Koreaanse automerkenHyundai,SsangYong,GM GM Daewoo - een inactief merk, Renault Samsung - een merk in transitie vanaf augustus 2022.
Als thuisbasis van Hyundai en Kia is het geen verrassing dat de autoverkoop in Zuid-Korea wordt geleid door binnenlandse autofabrikanten. Niettemin zijn geïmporteerde auto's ook heel vaak te zien.
Koreaanse automerken zoals Hyundai, Kia, Daewoo en SsangYong (tegenwoordig KGM) hebben de afgelopen decennia een opmerkelijke ontwikkeling doorgemaakt op de Nederlandse automarkt. Ze staan bekend om hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, innovatieve technologieën en brede scala aan modellen.
Belangrijke Zuid-Koreaanse autofabrikanten zijn onder meer GM Korea, Hyundai Motor Group en haar dochteronderneming Kia, en Renault Korea .
De Kia Sorento is dit jaar de bestverkochte auto in Zuid-Korea geworden, wat de eerste keer is dat een recreatievoertuig de binnenlandse autoverkoop leidt. In november werden er 85.710 exemplaren van de Sorento verkocht, volgens gegevens van de vijf Koreaanse autofabrikanten.
Sinds 1950 is de Sungri Motor Plant in Tokchon de eerste en grootste motorvoertuigfabriek van Noord-Korea. Er worden stads- en terreinwagens en kleine, middelgrote en zware vracht-, transport-, bouw- en terreinwagens en bussen geproduceerd onder de merken Sungri en Jaju, onder andere.
Hyundai is een Zuid-Koreaans automerk.
Het meest waardevolle bedrijf van Zuid-Korea is Samsung met een marktkapitalisatie van meer dan $375 miljard, groter dan de economie van Qatar. Samsung is vooral bekend om zijn mobiele telefoons, maar is ook een grote fabrikant van huishoudelijke apparaten: wasmachines, airconditioners en televisies.
De officiële taal van Zuid-Korea is het Koreaans, dat enige overeenkomsten vertoont met het Japans en Chinees. Het Koreaanse alfabet staat bekend als Hangul.
Genesis Motor, LLC , algemeen bekend als Genesis (Koreaans: 제네시스, geromaniseerd: Jenesiseu), is het luxe automerk van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai Motor Company.
Al vanaf het begin wordt met automerk Hongqi geproduceerd in China. De eerste productie auto 'Hongqi CA72' rolde in augustus 1959 al uit de fabriek. De Hongqi E-HS9 wordt sinds 2020 geproduceerd.
De gemiddelde eenheidsprijs voor Koreaanse auto-export bereikte vorig jaar een recordhoogte van $ 21.276 , dankzij de populariteit van milieuvriendelijke auto's en recreatieve voertuigen, zo bleek zondag uit gegevens van de Korea Automobile Manufacturers Association. De prijs is een sprong van 40,5 procent ten opzichte van $ 15.147 in 2017.
Koreaanse automerken bieden betrouwbare auto's met moderne technologie en aantrekkelijke prijzen. Merken zoals Hyundai en Kia staan bekend om hun goede prijs-kwaliteitverhouding en uiteenlopende modellenaanbod, van betaalbare stadsauto's tot luxe, geëlektrificeerde SUV's.
Autovervoer wordt verder beperkt door een reeks regels. Volgens Noord-Koreaanse balling Kim Ji-ho is het verboden om alleen te rijden, tenzij een burgerchauffeur een speciale vergunning krijgt (de bestuurder moet passagiers vervoeren).
Volgens deskundigen bezochten in 2019 een recordaantal van 300.000 buitenlandse toeristen Noord-Korea, wat het land tussen de $ 90 miljoen en $ 150 miljoen opleverde.
Lexus, het luxemerk van Toyota, staat op de eerste plaats en krijgt een 9,6. Op de tweede plaats staat Suzuki (9,0) gevolgd door Subaru (8,9). Smart, het enige Europese automerk, staat samen met Kia op een 5e plek. Pas op de 10e plek komen andere Europese merken in beeld.
Volgens een onderzoek van Rakuten Insight gaf ongeveer 68,5 procent van de Zuid-Koreaanse respondenten aan in januari 2024 een auto te bezitten. Daarnaast gaf ongeveer 86 procent van de autobezitters aan conventionele auto's te bezitten.
In 2023 werden er in Zuid-Korea meer dan 16,6 duizend auto's van de Amerikaanse merken Chrysler, Ford en Cadillac geregistreerd. De eerste Amerikaanse auto's die officieel werden geïmporteerd en verkocht in Korea waren zeventien Fords in 1988.