– Probeer alleen te duwen als jump start niet mogelijk is. Het duwen van een diesel is moeilijk, niet in het minst omdat de diesel niet zonder batterij kan voorverwarmen. Stappen auto aanduwen: 1 – Zoek eerst de helpers om de auto te duwen.
Alle schakel auto kun je duwen of trekken, automaat mag je in principe geeneens slepen....
Gebruik startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren. Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm. Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel.
Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem. Startkabels voor een diesel kun je voor een benzine auto prima gebruiken.
Heeft u een lege accu maar wilt u uw auto starten zonder startkabels? Dan kunt u proberen om uw auto te starten door deze aan te duwen. De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden.
Sommige auto's hebben een systeem waarbij je eerst op een knopje op de sleutel zelf moet drukken voordat je de auto kunt starten. Bij een dieselauto moet je de bougies eerst voorgloeien voor je start. Dit kun je vaak zien aan een lampje in het dashboard, dat uitgaat als de motor warm genoeg is.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
Dit komt vaak voor wanneer het brandstoffilter niet op tijd wordt vervangen. Wanneer vaak de tank wordt leeg gereden komt al het vuil van onder uit de tank en verstopt het filter. Bij een verstopt filter is een nieuw brandstoffilter vaak de oplossing van het probleem.
Startproblemen kunnen ontstaan wanneer een bougie versleten is of niet goed is aangedraaid. Dieselmotoren hebben in plaats van bougies, gloeibougies. Een gloeibougie is een elektrisch verwarmingselement waarmee de dieselmotor wordt verhit, zodat de motor kan starten. Als deze niet werken, start uw auto dus niet.
Voor benzine voertuigen volstaat dan ook een set startkabels met een koperen kern van amper 16 mm. Bij een diesel wagen is een dikkere koperen kern van 25 mm aanbevolen. Kies je meteen voor een set startkabels van 25 mm dikte dan kun je die uiteraard op eender welk type wagen, benzine én diesel, plaatsen.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Als je sterk genoeg bent is dit geen probleem. Maar meestal geeft de motor die meedraait veel te veel wrijvingsweerstand, en zo krijg je de auto niet op snelheid.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Spring op je motor en laat de koppeling opkomen
Een motor aanduwen is vrij zwaar, kun je in je eentje doen maar je kunt ook iemand anders je motor laten aanduwen. Je kunt alle handgeschakelde motoren aanduwen maar het is niet voor alle motoren even goed.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken.
3 maanden moet geen probleem zijn. Je kunt voor de zekerheid ervoor zorgen dat je accu goed vol is en dan afkoppelen zodat er geen stille gebruikers de accu helemaal leeg trekken en zo kapot maken.
De kou kan voor veel problemen zorgen wanneer het bijvoorbeeld vriest is het mogelijk dat de diesel uit uw tank ook gedeeltelijk bevriest. Dit fenomeen heet vlokken ook wel parafinevorming , er ontstaan parafinecrystallen in de tank die mogelijk de brandstofleidingen en filters kunnen verstoppen.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Thuis opladen in het stopcontact zonder laadpaal: 8 à 10 uur
Als we de sportieve en duurste modellen even buiten beschouwing laten, kunnen we stellen dat de meeste elektrische wagens na 8 tot 10 uur opgeladen zijn op eender welk stopcontact van 230 V.
Als je de auto alleen gebruikt voor kleine stukjes of deze voor langere tijd stil staat, dan is het regelmatig opladen van de accu zeker aan te raden. Doe dit één keer per drie maanden. Zo verleng je de levensduur van je accu.
De nadelen van diesel
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger.