Veel mensen met autisme geven de voorkeur aan een computer en kantoor gerelateerde baan. Ook vind je werknemers met autisme in wetenschappelijke beroepen, of als tekenaar, schrijver, onderzoeker of een baan gerelateerd aan muziek.
Er wordt vaak gedacht dat mensen in het autismespectrum goed zijn met computers en ICT. Voor een aantal personen met autisme klopt dat ook. Anderen zijn goed in communicatie, in creatieve beroepen, in medische beroepen, en nog veel meer.
Sommige mensen met autisme bloeien het meest op in een technische of wetenschappelijke richting. Anderen vinden hun weg meer in studies rond creatieve en artistieke expressie. Nog anderen dan zijn dan weer erg goed in talen, les geven, sociale en verzorgende richtingen of psychologische of sociologische richtingen.
Naar schatting heeft ongeveer 1,2 procent van de bevolking autisme – zo'n 190.000 mensen. Werkenden met autisme kunnen uitstekend functioneren, alleen hun gedrag kan ook leiden tot misverstanden met de omgeving en zelf zijn ze vaak extra gevoelig voor bepaalde prikkels.
Mensen met autisme die na een periode te hebben gewerkt in de Werkloosheidswet (WW) terechtkomen, krijgen ook geen UWV-ondersteuning. 'Ondanks hun autisme-diagnose komen zij niet in aanmerking voor zaken als jobcoaching', zei Van der Rol. 'Daarvoor moeten zij eerst in de WIA terecht zien te komen.
Dat heeft veel nadelen, maar ook voordelen, zoals een goede focus, zegt Bon. Zij kreeg allemaal onderzoeken en inderdaad, de diagnose autisme volgde én het advies om maximaal 20 uur per week te werken. Zo kon ze de hoeveelheid prikkels doseren.
Uit onderzoek van het Nederlands Autisme Register blijkt dat er in Nederland zo'n 200.000 mensen een bepaalde vorm van autisme hebben. In Zeeland zijn dat er zo'n 4.000, waaronder 600 kinderen tussen de vier en zestien jaar. Van de 3.400 mensen van boven de zestien heeft 45 procent betaald werk.
In de praktijk blijkt dat er een uitstekende samenwerking kan ontstaan, waarin een medewerker met autisme prima kan floreren. Waarin de leidinggevende zich niet onzeker of gefrustreerd voelt, maar weet wat hij kan doen in de aansturing en begeleiding van zijn medewerker.
'Door dat onbegrip en gebrek aan kennis durven sommige collega's niet gelijk te melden dat ze autisme hebben en worden soms niet de juiste voorzieningen getroffen waardoor ze uitvallen. Onder de juiste omstandigheden kunnen mensen met autisme wel excelleren in hun werk.
Lange tijd is er twijfel geweest over het kunnen aangaan van een partnerrelatie door mensen met een Autismespectrumstoornis (ASS). Inmiddels weten we dat ook mensen met autisme behoefte hebben aan een intieme of partnerrelatie, op zoek gaan naar een dergelijke relatie en deze ook daadwerkelijk (kunnen) aangaan.
Het onderwijs is ingericht op zogenaamde neurotypische mensen, dus mensen die niet autistisch zijn. Dat betekent dat je aanpassingen zult moeten aanbrengen aan de standaardmanier van studeren, want die is niet voor jou bedacht. Daarnaast mag je je omgeving vragen om bepaalde aanpassingen en om hulp.
Bijzondere toelatingsvoorwaarden
Professionele en academische bachelors met een bewijs van minimaal 10 jaar werkervaring met de doelgroep ASS. Studenten die tegelijkertijd het postgraduaat Autisme als het postgraduaat Auti-coach volgen.
Wat is de opdracht van een auticoach? Begeleiden en ondersteunen van kinderen, jongeren en volwassenen met (vermoeden van) autisme en hun omgeving (familie, vrienden, school,…) Vraag gestuurde ondersteuning bieden. De eigen ervaringen van de personen met ASS en hun omgeving integreren in de begeleiding.
Kun je met een autistische beperking piloot worden? Dan hangt af van de mate van de beperking. Ik heb het nooit over de autistische beperking van onze zoon, maar over zijn autistische talenten. Een autistisch beperking kan bestaan in tekortkomingen in het maken en onderhouden van sociale contacten zijn.
Aangepast werk bij autisme
Als werken op de reguliere arbeidsmarkt niet mogelijk is, zijn er verschillende andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld beschut werk (zoals de sociale werkvoorziening), vrijwilligerswerk of dagbesteding.
Iedereen, ook mensen met autisme, heeft drie basisbehoeften. De behoefte aan Autonomie, verBondenheid en Competentie vormen het ABC van de motivatietheorie. De behoefte aan autonomie verwijst naar het ervaren van vrijheid en keuze bij het zelfstandig uitvoeren van een activiteit.
Hoogfunctionerend autisme (HFA) is een veel gebruikte term voor een autistische stoornis (klassiek autisme) zonder bijkomende verstandelijke handicap (IQ hoger dan 70 à 85).
Iedere leidinggevende kan zo worden gezien als werkgever van zijn eigen afdeling. Hij heeft daarin de zorg toebedeeld gekregen voor alle onder zijn leiding werkende medewerkers en over het hele fysieke gebied waarin deze medewerkers werkzaam zijn: gebouwen, installaties, fabrieksterrein, afdeling, lokaal, enz.
Op basis van de door scholen gerapporteerde aantallen werd de prevalentie van ASS geschat op 229 per 10.000 in de regio Eindhoven. Dit was significant hoger dan de prevalentie in de regio's Haarlem (84 per 10.000) en Utrecht-stad (57 per 10.000).
'Bij autisme denken mensen al snel aan kinderen, terwijl autisme natuurlijk niet zomaar weggaat als je ouder wordt. Er zijn behoorlijk wat ouderen met autisme, dit wordt geschat op 1 procent van de bevolking, maar hier is nog weinig kennis over. '
Hij publiceerde in de online editie van de Journal of Autism and Developmental Disorder het volgende resultaat: dat kinderen in Eindhoven ruim twee keer zo vaak autisme hebben dan kinderen in Haarlem of Utrecht. Eindhovense systeemdenkers in actie. Baron-Cohen verklaart dit zo.
Sommige kinderen met autisme lijken minder behoefte aan slapen te hebben. Zij kunnen zich op wakkere momenten uitstekend bezig houden, zonder hun ouders uit hun slaap te houden. Vergeleken met leeftijdgenoten zonder autisme is de algemene slaapkwaliteit beduidend slechter.
Als er te veel interne of externe prikkels zijn in korte tijd, zo veel dat het niet meer met een beetje achterstand verwerkt kan worden, kan er een soort kortsluiting optreden in je hoofd. Dan kan het gebeuren dat je explodeert (autistic meltdown) of dichtklapt (autistic shutdown).
Uit het onderzoek komt de volgende definitie van de autistische burn-out naar voren: 'de autistische burn-out is een syndroom dat ontstaat als het gevolg van chronische levensstress en een wanverhouding tussen verwachtingen en capaciteiten, waarbij er onvoldoende ondersteuning is.