Antwoord: Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen. De geleerden verschillen van mening over het oordeel van het inhalen van de niet verrichte gebeden, nadat men berouw heeft getoond.
Hier is niets op tegen. Hierdoor haalt hij het in zoals Allah heeft voorgeschreven. Toen de Profeet (vrede zij met hem) het Fadjr gebed gemist had en het niet eerder verrichtte totdat de zon op was, verrichtte hij het zoals hij gewoon was het te verrichtten aan het begin van de dag nadat de dageraad was aangebroken.
Antwoord: Alle lof zij Allah. Volgens de meerderheid van de geleerden is het verplicht om de gemiste gebeden op de aangegeven volgorde te verrichten. Ibn Qoedaamah zegt: “Het is essentieel de gemiste gebeden in volgorde in te halen.”
Het antwoord op de vraag is: ja, als we een van de vijf dagelijks verplichte gebeden missen, dan moeten we die inhalen (en volgens de Hanafi's het gemiste witr-gebed ook), onafhankelijk van hoeveel er zijn opgestapeld.
Indien het jou niet lukt om het optionele gebed van al-Fadjr vóór het gezamenlijke gebed te verrichten, dan is aan jou de keus om dit direct na het verplichte gebed in te halen of uit te stellen tot na zonsopgang. Dit valt op te maken uit de Soennah.
Het niet verrichten van je fadjr-gebed op tijd zal eenbestraffing in jouw graf opleveren. Het niet op tijd verrichten van salat el fadjr kan oorzaak zijn voor het ontbreken van zegeningen, barakah in je voorzieningen, in je werk , in je inkomen en gezin.
Het is ook toegestaan voor de moslims in hun moskeeën, wanneer het regent of glad is, [om] het maghreb en al-ishaa gebed of het dohr en al-asr gebed [samen te voegen]. Het is echter niet toegestaan voor hen om in te korten omdat het inkorten uitsluitend voor de reiziger is.
Als er echter gebeden worden gemist, gaat er iets mis in het leven. [3] Je gebed zou op dat moment niet geldig zijn. Je zou moeten wachten tot de zonsopgang voorbij is (10-15 minuten) en dan Fajr (qada ') bidden. We vragen Allah om welzijn in dit leven en het volgende.
Fajr bestaat uit twee verplichte ra'kaat. De leider van de salat, imam genoemd, reciteert hardop. Voor de verplichte ra'kaat kan een moslim twee soennah ra'kaat verrichten. Dit gebed wordt verricht bij dageraad, normaliter circa anderhalf tot twee uur voor zonsopgang.
Wanneer het gebed expres buiten de vastgestelde tijd niet wordt gebeden, dan is dat ongeloof. En dit is volgens de overeenstemming van de metgezellen, Tabi'een en Atba Tabi'een (Salaf Saliheen). Het niet bidden is anders dan het verlaten van sommige verplichte gebeden.
Het Onze Vader is het bekendste gebed uit de christelijke traditie. Het wordt 'Onze Vader' genoemd naar de eerste woorden waar het, in de versie van het Matteüs-evangelie (Matteüs 6, 9-15), mee begint. Het Onze Vader wordt ook wel Gebed des Heren genoemd, omdat Jezus Christus, de Heer, het aan de Kerk gegeven heeft.
Sluit uw gebed af
Als u alles hebt gezegd wat u wilde zeggen, kunt u uw gebed besluiten door te zeggen: 'In de naam van Jezus Christus, amen.' Dat doen we omdat Jezus ons heeft geboden in zijn naam te bidden en alles in zijn naam te doen.
Het is toegestaan voor degene met een geldig excuus, zoals ziekte of reizen, het Dohr en cAsr gebed samen te voegen als de tijd van één van deze gebeden is aangebroken. Hetzelfde geldt voor het Maghrib en het cIshaa'-gebed.
Oqbah bin cAamir overlevert: “Er zijn drie tijden waarop de Profeet (vrede zij met hem) ons verbood het gebed te verrichtten of onze doden te begraven; vanaf het moment dat de zon begint op te komen tot na de zonsopkomst, vanaf het moment dat de zon haar hoogste stand heeft bereikt totdat deze daar weer van afwijkt en ...
Het Fadjr-gebed is het Soebh-gebed, er is geen verschil tussen beide. Dit gebed bestaat uit twee gebedseenheden (Rakacaat). De tijd voor dit gebed begint wanneer de ware zonsopgang begint en het eindigt wanneer de zon opkomt. Er is echter wel een gebed dat hieraan voorafgaat bestaande uit twee Rakacaat.
Bedenk hierbij dat bij aanvang van de fadjr tijd eerst de adhaan wordt verricht en vervolgens tijd wordt gegeven om naar de moskee te komen en het sunnah gebed te verrichten.
De gunsten van het Fajr-gebed
De profeetﷺ zei hierover: “Wie het Isha-gebed in Jama'ah (gemeenschap) bidt is als iemand die de halve nacht heeft gebeden. En wie (ook) het Fajr-gebed in gemeenschap bidt, voor hem is het alsof hij de hele nacht heeft gebeden.”
Het is een van de vijf zuilen van de islam en dus verplicht. Moslims zijn verplicht vijf keer per dag de salat te verrichten, volgens een Hadith door God aan Mohammed gegeven tijdens de Nachtreis. De Koran schrijft de salat voor aan de gelovigen in verschillende ayaat.
Sheikh Ibn Baaz werd gevraagd over het stoppen met eten en drinken vijftien minuten voor Fadjr. Hij antwoordde: “Ik ken geen basis hiervoor. Wat er in de Koran en de Soennah staat hierover is dat je moet stoppen met eten en drinken wanneer de dageraad aanbreekt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
De tijd voor 'Isja is tot middernacht. De tijd voor Soebh [Fadjr] duurt van het begin van de vroege ochtend totdat de zon nog niet is begonnen op te komen. Wanneer de zon opkomt, stop dan met bidden, want hij reist tussen de twee hoorns van de Sjaytaan.” (Moeslim).
“Maar wanneer dit vóór zonsopgang gebeurt, dan levert dit geen probleem voor een vrouw”: Sheych bedoelt: Voor de vrouw is het niet verplicht dat zij in de moskee bidt, waar men het Fadjr gebed in duistere tijd bidt. Daarom kan zij het ochtend gebed ook later bidden.
Het samenvoegen van gebeden betekent dat twee gebeden – Dohr en cAsr of Magrib en cIshaa' –samen worden verricht gedurende de tijd van het eerste of tweede gebed. De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het de voorkeur verdient voor de reiziger om de gebeden in te korten.
Als de duur van zijn verblijf minder is dan vier dagen dan mag hij de gebeden inkorten en samenvoegen en mag hij zijn vasten verbreken. Dit omdat de bewoner de gebeden op een normale manier dient te bidden en het pas toegestaan is om de gebeden in te korten als men op reis is.
Het samenvoegen van twee gebeden is niet toegestaan, behalve als hier een reden voor is. Zoals door het reizen, regen of moeilijkheid.
De tijd voor het Maghreb-gebed duurt vanaf zonsondergang totdat de avondschemering verdwijnt. En de tijd voor het cIshaa'-gebed duurt voort tot halverwege de nacht.”