Rubber. Elke autoband bestaat uit rubber, dat weer bestaat uit polymeren. Tegenwoordig bestaan banden meer uit synthetisch rubber dan uit natuurrubber. Een winterband bevat meer natuurrubber dan een zomerband.
Autobanden bestaan uit heel veel verschillende onderdelen die elk vaak wel drie verschillende soorten rubber bevatten. Er gaan ook vulstoffen, zoals roet, en hulpstoffen, zoals krijt, bij. Een band is opgebouwd uit verschillende lagen rubber, maar ook lagen met staaldraad en nylon.
Een moderne autoband bestaat uit tien tot vijftien componenten, waaronder natuurlijke en synthetisch rubber, chemische toevoegingen en zwarte koolstof, voor de kleur. Grote mengmachines mixen deze ingrediënten onder druk en op hoge temperatuur. Er zijn verschillende recepten voor verschillende onderdelen van de band.
Op de zijkant van de band, dit noemen we de wang, staat een code die aangeeft welke maat band het is en voor welke toepassing hij geschikt is.
De Nederlandse wet schrijft voor dat de profieldiepte van banden over het gehele loopvlak minimaal 1.6 mm moet zijn. Voor uw eigen veiligheid wordt het echter ten zeerste aangeraden om uw zomerbanden al te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 2 mm.
Roet, gebruikt om de rubbermassa te versterken, heeft een zodanig kleine deeltjesgrootte dat het het rubber zwart kleurt. In de toekomst kunnen we mogelijk roet vervangen als een versterkende verbinding en dan kunnen we in principe banden van elke kleur maken.
Rubber is een rekbaar en veerkrachtig materiaal. Natuurrubber (latex) wordt gemaakt van vloeistoffen uit de rubberboom. Synthetisch rubber wordt gemaakt van aardolie.
De hiel van de band is de dikke rand van de band die contact maakt met de velg (hieronder weergegeven). De hiel van de band moet altijd goed aansluiten op de velg zonder zichtbare kieren, bulten of beschadigingen.
Doorrijden met een uitgedroogde band (scheuren of scheurtjes) brengt de volgende risico's met zich mee: Het rubber van een uitgedroogde band is minder soepel en raakt sneller beschadigd. Hierdoor kunnen zelfs stukjes rubber losraken, waardoor het karkas of canvas zichtbaar wordt.
De lucht in een autoband ondersteunt het rubber en zorgt ervoor dat de band een goed draagvermogen heeft. Als de bandenspanning te laag is, gaat de band vervormen. Gevolg: de rolweerstand en het brandstofverbruik van de auto nemen toe. Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.
Banden zonder profiel
Zulke banden worden ook wel slicks genoemd en worden door verschillende bandenfabrikanten aangeboden (zoals Pirelli en Michelin).
Schouderblokken en wegligging
Schouderblokken zijn eigenlijk de zijkanten van de autoband. Deze randen spelen een grote rol bij de stabiliteit in bochten en bij de wegligging van je auto in het algemeen. Grote, massieve schouderblokken worden bijvoorbeeld toegepast in sportbanden.
Het luchtvolume wordt berekend als: volume van de band x de druk= luchtvolume in liters. Voorbeeld 1: een implement band van 500/50 – 17 heeft een volume van 260 liter. De bandenspanning voor deze band is 2.75 bar. Het totale luchtvolume is 260 liter x 2.75 bar = 715 liter lucht.
Circa 70% van al het natuurrubber op de wereld wordt verwerkt tot banden. Dit rubber wordt voornamelijk gewonnen uit rubberbomen in Azië. In de bomen zit een melkachtige vloeistof die bestaat uit rubberdeeltjes en eiwitten. Deze vloeistof wordt op de rubberplantages afgetapt, waarna er latex van gemaakt wordt.
Mogelijk zit de schroef niet volledig door de band en is er daarom geen sprake van lekkage. Maar je kunt hem er wel uiteindelijk inrijden. Dan is ingrijpen op korte termijn wel aan te raden. Mijn advies is om toch bij gelegenheid langs een bandenspecialist te rijden en de schroef aldaar te laten verwijderen.
Gordel en koordlagen
De gordel van een band vormt één geheel met het loopvlak, waardoor deze tijdens het rijden niet in lengte verandert. De gordel dient ervoor om samen met het loopvlak een stijf, stabiel geheel te vormen.
Daar zijn in totaal vier miljard van gemaakt, allemaal met vier wielen en zonder deuren. Maar denk ook aan bureaustoelen, winkelwagentjes en het feit dat historici schatten dat het wiel er duizend jaar eerder was dan de deur. Daar kunnen zelfs de geschatte 2,3 miljard huizen op aarde niet tegenop.
De letter R betekent dat het een radiaalband betreft. Bijna alle nieuwe autobanden zijn radiaalbanden.
De ET-waarde, of wielbolling, is de afstand tussen de hartlijn (S) van het wiel en het contactvlak tussen de naaf op de auto en de wielschijf.
Waar worden banden gemaakt
Qua band zelf zijn alle fabrikanten het eens met elkaar. Ze vertrouwen op rubber van tropische rubberbomen, evenals op ruwe olie. In de EU, waar zo'n 86 bandfabrieken zijn, zien we dat vooral Frankrijk, Duitsland en Italië de meeste banden verkopen.
Je kunt onder je auto best een andere bandenmaat monteren maar er komt wel het nodige bij kijken. Je kunt natuurlijk kijken naar de AutoWeek bandentests. Maar voor jouw situatie is heb je vaak deskundigheid nodig voor de nieuwe maat. Vraag daarom advies bij je garage of een bandenspecialist als je hieraan denkt.
Onderzoek EU
' De Europese Unie zou bezig zijn met een onderzoek om te bepalen hoeveel van de giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. Die grens ligt nu op 1 milligram per kilogram voor volwassenen en een halve milligram per kilogram voor kinderen.
Natuurrubber wordt doorgaans geproduceerd uit latex (caoutchouc), gewonnen uit de Braziliaanse rubberboom. Ongeveer 33% van dit sap bestaat uit rubber. De latex wordt vervolgens gefiltreerd en verdund met water. Het resultaat hiervan wordt met zuur behandeld om de rubberdeeltjes te doen stollen.
Eigenlijk is het een beetje gek om rubber op deze website te bespreken. Het is namelijk geen kunststof. Rubber wordt niet door mensen gemaakt. Rubber is een natuurproduct, het komt uit een boom.