Persoonlijke leerdoelen voorbeelden: Jij wilt leren… je grenzen aan te geven. mondiger te zijn en een weerwoord te hebben.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Een goede doelstelling is SMART geformuleerd.
Komt dit overeen met jouw bedoeling, dan voldoe je aan dit criterium. Meetbaar. Dit houdt in dat jij en andere betrokkenen op een objectieve manier kunnen bepalen of het doel van het project gehaald is.
Met een persoonlijk doel roep je jezelf op tot actie. Het hebben van een doel geeft je richting en prioriteit, doordat je doelgericht te werk gaat. Dit zorgt voor focus, energie en minder stress. Door doelen te stellen, zet je een verandering teweeg en behaal je positieve veranderingen in jezelf.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd. Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les.
Lesdoelen zijn de inhoudelijke doelen die een leerkracht wil bereiken met zijn les. De doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude. Het is van belang om de lesdoelen SMARTI te formuleren, dat wil zeggen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.
Het concretiseren van leerdoelen is een methode om de over te dragen kennis en vaardigheden zo gedetailleerd mogelijk te benoemen. Op basis van specifieke leerdoelen kan verder worden bepaald welke zaken in de training aan bod moeten komen.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
Een micro doel is nu. Het is een kleine actie die je nu kunt nemen om je grotere doelstellingen uiteindelijk te behalen. Je kunt bijvoorbeeld nu een appel eten in plaats van een chocoladereep, vijf keer de trap op en neer rennen, je CV oppoetsen en ga zo maar door.
De belangrijkste leerdoelen in een leerjaar betreffen de 'essentiële leerdoelen'. Dit zijn de doelen die per half leerjaar beheerst moeten worden en welke voorwaardelijk zijn voor de doelen die het volgende half leerjaar aan bod komen.
Persoonlijk leerdoel. Een persoonlijk leerdoel is gericht op het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van jezelf. Een persoonlijk leerdoel hoeft niet altijd werkgerelateerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van jezelf als particulier belegger.
Doelen van ouders en jeugdigen kunnen op allerlei levensterreinen liggen. Doelen zijn positief geformuleerd: ze geven aan wat een ouder of jeugdige wil bereiken of leren. De doelen zijn altijd gerelateerd aan het probleem dat tijdens de probleem- en krachtenanalyse is vastgesteld.