Zware overtredingen zijn alle overtredingen van de derde graad (zoals bijvoorbeeld het negeren van een rood verkeerslicht of het overschrijden van een witte doorlopende streep), en van de vierde graad (bijvoorbeeld de bevelen van een politieagent niet naleven) en snelheidsovertredingen.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
"Drie of vier keer doen over je theorie-examen is best normaal tegenwoordig.
Om te slagen moet u minstens 41/50 behalen: U start met 50 punten. U verliest 1 punt bij een fout antwoord of onbeantwoorde vraag. U verliest 5 punten per fout op vragen over overtredingen van de 3de of 4de graad (PDF bestand opent in nieuw venster) of over de toegelaten maximumsnelheid.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
Vervelend dat je gezakt bent voor je theorie-examen. Je kan een herexamen reserveren nadat de uitslag van het vorige examen is verwerkt. Dat gebeurt binnen 24 uur na je examen. Zodra je het uitslagformulier per e-mail hebt ontvangen, kan je reserveren via Mijn CBR of via je opleider.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Vaak weet je dit wel van jezelf. Ga bijvoorbeeld eens na of je op school altijd veel moeite moest doen om je toets te leren of dat het je eigenlijk wel makkelijk afging. Hoeveel uur per week? Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen.
Het theoriecertificaat voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je bent geslaagd voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: Je bent geslaagd op 9 januari 2022. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 juli 2023.
Inzichtvragen maken een groot en belangrijk deel uit van een theorie examen van het CBR. De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres.
De slagingspercentages bij één van de 55 examencentra van het CBR. Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Belangrijke onderdelen die je goed moet voorbereiden zijn gevaarherkenning en verkeersborden oefenen. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 25 vragen. Je moet minimaal 13 van de 25 vragen goed hebben om voor dit onderdeel te slagen.
Een individueel begeleid theorie examen, wordt vaak ook wel mondeling theorie examen genoemd. Dit examen is mogelijk voor de categorie auto, motor en bromfiets. Je wordt ontvangen door een medewerker van het CBR.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
De kosten voor een rijexamen bij het CBR zijn € 122,50 in 2022. Het geld voor het examen maakt je rijschool voor jou over aan het CBR. Daarnaast betaal je aan je rijschool een bedrag voor administratiekosten, het gebruik van de lesauto en de aanwezigheid van de instructeur tijdens het examen.
Waar vorig jaar 49,9 procent van de kandidaten de eerste keer voor de theorietoets slaagde, was het percentage bij een herkansing nog maar een magere 40,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBR die VerkeersPro heeft opgevraagd.
Voor de meeste scholieren niet, al komen hierdoor natuurlijk wel meer leerlingen in de gevarenzone. Dat levert meer herkansers en ook meer zakkers op. Want helaas: ook het aantal geslaagden op havo en vwo is de laatste vijf jaren gedaald: van 93% naar 89% op het vwo en van 89% naar 85% op de havo. Waarom die daling?
Door corona hebben veel organisaties in Nederland lange wachttijden. Dat geldt helaas ook voor de praktijkexamens van het CBR. Voor die examens kan de wachttijd stijgen tot rond de 20 weken. Het is goed om daarmee rekening te houden.