Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone.
Vanaf dinsdag 24 januari kunnen reizigers van NMBS kiezen om plaats te nemen in een klassiek rijtuig, waar ze zoals gewoonlijk kunnen babbelen met vrienden, collega's of familie, of plaatsnemen in een rijtuig waar ze zich in alle stilte kunnen concentreren of gewoon wat kunnen rusten.
Wanneer zit je in een stiltecoupé? De stiltecoupé's bestaan al sinds 2003 en zijn duidelijk gemarkeerd. Op de ramen zit een grote sticker waarop staat STILTE [S] SILENCE en binnen de stiltecoupé vind je ook een pictogram van iemand die zijn vinger tegen zijn lippen houdt.
Dus u moet nog even op zoek naar de echte stiltecoupe in uw trein, in de DDZ dubbeldekker (oude dubbeldekker te herkennen aan de rechte onderkant van de trein) bevindt deze zich aan de voor - of achterkant van de trein op de bovenste verdieping.
Die treinen voor kortere reizen zijn onrustiger: meer stops, instappers en staanplaatsen. De stiltezones worden stap voor stap verbeterd. Zo plakte NS in het begin twee pictogrammen ('stilte' en 'verboden te bellen') boven de schuifdeuren en matte stickers met de 'S' van stilte en silence op de ramen.
#5 De definitie van een stiltecoupé
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.
Aan de buitenkant en binnenin de trein staan de cijfers 1 en 2. Hieraan kan je zien welk deel van de trein bij de 1e of de 2e klas hoort. In de 1e klas zijn de stoelen groter. Om in de 1e klas te mogen zitten heb je een duurder kaartje nodig.
NS heeft afgelopen jaar een 'werk- en rustcoupé' geïntroduceerd. Dit is een plek waar je kan werken, rusten en zachtjes praten zonder anderen te storen. Deze nieuwe coupé is nog bij weinig mensen bekend. Tevens is het voor mensen lastig zich aan deze regel te houden – 'zachtjes praten' is immers een grijs gebied.
Bij stads en streekvervoer is niet altijd een riem verplicht, behalve als de bus harder dan 80 km per uur gaat. Praktische redenen spelen mee waarom er geen riem is in de trein: passagiers kunnen sneller uitstappen en als er geen gordelplicht is kunnen mensen ook in de trein staan.
Klasse-aanduidingen voor 1e klas en 2e klas
In de trein kun je eerste en tweedeklas reizen. In Sprinters kan de klasse in de trein eenvoudig worden herkend: bij binnenkomst van de trein bevind je je direct in de tweede klas en zodra je een deur passeert, bevind je je in de eerste klasse.
NS Perronwijzer-app. Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
In Nederland hebben bijna alle intercity's wifi. Sprinters hebben geen wifi, vanwege de korte afstanden die veel mensen met deze trein reizen. Veel internationale treinen zijn wel weer uitgerust met wifi. Denk aan de Thalys, Eurostar en ICE.
Een nachttrein is een trein die in de nacht rijdt. Daarmee is ook een slaaptrein een nachttrein, maar een nachttrein is niet automatisch een slaaptrein. Er zijn vele verschillen in comfort en reisgemak. Ook zijn er verschillen die te maken hebben met het wel of niet verplicht reserveren en met frequentie en bereik.
Er zit geen verschil tussen sprinters en stoptreinen; alleen de NS gebruikt er een andere naam voor. De sprinter vormt samen met de intercity een van de twee treindiensten van de NS. De sprinter stopt op alle stations (dus ook de kleinere stations) en de intercity stopt alleen op de grote stations.
In samenwerking met T-Mobile biedt de NS ook al enkele jaren gratis wifi in intercity's aan. Sprinters en stoptreinen krijgen nog geen draadloos internet, omdat de gemiddelde reistijden in die treinen volgens de NS te klein zijn.
Zo ontstaan vaak klachten wanneer men een regulier (open) toilet gebruikt tijdens het stilstaan op een station: de uitwerpselen blijven dan op de rails liggen ook nadat de trein is vertrokken. Daarom staat aangegeven om het toilet tijdens stilstand in een station niet te gebruiken.
Meestal is het sein dan groen of geel. Als het sein rood is, mag de trein er niet voorbijrijden.
Wie dan eerste klas wil reizen betaalt 7,5 procent meer voor een eersteklasticket. Dat is twee procent meer dan een kaartje voor de tweede klas. Als de tariefswijziging ingaat is een kaartje voor de eerste klas 70 procent duurder dan de tweede klasse.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Het is dus niet zo dat je bij overbezetting sowieso in 1e klas mag gaan zitten, je moet hiervoor wachten op de beslissing van de treinbegeleider. Opstappende reizigers met een 1e klasticket krijgen voorrang op een zitplaats in 1e klas. Soms hangt er een deklasseringssticker op de deur van 1e klas.
Voor de reizigers betekent dit dat zij, waar dan ook in de trein, met een usb-kabel hun elektronica kunnen opladen.
Nederland. De Nederlandse Spoorwegen (NS) gebruikt de aanduiding Sprinter, en daarmee is dit de meest gebruikte aanduiding voor stoptrein in Nederland. Andere spoorvervoerders in Nederland, die uitsluitend regionale lijnen exploiteren, gebruiken de term stoptrein.
Je telefoon of laptop opladen tijdens een treinreis; over zes jaar is het mogelijk. Staatssecretaris Mansveld heeft met de NS afgesproken dat alle eerste- en tweedeklascoupés van nieuwe intercity's en sprinters vanaf 2021 stopcontacten krijgen.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort. In Amsterdams (GVB), Utrecht (U-OV), Den Haag (HTM) is het verboden om te eten en te drinken. Uitzondering is de Amsterdamse metro, zolang het niet stinkt.