Met een Koolzuursneeuw/CO2 brandblusser blus je met Koolstofdioxide gas. Het gas verdrijft de zuurstof waardoor de brand wordt verstikt en verlaagd de temperatuur.
Om een brandklasse C gas brand te blussen heeft u een ABC poederblusser nodig.
Het beste blusmiddel dat geschikt is voor een LNG-brand is droog poeder, al is de kans groot dat het LNG al verdampt is. Een LNG-brand wordt gesimuleerd door een put met 2.500liter te vullen met het vloeibare gas. Het vloeibare gas heeft een temperatuur van -163 graden Celsius en gaat daarom direct uitdampen.
Ga naar buiten en bel het nationaal storingsnummer Gas en Stroom: 0800 – 9009.
Nadelen CO2 blusser
CO2 blussers hebben geen indringend vermogen. Eigenlijk blaas je het vuur uit. Het kan daarna dus weer makkelijk ontbranden. Hierdoor is CO2 ook niet in staat branden van vaste stoffen echt te doven.
De CO2 blusser, ook wel koolzuursneeuwblusser genoemd, is geschikt voor het blussen van vloeistofbranden (brandklasse B) en branden in onder spanning staande apparatuur. Het grote voordeel is dat de blusstof (CO2) geen reststoffen achterlaat bij gebruik.
CO2-blussers zijn ontworpen om koolstofdioxide onder hoge druk als vloeistof op te slaan. De druk in een CO2-blusser is constant zolang er nog vloeibare CO2 over is, waardoor een meter minder nuttig is om de hoeveelheid resterende stof aan te geven .
Een Co2 brandblusser bevat koolstofdioxide gas (Co2) als blusmiddel. Bij het blussen verdringt dit Co2 -gas de aanwezige zuurstof bij de brandbron en zo verstikt het vuur direct in de kern. De Co2 blusser herken je aan de zwarte koker of trechtervormige spuitmond waarmee het gas verspreid wordt.
Blaas nooit in het vuur, gebruik een blaasbalg. - Houd altijd een brandblusser of emmer water of zand bij de hand. - Dek een nog brandende barbecue na gebruik af met zand.
Bij branden in gebouwen, sluit u de gastoevoer ALLEEN af als u veilig bij de meter kunt . Blijf alert op gasmigratie en mogelijke herontsteking zodra het gas is afgesloten. Gebruik geen water om een aardgasbrand te blussen, omdat dit niet effectief is. Een nevelspray kan echter worden gebruikt om blootstelling aan brandbare stoffen te koelen.
Met een poederblusser kunnen elektrische apparaten veilig worden geblust, zelfs wanneer zij in gebruik zijn. Maar omdat het poeder in alle naden, kieren en gaatjes komt, wordt veel elektrische apparatuur onbruikbaar na het blussen met poeder.
Een CO2 brandblusser gaat tijdelijk de zuurstof rond de brandhaard wegnemen. Dat doet hij door een blussend gas (dat de zuurstof verstikt) op de brand te richten. In het blusapparaat zelf zit dat gas zo geconcentreerd dat het in vloeistof wordt omgezet.
Water is het beste blusmiddel voor brand van vaste stoffen als hout, papier, textiel en karton. Gebruik nooit water voor het blussen van brandende olie of vet en branden van elektrische apparaten die onder stroom staan!
Alleen droge poederblussers zijn veilig voor gebruik bij gasbranden (klasse C). Als u een ander type blusser gebruikt, is deze op zijn best ineffectief, maar is deze hoogstwaarschijnlijk zeer gevaarlijk. Het is met name gevaarlijk om kooldioxide- of natte chemische blussers te gebruiken bij brandbare gasbranden.
De meeste branden in huis of op kantoor kunnen geblust worden met een schuimblusser, maar dit blusmiddel is niet altijd geschikt bij vetbranden of vorst. Een poederblusser is voor vrijwel iedere brand geschikt, maar richt meer nevenschade aan. Tot slot is een vetblusser speciaal ontworpen voor keuken- en vetbranden.
Klasse B – Geschikt voor brandbare vloeistoffen en gassen zoals benzine, diesel, olie, verf of propaan. Klasse C – Ideaal voor brand veroorzaakt door brandbare gassen zoals butaan, propaan of methaan. Klasse D – Deze blusser is geschikt voor brandbare metalen zoals aluminium, magnesium, lithium of kalium.
Gebruik een brandblusser om de vlammen te doven . Als u die niet bij de hand hebt, strooi dan baking soda, zout of zand over het vuur. Verhonger het vuur door het deksel en de ventilatieopeningen van de grill te sluiten. Als het vuur zich uitbreidt of de gastank nadert, evacueer dan onmiddellijk het gebied en bel 112.
Draai de gasfles of gaskraan dicht. Open de motorkap niet! Als u dat wel doet, krijgt het vuur lucht en worden de vlammen erger. Wacht gewoon tot het gas niet meer door de slang stroomt en de vlammen zullen snel doven .
Brandklasse C – gassen
De eerste stap bij het blussen van een gasbrand is het uitschakelen van de bron van het gas. Als je dit kunt doen, voorkom je dat er brandstof in het gebied stroomt waar het tot een vlam kan ontbranden. Vormt er toch een vlam? De beste manier om een gasbrand te blussen is met een poederblusser.
Blusdeken: niet doen
Niet elke blusdeken is geschikt om olie- en vetbranden te blussen. Een ongeschikte deken kan zelfs vlam vatten bij het afdekken van de pan! Daarom is ons advies: Gebruik geen blusdeken bij een vlam in de pan.
Een poederblusser is geschikt voor vele soorten branden, zoals vaste stof- en vloeistofbranden, elektriciteit- en gasbranden. Er bestaat echter geen poeder dat alle soorten branden kan blussen. Daarom zijn er poederblussers met drie soorten bluspoeders voor de verschillende brandklassen.
Koolstofdioxide blust werk door zuurstof te verdringen, of door het zuurstofelement van de branddriehoek weg te nemen . De koolstofdioxide is ook erg koud als het uit de blusser komt, dus het koelt de brandstof ook af.
Let op: Kooldioxideblussers hebben geen meter. De enige manier om te controleren of een kooldioxideblusser volledig is gevuld, is door de unit te wegen . Het wegen van blussers valt buiten het bereik van de normale visuele inspectie.
CO2-brandblussers hebben geen drukmeters, omdat het gas in de cilinder condenseert . De enige manier om te beoordelen of een CO2-brandblusser leeg is, is door hem te wegen. Het brutogewicht (GW) wordt in het vlees van de cilinderschouder gestempeld met andere informatie.
CO2-gas wordt in de brandblusser onder druk gehouden, normaal gesproken rond de 55 bar bij kamertemperatuur . Ter vergelijking: snelkookpannen werken op 1 bar druk, moderne autobanden worden meestal opgepompt tot maximaal 2,5 bar, terwijl vliegtuigbanden worden opgepompt tot maximaal 14 bar.