Marketing draait om het promoten en verkopen van een product of dienst. Voorbeelden: advertentiecampagne in Google, flyers uitdelen op straat, influencer inschakelen. Communicatie draait om de manier waarop je jouw bedrijf of organisatie neerzet en hoe je communiceert naar jouw doelgroep/klanten.
Acquisitie Marketing
Dit komt omdat tevreden klanten de meeste promotors zijn. Sommige ondernemers zien deze vorm van marketing als een effectieve manier om klanten binnen te halen.
Bij marketing gaat het erom de dienst of het product van jouw bedrijf zo goed en structureel mogelijk aan te bieden aan jouw klant. Binnen een bedrijf valt marketing vaak onder één afdeling of team (Marketing) of onder meerdere afdelingen of teams; bijvoorbeeld Marketing en Communicatie, Marketing en Sales.
Een gemeente kan de formules lokaal invullen aan hand van twee technieken die eveneens uit de marketing afkomstig zijn: de 6 P's en klantreizen. De zes P's staan voor: Product, Prijs, Proces, Personeel, Promotie en Plaats. Product: welk product wordt geleverd?
Wat is marketing? Marketing is het gehele proces van het onderzoeken van jouw doelgroep en mogelijke kopers tot het waarde geven aan het product waarmee je de behoefte van de klant kunt vervullen. Vervolgens het vergaren van informatie om aan te sturen op herhaalaankopen.
Marketing is het vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt, met het doel om zo veel mogelijk van de betreffende producten of diensten te verkopen.
Een marketingmedewerker, of marketeer, is de hele dag bezig met het promoten van een product. Je houdt de huidige klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, en probeert nieuwe klanten te bereiken. Dit doe je door campagnes te verzinnen, de sociale media bij te houden, mails op te zetten en nog veel meer.
Marketing is alle activiteit die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Eerder werd marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop de ruil van producten of diensten te bevorderen.
Sommige traditionele technieken werken nog steeds goed voor lokale ondernemers, maar meestal is online marketing een effectievere manier om klanten te bereiken. Online marketing, de naam zegt het al, betekent dat je het internet gebruikt om je bedrijf te promoten en klanten te vinden.
Marketing richt zich op grote doelgroepen, terwijl sales juist op persoonlijk niveau met klanten communiceert. Door de opkomst van digitale media wordt het wel steeds eenvoudiger om grote groepen op een persoonlijke manier te benaderen. De benadering van sales en marketing loopt dan ook steeds meer in elkaar over.
Marketing is een brede beroepsgroep waarbinnen je veel verschillende soorten functies kunt vervullen. Een beetje overzicht is dan wel handig, toch? Als je aan beroepen in de marketing denkt, denk je natuurlijk meteen aan de functie marketeer. Helemaal juist, maar marketing heeft daarnaast nog veel meer te bieden.
Je kunt niet zonder marketing, maar ook niet zonder sales
Zonder sales heeft het genereren van leads door marketing geen zin. Het is dus ook een overbodige discussie om vast te gaan stellen wat belangrijker is en waar je jouw middelen in moet investeren; marketing of sales. Beide zijn noodzakelijk.
Aan de hand daarvan ga je aan de slag met de marketingmix, welke bestaat uit 5 P's: product, prijs, plaats, promotie en personeel. De keuzes die jij maakt op deze vijf gebieden bepalen hoe jij je product/dienst in de markt gaat zetten: zo werk je concreet toe naar jouw marketingplan.
De 4 P's zijn de belangrijkste instrumenten: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Het komt er op neer dat je het juiste product op de juiste tijd en plaats met de juiste prijs aanbiedt op de juiste manier (promotie), zodat je de voldoet aan de wensen van de klant. Op korte termijn zijn prijs en promotie te beïnvloeden.
De oude P's passen bij vooral bij een productgerichte bedrijven (P), de moderne C's bij een meer klantgerichte organisatie, die zichzelf door de ogen van de klant bekijkt. Van dit model zijn er verschillende varianten in omloop soms met een verschillend aantal Cs.
Een matrix is een verkoopmodel dat vaak wordt gebruikt in de directe verkoopindustrie. Bij dit model wordt het verkoopteam van een bedrijf verdeeld in een matrixstructuur, waarbij elke distributeur een beperkt aantal distributeurs onder zich kan hebben.
Wellicht wel het bekendste model uit de marketing zijn de 4 P's. In de jaren '60 gebruikt door Philip Kotler, maar bedacht door Jerome McCarthy. Dit model zegt dat bij het opstellen en uitrollen van een marketingplan richting afnemers van producten vier variabelen van belang zijn: Product.
“Strategische marketing houdt zich bezig met de manier waarop aan de doelgroep op langdurige wijze waarde kan worden geboden die in de ogen van de klanten superieur en onderscheidend is van de waarde die wordt geboden door concurrenten en alternatieve aanbieders.”