de stuurhut niet te zien is. Dat gebied is vaak veel groter dan mensen zich beseffen, zeker als het binnenvaartschip bijvoorbeeld geladen is met containers. In het BPR staat beschreven dat de dode hoek van een schip 350 meter mag zijn.
Een dode hoek spiegel vergroot uw zicht op achteropkomend en inhalend verkeer. U kunt ook het onzichtbare deel naast uw auto zien, bijvoorbeeld fietsers die in de dode hoek wachten. De dode hoek spiegel is verplicht voor vrachtwagens, maar helpt ook andere bestuurders.
Voordat je de richtingaanwijzer aanzet en gaat voorsorteren zal je op de volgende manier moeten kijken: Rechts afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de rechter buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de rechterkant in het achterste zijraam.
Vanaf 1 januari 2021 is het in Frankrijk verplicht om je voertuig te markeren met dode hoek stickers. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. De dode hoek stickers dien je zowel op de zijkanten als op de achterkant van het voertuig aan te brengen.
Wat zijn dodehoekongevallen? De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (alles wat de bestuurder rechtstreeks door de ramen ziet) of indirect zicht heeft (alles wat de bestuurder onrechtstreeks ziet met behulp van spiegels en/of camera's).
Ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren, zelfs personenwagens, hebben een dode hoek. Het is wel zo dat de oppervlakte van de dode hoek rondom een vrachtwagen het grootst is. Dat heeft vooral te maken met de zithoogte van de bestuurder en minder met de lengte van het voertuig.
De dode hoek sensor waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Door middel van sensoren die achter in de bumper van de auto zitten kan het verkeer detecteren. Zodra er iemand in de dode hoek zit gaat er een lampje branden op de buitenspiegel zodat je weet dat er iets in de dode hoek zit.
Hoe werkt een dode hoek spiegel? U monteert de spiegel op uw bestaande (zij)spiegel of vervangt uw oude spiegel met een nieuwe complete dodehoekspiegel. De spiegel stelt u naar wens in, door te draaien of te kantelen. Er zijn verschillende soorten, vormen en maten.
Vier fikse dode hoeken. Een vrachtauto heeft forse dode hoeken. Gebieden rond de truck dus waar de chauffeur vanaf de bestuurdersstoel niet kan zien of er zich iets of iemand bevindt.
De vrachtwagenchauffeur
Een vrachtwagenchauffeur moet veel spiegels in de gaten houden. Daarnaast moet hij rekening houden met de weer- en verkeersomstandigheden. Hoe goed hij ook zijn best doet, hij ziet lang niet altijd alles. Daarom is het van belang dat andere verkeersdeelnemers hier ook rekening mee houden.
De spiegelafstelplaats bestaat uit getekende vakken op bijvoorbeeld een parkeerplaats die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Op deze spiegelafstelplaats stelt de chauffeur de spiegels aan de rechterzijde van de vrachtwagen juist af zodat ongevallen voorkomen kunnen worden.
Vrachtwagens moeten aan verschillende eisen voldoen. Ze moeten bijvoorbeeld spiegels hebben waarmee de chauffeur de dode hoek kan zien. Of een tachograaf die de rijtijden en rusttijden registreert.
Dit systeem maakt gebruik van een dode hoek sensor links en rechts die achter het achterwiel in de zijkant van de bumper gemonteerd wordt. Tijdens inhalen, parkeren, of ingehaald worden kijken de sensoren in de dode hoeken of er een ander voertuig, object, fietser, wandelaar, muurtje, pilaar e.d. aanwezig is.
De vrachtwagens beschikken over een trottoirspiegel (links en rechts). Daardoor wordt een strook van ongeveer 2 meter (op grondniveau) zichtbaar. Er blijft echter een verder afgelegen gebied onzichtbaar. Het gebied dat niet wordt bestreken door de hoofdspiegel, de breedtespiegel en de dodehoekspiegel (bij benadering).
Je moet drie stickers aanbrengen op de carrosserie op een hoogte tussen 90 en 150 centimeter boven de grond: één sticker achterop en rechts van het midden en de andere twee aan beide zijkanten binnen 1 meter vanaf de voorkant van het voertuig.
De stickers zijn online te koop in de webshop van AFTRI, voor 78 cent per stuk.
U vraagt waar de Franse milieusticker geplakt moet worden. De sticker moet aan de binnenkant rechtsonder op de voorruit worden geplakt en gaat de hele levensduur van het voertuig mee; er is dus niet elk jaar een nieuwe sticker nodig.
Je start met het gas geven, schakelen, stuurtechnieken en het veilig leren stoppen en wegrijden. Zodra je een aantal stappen onder controle hebt gaan we over tot een nieuwe stap. Op deze manier leer je in je eigen tempo, blijven de lessen uitdagend (en niet saai) totdat je klaar bent voor je rijexamen.
Wanner je wilt afslaan kijk je altijd eerst in de binnenspiegel voordat je iets gaat doen. Wil je afslaan naar links? Kijk dan in de linker spiegel en wanneer je naar rechts afslaat, kijk je in de rechter spiegel. Als de weg vrij is, kun je afslaan.
Om goed overzicht te krijgen wat er op het kruispunt gebeurt kijk je altijd eerst naar links, dan naar voren en dan rechts. Kijk in ieder geval minstens 2 keer (o.a. omdat de raamstijlen voor grote dode hoeken kunnen zorgen) maar het kan zijn dat je veel vaker moet kijken om goed overzicht te krijgen.